Gjest 1c6dc...906 Skrevet 25. januar 2021 Del Skrevet 25. januar 2021 Vi bor i et lite sameie med 5 selveierleiligheter. Sameiet ble opprettet i 2013 og dermed med den tidligere loven som utgangspunkt. I vedtektene våre står det at for å endre vedtektene må samtlige leiligheter være enige. Dette har fungert fint helt til i fjor, på årsmøtet varslet ene seksjonseieren at hen ikke kom til å møte på årsmøtet på grunn av en konflikt i sameiet. Hen har varslet det samme i år. Vi andre prøver selvfølgelig å komme vedkommende i møte og få løst denne konflikten som er roten til årsaken. Men saken er at vi ikke har mulighet til å endre vedtektene så lenge dette pågår. i §27 i eierseksjonsloven står det at vedtekter endres ved 2/3 flertall. Er det noen her som har erfaring med om eierseksjonsloven overstyrer våre vedtekter? Anonymous poster hash: 1c6dc...906 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. januar 2021 Del Skrevet 25. januar 2021 Vedtektene kan ikke fastsette strengere krav til flertall enn det som fremgår av eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 49. Denne bestemmelsen er ny fra 1.1.2018, men får virkning for alle eksisterende vedtekter fra 1.1.2019, jf. eierseksjonsloven § 67 siste ledd. Både i 2020 og i 2021 kunne/kan man altså endre vedtekter uavhengig av bestemmelser som fastsetter krav om enighet. Merk at der eierseksjonsloven krever enighet må dette vilkåret være oppfylt. 1 Lenke til kommentar
Gjest 1c6dc...906 Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Fint å se at loven trumfer slike uheldige formuleringer som kan oppstå i vedtekter. Takk for en grundig vurdering av spørsmålet mitt! Det du peker ut har tydeligvis gått meg hus forbi når jeg leste lovverket. Anonymous poster hash: 1c6dc...906 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå