vihovde Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Har aktivert Gjestekontoen min i XP, men når jeg går inn i Gjestekontoen, så er det noen programmer der som jeg ikke ønske folk skal få bruke. Jeg er Admin. på maskinen, og har opprettet ett passord og gjort alle mapper private. Skal ikke jeg som Admin. på maskinen kunne bestemme hvilke programmer eller begrensinger andre skal ha som benytter min maskin ? Kan noen forklare meg hvordan ? Har prøvd Kontrollpanel, brukerkontoer, endre kontoer etc. men står fast . Kan noen hjelpe ? Lenke til kommentar
vihovde Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Noen her må vel ha peiling ??? Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) For å få dette til å fungere må du ha Win XP Pro. OBS! Lag et gjenopprettingspunkt før du begynner med alt dette! OBS! Først må du slå av enkel fildeling: Kontrollpanel->Mappealternativer->Vis->fjern haken ved Bruk enkel fildeling Dernest må du finne mappen som inneholder ressursen du vil nekte en bruker tilgang til. I dette tilfellet en mappe som inneholder alle programfilene til programmet du ikke ønsker å dele. Her høyreklikker du og velger Deling og sikkerhet->Sikkerhet->Legg til Du skriver så inn navnet på brukerkontoen det er snakk om og haker av for hva du ønsker å tillate/nekte denne personen å gjøre med denne mappen. Her må du eksperimentere endel for å få ønsket resultat. Her kan du seriøst fucke opp og miste oversikten over hvem som har tilgang til hva etterhvert, men det er ditt ansvar. Microsoft anbefaler Enkel fildeling nettopp fordi den er enkel og solid. Løsningen over er basert på tilgangsrettigheter i NTFS. For brukere som logger på maskinen din fra en annen maskin i et nettverk må du bruke Deling (av ressurser, filer et.c) fra samme sted du i sted valgte Sikkerhet. Du kan dele programmer over et nettverk, men det er ofte ulovlig og sluker båndbredde og maskinressurser om det er nettverk uten server. Edit Samme løsning kan såklart også brukes på f.eks snarveier, delte skrivebordselementer et.c. Her er det som sagt åpent for eksperimenter. Et par av mine har så langt endt i Ctrl+Alt+Del... Endret 5. januar 2004 av baldviking Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Det ser ut til at man kan administrere mye av dette enda enklere under Kontrollpanel->Aministrative verktøy->Lokal sikkerhetspolicy Noen som har mye erfaring med dette og vet om kjente feil man kan komme til å gjøre eller når det er smart å bruke Sikkerhet/Deling (Security/Share) i innlegget ovenfor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå