torest Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Luksusproblem: Hele 16 rederier vil seile med hydrogendrevet lasteskip [Ekstra] Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 (endret) <Slettet p.g.a. misforståelse> 😥 Endret 2. februar 2021 av Hanhijnn 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Hanhijnn skrev (1 time siden): Bombe! Hele 16 rederier vil ha tak i hydrogensubsidier... [Ekstra] Det er nullutslippskrav. Du mener at de som kommer med større batteri-løsninger her også vil ha subsidier som eneste grunn til å designe et skip mot anbudet? 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 (endret) Dette synes jeg er et mye bedre prosjekt enn hydrogenfergene. For det første er det ingen passasjerer som blir eksponert. For det andre var det i utgangspunktet et teknologinøytralt prosjekt. Hvorfor det nå presenteres som et rent hydrogenprosjekt er litt uklart for meg. I den linkede artikkelen fra 9. Okt. 2020 var det mer åpent: https://www.tu.no/artikler/31-rederier-vil-bygge-nullutslipps-bulkskip/500558 Quote Vi har allerede mange rederier med godt gjennomarbeidete konseptløsninger som mener det er mulig å bruke hydrogen, ammoniakk eller batterier og klare nullutslippskravet fra dag en, sier Lars Erik Marcussen, chartering manager i Heidelberg Cement North Europe. Problemstillingen med å velge store batterier er gjerne at hvis backup skal være nullutslipp, så vil det bli for lite backupkjøring til at en får testet dette skikkelig. Så batterier for denne type skip bør gjerne introduseres i et eget prosjekt med vanlig diesel som backup. Hvis et hydrogenprosjekt skal ha nytteverdi, så er det LOHC som peker seg ut for meg. Det er da også nevnt i den tidligere omtalen: Quote Om det blir flytende eller trykksatt hydrogen, hydrogenolje (LOHC) eller ammoniakk, er fortsatt et åpent spørsmål. Endret 26. januar 2021 av J-Å 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Hele 11 aktører kan produsere, distribuere og levere hydrogen, det var litt overaskende. Verden har gått framover med stormskritt, kan det se ut som. Så kan jo hydrogen produseres hvor som helst også. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 38 minutes ago, NERVI said: Hele 11 aktører kan produsere, distribuere og levere hydrogen, det var litt overaskende. Verden har gått framover med stormskritt, kan det se ut som. Så kan jo hydrogen produseres hvor som helst også. Det skal vel heller leses som at 11 aktører kan levere hydrogen i 2023 hvis de får tilstrekkelig støtte til å investere i produksjonsutstyr, og en gunstig leveringskontrakt. 1 2 Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 J-Å skrev (7 timer siden): Dette synes jeg er et mye bedre prosjekt enn hydrogenfergene. For det første er det ingen passasjerer som blir eksponert. For det andre var det i utgangspunktet et teknologinøytralt prosjekt. Hvorfor det nå presenteres som et rent hydrogenprosjekt er litt uklart for meg. Såvidt jeg kan se er det teknologinøytralt. Se artikkel her: https://energiogklima.no/nyhet/gronn-skipsfart/gronnskipsfart-18-i-finalen-om-a-levere-nullutslippsskip/ Forøvrig svarer også den artikkelen veldig tydelig på hvorfor noen har troen på LOHC og ammoniakk, så da fikk jeg endelig et svar på det også. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 22 hours ago, Del said: Såvidt jeg kan se er det teknologinøytralt. Se artikkel Takk, den var jo mye mer informativ enn TU sin hydrogendreide dekning. Er dette "hydrogenprosjektet" også teknologinøytralt også da kanskje? : https://www.tu.no/artikler/pilotprosjekt-skal-bygge-to-hydrogendrevne-steinskip/505901?key=zYdV543c Det er forresten rart at ingen nevner den ekstra fordelen med LOHC, at når en har tatt ut all hydrogen så har en fortsatt tankene fulle med et fullt brukbart drivstoff. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 J-Å skrev (21 minutter siden): Er dette "hydrogenprosjektet" også teknologinøytralt også da kanskje? : Så vidt jeg husker så var begge prosjektene teknologinøytrale ja. Men det dukket kun opp 1 prosjekt med kun batterier, og flere av dem kom ikke videre til neste runde. Om det kun er hydrogen-systemer som står igjen, så er da artikkelen grei nok? Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 3 minutes ago, oophus said: Om det kun er hydrogen-systemer som står igjen, så er da artikkelen grei nok? Tja, et ammoniakkdrevet skip er vel forsåvidt hydrogendrevet, men de fleste tenker vel bare på rent hydrogen når det benevnes slik. Diesel inneholder jo også hydrogen. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. januar 2021 Del Skrevet 27. januar 2021 (endret) J-Å skrev (2 minutter siden): Tja, et ammoniakkdrevet skip er vel forsåvidt hydrogendrevet, men de fleste tenker vel bare på rent hydrogen når det benevnes slik. Diesel inneholder jo også hydrogen. De tenker nok på en det som har utgangspunkt fra PtX. Da inkluderes ammoniakk i de ulike løsningene, og også det du er fan av - LOHC. Endret 27. januar 2021 av oophus Lenke til kommentar
Lars Erik Marcussen Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 Hei! Så fint at mange interesserer seg o for prosjektet vårt! Jeg kan kanskje dele litt mer informasjon her: Prosjektet er i utgangspunktet teknologinøytralt, men nå har vi kommet et godt stykke inn i prosjektet og ser at ammoniakk og komprimert hydrogen utmerker seg kostnadsmessig. LOHC er kjempespennende, men det er ennå ikke modent nok til å tas i bruk ombord i skip i 2023-2024, i følge leverandørene av LOHC og tilhørende utstyr. Ren elektrisitet (batteri) er teknisk mulig, men begrenser skipets fleksibilitet. vi er avhengige av at skipet skal kunne seile til ganske mange ulike havner i inn- og utland over dets 15-årige kontraktstid, da er ladeanlegg en begrensning. Igjen - komprimert hydrogen seiler opp som en god kandidat for drivstoffet her. @Hanhijnn: Subsidiene (mer korrekt, investeringsstøtten) for hydrogen i dette prosjektet begrenser seg til en viss andel, kanskje 60%, av merkostnadene for å bygge et utslippsfritt skip kontra et dieselskip. Så det er ikke akkurat lukrative subsidier det er snakk om, heller "fødselshjelp" for de første som tar i bruk dette i stor skala. Det er vi vareierne som skal få dette til å funke rent økonomisk og vi får INGEN driftsstøtte til å drive skipet i 15 år. Så dette gjør vi kun hvis det er økonomisk forsvarlig allerede fra dag en. Da er vi avhengige av støtte for å bygge skipet. Vi gelder oss til å dele mer informasjon etter hvert, ta gjerne kontakt med meg hvis det er noen spørsmål. 3 Lenke til kommentar
Lars Erik Marcussen Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 Hei! LOHC er kjempespennede siden det kan pumpes, fraktes osv i eksisternde tusenvis av tankbilr. MEN - i føgle bl.a. Hydrogenious, en av produsentene, er ikke teknologien for å ta Hydrogenet ut fra LOHC'en ombord i skipet modent før i tidligst 2027. Så enn så lenge må vi vente før det tas i bruk. Veidekke-prosjektet har allerede landet på komprimert hydrogen, så sånn sett ikke teknologinøytralt. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 Lars Erik Marcussen skrev (11 minutter siden): Hei! Så fint at mange interesserer seg o for prosjektet vårt! Jeg kan kanskje dele litt mer informasjon her: Prosjektet er i utgangspunktet teknologinøytralt, men nå har vi kommet et godt stykke inn i prosjektet og ser at ammoniakk og komprimert hydrogen utmerker seg kostnadsmessig. LOHC er kjempespennende, men det er ennå ikke modent nok til å tas i bruk ombord i skip i 2023-2024, i følge leverandørene av LOHC og tilhørende utstyr. Ren elektrisitet (batteri) er teknisk mulig, men begrenser skipets fleksibilitet. vi er avhengige av at skipet skal kunne seile til ganske mange ulike havner i inn- og utland over dets 15-årige kontraktstid, da er ladeanlegg en begrensning. Igjen - komprimert hydrogen seiler opp som en god kandidat for drivstoffet her. @Hanhijnn: Subsidiene (mer korrekt, investeringsstøtten) for hydrogen i dette prosjektet begrenser seg til en viss andel, kanskje 60%, av merkostnadene for å bygge et utslippsfritt skip kontra et dieselskip. Så det er ikke akkurat lukrative subsidier det er snakk om, heller "fødselshjelp" for de første som tar i bruk dette i stor skala. Det er vi vareierne som skal få dette til å funke rent økonomisk og vi får INGEN driftsstøtte til å drive skipet i 15 år. Så dette gjør vi kun hvis det er økonomisk forsvarlig allerede fra dag en. Da er vi avhengige av støtte for å bygge skipet. Vi gelder oss til å dele mer informasjon etter hvert, ta gjerne kontakt med meg hvis det er noen spørsmål. Jeg var nok litt rask på avtrekkeren der. Tar selvkritikk på den. Teknologien er jo veldig spennende, om de får den trygg nok. Hydrogen (komprimert) er jo mye mer miljøvennlig enn bruk av fossile drivstoff, og skip er nok et av de områdene hvor det kan være hensiktsmessig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå