Gå til innhold

Få boliglån 5 ganger inntekt.

Gjest 4fc9d...bf1

Anbefalte innlegg

Gjest 4fc9d...bf1

Hvorfor beregner banken inntekt hvis man alene skal ta opp boliglån? Vet jo at max man får låne er 5 ganger inntekten. Men hva menes med det?

Jeg jobber i byggebransjen og har ekstremt mye overtid i jobben min, ulovlig mye vil noen si.

Hvis man beregner at det er ca. 205 arbeidsdager i 2021 (for min del) og at jeg jobber 8 timer hver dag, så blir dette 1640 timer i hele år. Ganger man det med timelønnen min som er 263 kr blir det 431.320 kr brutto totalt i hele år.

Men, sannheten er at jeg jobber mye overtid, i tillegg til at jeg får diettpenger og for å jobbe borte. Til sammen vil jeg tjene 650.000 kr brutto i år.

Så, hvis jeg går til banken i Januar 2022 og spør om å få boliglån, hvilke tall er det de vil se på? Skattemeldingen for året/årene før, lønnsslippene for de siste månedene? Eller som jeg har nevnt ovenfor, grunnlønnen på 431.320 kr.

Anonymous poster hash: 4fc9d...bf1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lønnsslippen for dei siste månedene som et utgangspunktet. Banken kan rekne med det som er "dokumenterte og stabile skattefrie inntekter" i tillegg til lønn. Det betyr at også inntekter frå utleige eller liknande kan takast med om dei er stabile. 

Overtid er i utgangspunktet ikkje ei stabil inntekt, men kan takast med likevel om ekstrabetalinga er pårekneleg også i framtida. 

Lenke til kommentar

Inntekt er inntekt. Hvis de bare skulle sett på grunnlønn, er det mange som ikke hadde hatt sjans til å komme inn på boligmarkedet i det hele tatt. I mange yrker er bonuser, overtid, provisjon og andre tillegg en vesentlig del av inntekten.

I ditt tilfelle blir det da 650 000 som er din brutto inntekt. Men som regel går de utifra lønnsslippen x antall måneder bakover, og sammenligner det gjerne med hva du oppgir og hva skatteetaten oppgir. Tror i hvert fall ikke du skal bekymre deg, du kan få gode lån med den inntekten (gitt at du har nok egenkapital, selvfølgelig) :)

Lenke til kommentar

Ifølge boliglånsforskriftene så kreves det en "fast" inntekt for å beregne likviditet/betjeningsevnen. Her er i utgangspunktet din fastlønn + faste tillegg som blir lagt til grunn. Så er det mulig å vurdere hva som faste inntekt er. Har du hatt en snittlønn over flere år som viser mer inntekt så KAN det vurderes som fast inntekt. Det skal sies at bankene kan vurderer din inntekt på din langsiktige situasjon. Jeg personlig ville ikke innvilget lån basert på at du jobber i en 140% stilling. Det er noe du som regel kun klarer i xx år. Hva skjer da hvis du blir sykemeldt. Da får du bare sykepenger basert på en 100% stilling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...