Gå til innhold

Skal få fart på bruken av digitale bilnøkler: LG gjør teknologien sikrere og bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er skeptisk til at man skal måtte bruke en mobil telefon for å kunne kjøre og betjene ens bil. Hva hvis elektronikken ryker, og det gjør den jo ofte? Da får man ikke startet bilen, eller man kommer ikke inn i den.

Jeg har ikke noe mot elektroniske hjelpemidler i og for seg, men jeg forutsetter da at man har en fysisk nøkkel, slik at man uansett kan låse seg inn i ens bil og starte den. Dersom jeg kommer så langt at jeg skal kjøpe en ny bil, da kommer jeg til å sjekke at det som et minimum finnes en fysisk nøkkel som bilen kan brukes med, dersom andre elektroniske hjelpemidler skulle feile.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Jone Bjørheim said:

Jeg er skeptisk til at man skal måtte bruke en mobil telefon for å kunne kjøre og betjene ens bil. Hva hvis elektronikken ryker, og det gjør den jo ofte? Da får man ikke startet bilen, eller man kommer ikke inn i den.

Jeg har ikke noe mot elektroniske hjelpemidler i og for seg, men jeg forutsetter da at man har en fysisk nøkkel, slik at man uansett kan låse seg inn i ens bil og starte den. Dersom jeg kommer så langt at jeg skal kjøpe en ny bil, da kommer jeg til å sjekke at det som et minimum finnes en fysisk nøkkel som bilen kan brukes med, dersom andre elektroniske hjelpemidler skulle feile.

 

Regner nå med de fleste biler i dag har elektrisk startermotor, om strømleveransen til den ryker så er du ferdig uansett.

Lenke til kommentar

Kryptering er 'enkelt'. Det store hullet er posisjonering. Med et 'relay attack' kan man ved hjelp av en rettet antenne forlenge radiolinken mellom nøkkel og bil og låse opp en bil selv om nøkkelen befinner seg flere kilometer unna. Siden nøkkelen er autentisk, bare feilplassert, har man omgått kryptering og sertifikater fullstendig. Vanlige posisjoneringsmetoder vil bare finne posisjonen til angriperens 'relay'.

Det finnes ikke noen sikker måte å verifisere posisjonen på ved relay attack. Det eneste som nytter er timing. Du klarer ikke lure lyshastigheten, nøkkelen må derfor kunne gi svar på 'ping' som samsvarer med en avstand på noen få meter.

Lenke til kommentar
Jone Bjørheim skrev (På 26.1.2021 den 14.04):

Jeg er skeptisk til at man skal måtte bruke en mobil telefon for å kunne kjøre og betjene ens bil. Hva hvis elektronikken ryker, og det gjør den jo ofte? Da får man ikke startet bilen, eller man kommer ikke inn i den.

Tesla bruker mobilen som nøkkel på Model 3 men de legger også ved 2 nøkkelkort som kan brukes om mobilen ikke er tilgjengelig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...