jtninvest Skrevet 25. januar 2021 Del Skrevet 25. januar 2021 Hei. Forrige sommer startet jeg sammen med 6 venner et AS som driver med utleie. Vi gikk inn med 200.000,- hver, og jeg eier min andel gjennom mitt holdingselskap. På det tidspunktet jeg skulle betale 200.000,- til utleieselskapet hadde ikke jeg penger tilgjengelig i holdingselskapet, så jeg betalte direkte fra min private konto til utleieselskapet. Altså ikke via holdingselskapet. Der og da tenkte ikke at det hadde noe å si, men nå når jeg skal fylle ut aksjonærregisteroppgaven sliter jeg med å forstå hvordan jeg skal oppgi dette. Hvordan "registrerer" jeg denne investeringen i aksjonærregisteroppgaven? Kan noen hjelpe? Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 25. januar 2021 Del Skrevet 25. januar 2021 Dersom holdingselskapet ditt står i stiftelsesdokumentet som med-stifter, fører du dette opp i oppgaven på vanlig måte. Så har du privat gitt et lån til holdingselskapet ditt for å finaniere dette. 1 Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 25. januar 2021 Del Skrevet 25. januar 2021 NB: det er i oppgaven til utleie AS’et dette oppgis. Ikke i holdingselskapet sin. Lenke til kommentar
jtninvest Skrevet 26. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2021 13 hours ago, Sverre1969 said: Dersom holdingselskapet ditt står i stiftelsesdokumentet som med-stifter, fører du dette opp i oppgaven på vanlig måte. Så har du privat gitt et lån til holdingselskapet ditt for å finaniere dette. Takk for svar. Det er riktig at holdingselskapet står som medstifter. Så i aksjonærregisteroppgaven til holdingselskapet skal ikke jeg oppgi noe om kapitalforhøyelse eller privat lån? Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Nei. (Lån fra holdingselskapet til aksjonær kan være en annen sak, alt etter omstendighetene).... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå