Caliber Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Hei. Kjøpte for under en måned siden en ny p4-maskin med den instillingen at den absolutt IKKE skulle klokkes. Allikevel ble jeg bitt av basillen da jeg bare skulle prøve "bittelitte grann", and here i am. Vel, kort fortalt består systemet mitt av en p4 2.8ghz 800fsb, et abit ic7-max3 (nyeste bios), 2x 512mb twinMOS m/winbond pc3200 ddr-ram og 4stk 80mm papst-vifter (2 innsug, 2 utsug, se profilen min for mer generell info, eller spør). Skrudde på AGP/PCI lock og låste den på 66/33. Økte så FSB gradvis med 2 fra originalinst. på 200mhz og nøyde meg først med 215 som tilsvarer litt over 3,0 Ghz. Bestemte meg så får å dra den enda litt lenger, men allerede på 3,1 Ghz blir pc'en stabil og failer i bl.a. 3dmark 03. (Får feilmeld. med rare tegn osv.) Trodde den skulle kunne klokkes høyere med såpass kjøling/utstyr og boxed vifte? Hadde satt pris på innspill og generell informasjon, er som sagt ganske ny, men veldig interessert i å lære. Nå et par generelle spm: Jeg har tenkt å anskaffe meg et zalman cpu-vifte etter hvert (ja, "kobberklumpen"), er denne anbefalt? Hvor langt ca. vil jeg få klokket prosessoren da? En venn hjalp meg med å bygge pc'en og han rev av thermal pad'en som satt på cpu-kjøleren.Tror ikke han hadde på noe goop etterpå heller. Er ganske sikker, men spør allikevel; burde jeg ha det? Tror nemlig ikke han er så kjent som han skal ha det til på dette området. Hvis ja, er det veldig vanskelig å påføre/store sjangser for å ødelegge noe? Når vil rammen min (se ovenfor) bli et hinder for klokkingen, og når burde jeg stoppe å klokke? Hva vil i såfall være en god/prisgunstig arvtager? (Kan muligens få solgt rammen til en venn som IKKE skal klokke, kjenner meg igjen der ja, hehe...) Har ikke turt å røre voltinstillingene, er livredd for å ødelegge noe. Kan dere forklare litt rundt de? Litt off-topic; er vga-silencer et god vifte til mitt radeon 9700 non-pro? Vil den passe? (Zalman heatpipen passer vel ikke pga. northbridge-viften på hovedkortet mitt?). Takk til de som gidder å lese dette, og muligens hjelpe meg ved å svare. Håper på mange svar, syns dette er kjempeinteressant! Mvh, Ivrig (og fersk) overklokker Lenke til kommentar
sparks Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Først og fremst, goop er VIKTIG! Det kan senke temperaturen med opptil 10 grader (ja, hvis man er optimist ).. Hvis pcen er ustabil skrur man opp volten en liten bit, til den blir stabil.. Men øker du volten øker du også temperaturen ganske mye.. Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Ja den kobber klumpen(Zalman) er meget bra. kjøler min [email protected]. Har du ingen kjølepasta, så kan det nok være at du har en for varm CPU. Har du målt temp? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Det var mange spørsmål på en gang! Skal svare på et par ihvertfall. Det er ikke gitt at alle P4C-CPU-er lar seg klokke til feks. 3,5 GHz på standard vcore, selv om noen gjør det. Prøv å øke vcore litt hvis ikke tempen er altfor høy. En bedre kjøler vil nok la deg komme høyere, men hvor mye er umulig å si. Hvis du skal teste om systemet er stabilt anbefaler jeg programmet Prime95, og Memtest86 eller Memtest for RAM-en. Hvis du har FSB:RAM på 1:1 kan det godt være RAM-en som stopper deg på 215. Bruk feks. 5:4 eller 4:3 for testing. Vil du ha høyere minnehastighet kan du sette opp minnespenningen, kortet ditt støtter opptil 3,2v som holder et godt stykke. Goop bør du absolutt ha på, det har mye å si for temperaturen! Vga Silencer skal visst gi god kjøling, går utifra den passer kortet ditt. Lykke til med klokkingen Lenke til kommentar
Xticy Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 vga lilenceren har jeg på mitt kort og du kan se klokken i siggen... kan sikkert få den høyre men ha ikke orket enda. jeg vil tro at rammen vil stoppe deg ganske kvikt,hvor mye er du villig til å legge i ny ram? og hvor mye skal du ha? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Hei Caliber, og velkommen til overklokkingsdilla! Systemet mitt er temmelig likt som det du har, med unntak av at jeg har IC7 og ikke Maxx3. In any case, av oss burde du ha best klokking, så vi får se hva vi får til. Min P4C 2.8 (fra Costa Rica, SL6WJ-stepping. Ikke av de beste, men OK. SL6Z5 er visstnok best) kjøpte jeg i går, sammen med en Zalman CNPS000Cu, som du sier du vil kjøpe, og i dag går det hele kjempefint på 3.4 GHz. Kjøleren er mer effektiv og mer stillegående enn jeg trodde det var mulig for en luftkjøler å være, og jeg kan ærlig talt ikke fatte og begripe hvorfor jeg ikke kjøpte denne kjøleren tidligere. Jeg har nå en temperatur på CPUen som er ca 10-12 grader lavere ved max belastning enn da jeg hadde en Celeron 2.4 på samme hastighet, med en Tt Volcano 7+ (på max hastighet). CPUen min kjører jeg på 243 FSB uten at minnet har problemer med å følge med. Da kjører det på 1:1 og By SPD-settings i BIOS (har ikke hatt tid til å leke med dette ennå). Voltenm på minnet har jeg ikke rørt ennå, men CPU-volten har jeg satt opp ørlite grann, til 1.58V (dvs 1.6V i BIOS). Det kan selvsagt hende at jeg har vært heldig med TwinMOS-brikkene mine (de har rykte på seg for å variere en del i overklokkingsegenskaper), men de burde ikke begynne å lage vanskeligheter for deg allerede på 215, med mindre du kjører agressive Latency-instillinger. Gjerne best å sette minnet på By SPD sånn til å begynne med. Du MÅ vel strengt tatt ikke ha goop på, men det er bare erketeit å ikke bruke det. Er litt som å bruke masse penger på å kjøpe en sterk hest til å dra Ferrarien din, for å spare bensinpenger. Det går, men det kunne gått så mye bedre. Sølvbasert goop (Arctic Silver 3 eller 5) er MYE bedre enn thermal-pad. det føreste jeg gjør når jeg kjøper meg ny CPU eller grafikkort, er å erstatte alle pads med god goop. Spenning er generelt ikke farlig å eksperimentere med (vel, nå tenker jeg ikke på høyspentlinjer, akkurat...), bare du ikke gjør det over lang tid eller med høy temperatur. Ikke begynn å mekke for mye med spenningen sånn med en gang. Vent til du har møtt veggen, so to speak. Når du begynner å øke spenningen, vil temperaturen øke dramatisk, så at du må øke spenningen for å få CPU eller minnet stabilt, er det et tegn på at du nærmer deg max av hva den kan overklokkes. Jeg ville vært forsiktig med å kjøre CPU over 1.8 volt, og minnet over 2.7. Det går nok uten at noe blir ødelagt, men det blir så pokkers varmt! Når det gjelder å selge rammen din, så er jeg ikke sikker på om det er verdt det. raskere RAm enn 3200 er etter min mening fryktelig dyr, og hvis du på død og liv skal klokke så langt at ramen blir et problem, kan du stille på multiplieren, skjønt du vil gjerne tape litt minnebåndbredde på det. Lykke til! PS! Beklager at dette ble så rotete. det er seint på natt, og jeg er trøtt. EDIT: Multiplieren jeg snakker om er selvsagt CPU:RAM-ratio, ikke CPUens multiplier. Den er låst, med mindre du har en ES-prosessor. Og hvis du har det, skal jeg legge inn et godt bud... Endret 5. januar 2004 av Aetius Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Tusen takk for svarene så langt! Skal nå gå til innskaffelse av en tube artic silver 5, en vga silencer og "kobberklumpen". Rammen min står på by SPD og 1:1, hva sier dette tallet og hva oppnår jeg ved å stille den på andre forhold? Hvilke forhold burde jeg prøve, 5:4/4:3? Bruker både prime95 og speedfan for å holde oversikt over stabilitet/temperaturer/støy. Det høyeste max load NOEN gang har vært på var 72C, men idle load er rundt 42C. Klarer allikevel ikke å få temp. høyere enn ca.60C nå i ettertid, selv om jeg kjører 2 prime 95 torture tests samtidig. Er det noe annet jeg burde vite i forbindelse med overklokking av mitt system/overklokking generelt? Mvh, Haakon Endret 5. januar 2004 av Caliber Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Først og fremst, goop er VIKTIG! Det kan senke temperaturen med opptil 10 grader (ja, hvis man er optimist ) En trenger ikkje vere optimist når en vil senke temp med goop med opptil 10C kontra uten goop. En kan tjene både 10 og 20 grader på akkurat det, ingen goop/thermalpad = nesten ikkje kontakt mellom CPU og kjøler, enkelt og greit.. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Tusen takk for svarene så langt! Skal nå gå til innskaffelse av en tube artic silver 5, en vga silencer og "kobberklumpen". Rammen min står på by SPD og 1:1, hva sier dette tallet og hva oppnår jeg ved å stille den på andre forhold? Hvilke forhold burde jeg prøve, 5:4/4:3? Bruker både prime95 og speedfan for å holde oversikt over stabilitet/temperaturer/støy. Det høyeste max load NOEN gang har vært på var 72C, men idle load er rundt 42C. Klarer allikevel ikke å få temp. høyere enn ca.60C nå i ettertid, selv om jeg kjører 2 prime 95 torture tests samtidig. Er det noe annet jeg burde vite i forbindelse med overklokking av mitt system/overklokking generelt? Mvh, Haakon Noen som kan opplyse meg ang. dette? Btw, takk for svar arve87! Mvh, Haakon Lenke til kommentar
EDB Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 QUOTE (sparks @ 05/01/2004 : 00:24) Først og fremst, goop er VIKTIG! Det kan senke temperaturen med opptil 10 grader (ja, hvis man er optimist ) En trenger ikkje vere optimist når en vil senke temp med goop med opptil 10C kontra uten goop. En kan tjene både 10 og 20 grader på akkurat det, ingen goop/thermalpad = nesten ikkje kontakt mellom CPU og kjøler, enkelt og greit.. Kan noen fortelle meg hva "goop/thermalpad" er og gjør? Mvh Eirik Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Goop og thermal pad er to forskjellige ting (førstnevnte er tyktflytende, gjerne på tube og sistnevnte er en slags tykk klistrelapp), men har samme formål, nemlig å forbedre varmeoverføringen mellom prosessorkjernen og kjøleren ( i dette tilfellet), slik at kjernen ikke blir så varm. "Goop" smøres på selve kjernen i et tynt lag og forbinder dermed kjøler og prosessor, mens en thermal pad, gjerne levert med en pentium(4) prosessor sitter på kjøleren og forbinder den med prosessoren. hvis dette er feil, rett gjerne på meg, men tror det er en grei forklaring... Mvh, Haakon Lenke til kommentar
deleder Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Men pass på, man bør helst holde seg under 60c Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå