Gå til innhold

Digitalkamera til byggeplass

Anbefalte innlegg

Hei,

Har tenkt til å kjøpe et digitalkamera for å bruke i arbeid på byggeplasser i Nord-Norge. Det må derfor være et kamera som tåler litt av både støt og vann samtidig som det må la seg gjøre å betjene det med hansker på. Må også være grei kvalitet på bildene og en passe god zoom. Noen som har tips til type kamera, merke, utsalg, e.l.? Trenger jo nødvendigvis ikke å være så altfor dyrt heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke helt hvilken prisklasse du tenker på når du sier "ikke alt for dyrt", men Olympus TG-6 er vel blant det billigste som også tåler en del. De går vel kun god for - 10 °C, men jeg har nå aldri hatt problemer med å bruke kameraer i kulde, samme om de har vært ment for det eller ikke.

Lenke til kommentar

Tenker å prøve å holde meg under 5k. Ja, ser på TG-6 akkurat nå. Har du noen erfaring med det kameraet? 

Nei, nå tenker jeg nok mest på bruken med hansker på og om det holder greit på strømmen når man er ute.

Lenke til kommentar

Søkte på ‘Rugged camera’ på dpreview.com og da dukket TG-6 opp.

Sitat

The Olympus TG-6 is the most capable waterproof/rugged camera on the market. It has a relatively fast F2.0-4.9, 25-100mm equivalent lens (with image stabilization) along with a 12MP sensor. The camera can dive as deep as 15m (50 ft) and can be dropped, crushed and function at low temperatures. It has the ability to log your location, direction and altitude/depth.

The TG-6 has dedicated underwater modes which make sure white balance and other settings are accurate. It also has a microscope mode which lets you photograph a subject from 1cm (0.4") away. Photo quality is good for a camera with a small sensor, and the TG-6 is the only camera in its class that supports Raw. In addition to stills, the TG-6 can capture good quality 4K video.

Read review | More info 

Kan se ut som et godt (det beste?) valg.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (22 minutter siden):

Søkte på ‘Rugged camera’ på dpreview.com og da dukket TG-6 opp.

Kan se ut som et godt (det beste?) valg.

Ja, det tenker jeg kanskje at det er. Ser bare ut som det er litt små knapper der, litt usikker på hvordan det er å håndtere med hansker på i kulden. Hva tenker dere om bildekvaliteten? Ser at det er bare 12 MP, som jo er lite sett i forhold til hva dagens mobiler leverer? Ser det samme er skrevet i konklusjonen der..

image.png

image.png

image.png

image.png

Endret av Runarp
Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (2 minutter siden):

Hva skal bildene brukes til? F.eks en 4k skjerm har 6 MP, full HD bare 2 MP

Det blir nok mest for dokumentasjon ute, eks. masseuttak i fjell, fare for snøskred, oversiktsbilder o.l. Da er kanskje 12MP greit da? Enn 4xzoom?

Lenke til kommentar

Et alternativ kan være å kjøpe det kameraet du har lyst på, og putte det i et undervannshus. Disse er i hvert fall vanntett, og beskytter nok godt mot støt. I tillegg er de som oftest laget for å kunne betjenes med hansker. Ulempene med denne løsningen er at du gjerne ender opp med et i overkant stort oppsett...og at undervannshus enten er av tvilsom kvalitet eller svindyr.

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (39 minutter siden):

For min egen del hadde det nok vært greit med litt mere zoom, men det ser ut til å være litt begrenset i denne kategorien. Her er søket begrenset til vanntett og støtbeskyttelse. https://classic.prisjakt.no/category.php?&b=s360764719

Ja, du er vel kanskje litt mer proff enn meg ser det ut til. Tenker du at 4xzoom vil være greit?

Dr. Brodsky skrev (16 minutter siden):

Et alternativ kan være å kjøpe det kameraet du har lyst på, og putte det i et undervannshus. Disse er i hvert fall vanntett, og beskytter nok godt mot støt. I tillegg er de som oftest laget for å kunne betjenes med hansker. Ulempene med denne løsningen er at du gjerne ender opp med et i overkant stort oppsett...og at undervannshus enten er av tvilsom kvalitet eller svindyr.

Har tenkt litt på det, ja. Har du forslag til en konstellasjon som kan fungere?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Runarp said:

Ja, du er vel kanskje litt mer proff enn meg ser det ut til. Tenker du at 4xzoom vil være greit?

Det man ønsker og hva som er partisk er ikke alltid det samme. De aller fleste kompaktkameraer har største vidvinkel tilsvarende 24mm, jeg synes i mange tilfeller er litt trangt, men det er det man får. Mere zoom gjør også at kamera blir større, da det er forholdet mellom største vidvinkel og tele. Det sagt, tror jeg du vil være mest fornøyd med et kamera som går i en normal lomme, så et speilrefleks størrelse/stil vil ikke være så praktisk. Tror et vanlig kompaktkamerastil, som linket til over, er det beste valget.

Lenke til kommentar
Runarp skrev (42 minutter siden):

Har tenkt litt på det, ja. Har du forslag til en konstellasjon som kan fungere?

Jeg har ikke personlig erfaring med noen undervannshus, men dette er på tilbud og ser i hvert fall greit ut. Sony sin RX100 serie er også veldig populær, så det er nok et godt kamera, men blir fort 3 x prisen med nyeste versjon + undervannshus i forhold til Olympus TG-6.

Jeg er usikker på om det er verdt det...

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...