Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dør åpen signal aktivt konstant. Nissan NV200.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Nissan NV-200 hvor venstre bakre skyvedør har fått en feil hvor signal konstant gir beskjed om at døren er åpen. Dette gjør at jeg ikke får låst bilen. Jeg hadde samme feilen for omtrent et år siden, men etter en måned så forsvant den plutselig av seg selv. 

Det er kun en ledning inn på sensoren og når denne legges til jord så vil bilen fortelle at døren er åpen. Jeg har byttet om plassering på 2 av sensorene på bilen og feilen flytter seg ikke. 

Synes det er mistenksomt at denne feilen kom på akkurat samme tidspunkt i fjord når det var kaldt ute og det virker verken som plugg eller sensor er defekt, men at signalet ligger mot jord en eller annen plass. Jeg klarer heller ikke trikse det til for å få vekk feilen.

Har funnet noen flere plugger bak det ene dekselet i bagasjerommet, men dette er utfordrende å løsne, samt jeg aner ikke om dette vil løse noen problemer. 

Takker for alle tips.

Vedlegg forklaring.

1. Plugg til sensor

2. Sensor bakom dør

3. Ledning til sensor. (Dette har jeg prøvd å plugge fra)

4. Deksel i bagasjerom. Bakom deksel sånn omtrent midt på ser jeg at det er noen plugger, men knekker nærmest plasten når jeg forsøker å løsne.

5. Bilde inn fra siden bak deksel i bagasjerom.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm

Kanskje den dørbryteren du fikler med kun går til kupelyset?

Mulig det sitter en bryter til inni låsekassa som fryser og kødder.

Ellers er det vel frem med koblingsskjema. Å ta en visuell inspeksjon av kontakten på sentrallås releet eller body control module kan være lurt å gjøre først som sist.

Du skal være forsiktig med å bøye for mye på plastdeksler når det er kaldt ute. De knekker fort. Få litt lunk i bilen før du begynner å rive kledningen.

Lenke til kommentar

Hei og takk for tips.

Idag så forsvant plutselig feilen igjen. Har ikke gjort noe spesielt siden jeg avsluttet med feilsøkingen igår. Må si jeg fortsatt ikke aner hva det skyldes. 

Jeg tror ikke den går til kupelyset. Sensoren gjelder kun den døren og det er kun denne som gir feil. 

Det er ikke noe elektronikk inne i døren som gir signal. Sensoren sitter i selve bilen. Til og med vinduene er manuelle.

Sjekket litt med koblingsskjema som jeg googlet meg frem til, men fikk ikke fargene i virkeligheten til å stemme med det som sto på skjema. Mulig jeg har feil skjema, samt er pluggen rimelig vrien å komme til hvis jeg ser riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...