Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor lang tid kan utleier bruke på å komme med krav i depositumskonto etter endt leieforhold?


Gjest 8645d...0ce

Anbefalte innlegg

Gjest 8645d...0ce

Hei.

Som dere kanskje skjønner av overskriften så er det en stund siden jeg flyttet ut av en leid leilighet. Det hadde dessverre kommet en del skader som utleier ville trekke fra depositumet. Noe var min feil, og noe mener jeg bare er normal slitasje, men jeg gadd i bry meg mer om det akkurat der og da. Jeg hadde allerede nytt sted å bo, og selv om depositumet var av en viss størrelse, så var ikke det penger jeg hadde bruk for der og da, og jeg tenkte ikke noe mer over dette enn at "h*n for sende meg et krav når h*n har funnet ut av det, så tar vi det da".

Jeg avsluttet aldri depositumskontoen for jeg tenkte at det var greit å være enige med huseieren om hva h*n skulle ha før jeg gjorde det. Vi var begge innstilte på å ordne opp i dette på en ryddig og grei måte. Jeg forventet at jeg hørte tilbake i løpet av 1 måned eller 2, enten direkte til meg med hvilken ting de måtte rette opp i samt hva det ville koste, eller i form av at utleier avsluttet depositumskontoen med krav i deler/hele depositumet.

Nå starter det å nærme seg et halvt år tid og jeg har ikke hørt noe enda. Depositumskontoen eksister altså enda, og ingen krav har dukket opp på noe som helst måte. 

Hva hadde du gjort? Noen som har noe erfaring med noe lignende?

Jeg vet hva jeg vil gjøre, men velger å ikke dele det her i første omgang. 

I husleieloven Kapittel 10. Tilbakelevering av husrommet ved leieforholdets opphør står det i §10-3:
Er husrommet i dårligere stand enn hva som er avtalt eller fastsatt i § 10-2, kan utleieren kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring. Kravet må være framsatt innen rimelig tid etter at utleieren burde ha oppdaget mangelen. Regelen i annet punktum gjelder ikke dersom leieren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.

Utleier visste om mangelen/skadene i det jeg flyttet ut, så vi må da være langt over "innen rimelig tid" nå? I mine øyne så kan vel ikke utleier kreve noe som helst lengre? Eller hva?

Anonymous poster hash: 8645d...0ce

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 8645d...0ce

Akkurat det jeg har tenkt til å gjøre og, men hadde litt lyst til å høre her om noen hadde vært borti noe lignende 

Jeg mener de har en måned eller 5 uker på seg, men akkurat det er jo ikke så nøye ;) 

Anonymous poster hash: 8645d...0ce

Lenke til kommentar

Det må være rimeleg å anta at utleiger bør oppdage manglar i samband med overleveringa av avhusrommet, og i alle fall innan ein måned når det har flytta inn nye leigetakarar som fort oppdager manglar som utleiger kan ha oversett.
Spørsmålet om å fremme krav om manglar er uavhengig frå spørsmålet om depositum. Sjølv om du får tilbakebetalt depositummet så kan utleiger (innan rimeleg tid) kome med krav for manglar som må utbetrast.

Det enklaste og mest fornuftige er som Kajac seier å avslutte depositumskontoen. Ta kontakt med banken og avslutt kontoen. Då vil banken sende melding til utleiger om at depositumskontoen blir avslutta. Då har utleiger 5 veker på seg på å dokumentere ovanfor banken at det er reist søksmål mot utleiger med betalingskrav. Dersom det blir reist søksmål så blir depositumskontoen låst fram til søksmålet er rettsleg avgjort.
Om utleiger ikkje kan dokumentere søksmål innan 5 veker så blir kontoen avslutta og du får tilbakebetalt pengane.

5 vekers fristen er satt for at utleiger skal ha rimeleg tid på seg til å påpeike manglar.
Her burde du eigentleg ha meldt frå til banken at du vil avslutte depositumskontoen med ein gong du var flytta ut, og latt utleiger få opp til 5 veker til å finne manglar.

Lenke til kommentar

Fristen "rimelig tid" begynner å løpe fra utleieren burde oppdaget mangelen. Mange - kanskje de fleste - mangler er relativt åpenbare og burde vært oppdaget ved overtakelsen. 

"Rimelig tid" skal ivareta utleiers behov for å avklare hvilke konsekvenser mangelen får, til en viss grad hva det vil koste, og tid til å vurdere om han har behov for fagkyndig bistand. Inne i denne perioden kan det også være rom for en viss "minnelig dialog" med leietaker for å avklare hva som har skjedd. Som regel vil to måneder være "rimelig tid", men fristen kan være kortere eller lengre avhengig av omstendighetene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...