Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

USA: Covid-19 kan ha kommet ifra laboratorie i Wuhan

Thorny

Anbefalte innlegg

Subara skrev (2 timer siden):

Ja, for hvorfor slippe ut et virus som også ville ramme dem selv. Men at det kan ha skjedd ved et ulykkestilfelle er nok mulig.

Har man oversikt over når viruset slo seg ned i resten av verden? Det krangler de vel om.

Koronaviruset startet i Wuhan. Første kjente tilfelle var i november 2019. Det går rykter om at folk på Wuhan Institute of Virology var syke i september.

Kina prøvde å skylde på alt fra Italia til Brasil. Kina slapp ikke inn WHO til Wuhan før nå ett år senere. Kina frykter konsekvensene hvis det blir avslør at kommunistpartiet har holdt lab uhellet skjult og aktivt jobbe for å spre falsk propaganda.

Sitat

A 55-year-old individual from Hubei province in China may have been the first person to have contracted COVID-19, the disease caused by the new coronavirus spreading across the globe. That case dates back to Nov. 17, 2019, according to the South China Morning Post.

That's more than a month earlier than doctors noted cases in Wuhan, China, which is in Hubei province, at the end of December 2019. At the time, authorities suspected the virus stemmed from something sold at a wet market in the city. However, it's now clear that early in what is now a pandemic, some infected people had no connection to the market. That included one of the earliest cases from Dec. 1, 2019 in an individual who had no link to that seafood market, researchers reported Jan. 20 in the journal The Lancet.

https://www.livescience.com/first-case-coronavirus-found.html

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Den internasjonale ekspertgruppen som er i Kina for å granske coronavirusets opphav, holder en pressekonferanse i Wuhan nå.

Under pressekonferansen sier en talsperson for det kinesiske helsevesenet at Kina har støttet WHOs undersøkelser i Wuhan.

Wuhan ga først ikke WHO-teamet tillatelse til å komme inn i Kina, men snudde seinere.

Ifølge talspersonen er det ingenting som tyder på at coronaviruset spredde i Wuhan før desember 2019.

Videre sier talspersonen at de ikke kan fastslå coronavirusets opphav.

Peter Ben Embarek, som leder WHO-gruppen, forteller også at det ikke er tegn på at coronaviruset fantes i Wuhan før desember 2019.

- Teorien vår har ikke endret seg. Konklusjonen er at vi ikke har funnet bevis for at viruset fantes i Wuhan før utbruddet i desember 2019, sier WHO-eksperten.

Embarek sier at de også har funnet bevis på at coronaviruset ikke bare spredde seg på sjømarkedet i desember 2019, men også utenfor markedet.

Sjømarkedet var stedet hvor de aller første coronapasientene ble smittet, og har vært stengt siden januar i fjor.

- Det internasjonale teamet som gransker opphavet til covid-19-viruset er i ferd med å avslutte sitt fire uker lange opphold i Wuhan, og vil delta på en pressekonferanse med sine kinesiske kolleger, het det i en melding fra Verdens helseorganisasjon (WHO) mandag.

Fant ingen ny info er det noe sjokk?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det kinesiske kommunistpartiet er noen luringer får WHO til å seriøst undersøke om koronaviruset kom til Kina fra Norge med frossen laks 😂

Sitat

Nytt koronautbrudd i Kina – butikker stanser salg av norsk laks

BEIJING (NRK): Det er nærmest stans i salget av laks i den kinesiske hovedstaden etter at det ble oppdaget koronavirus på et skjærebrett for importert laks på byens største ferskvaremarked.

https://www.nrk.no/urix/nytt-koronautbrudd-i-kina-_-butikker-stanser-salg-av-norsk-laks-1.15053483

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dersom det faktisk stemmer at viruset kommer fra et laboratorie i wuhan så sier det at man må ha globale restriksjoner på slik forskning, og at det ikke skal være tillatt for étt land å forske alene. Isåfall må det en sentralisert forskningsgruppe til, mer som vi har i CERN med LHC. 

Det vil forhindre at étt land fucker opp og forgjeves forsøker skjule det, for å unngå potensiell krig. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kom over denne artikkelen. Det er lang lesing og jeg skal ikke gå god for alt som står der. Man vet jo i grunn ikke hvor viruset kom fra, men forfatteren har ganske gode argumenter for at de som fronter "det kom fra dyr" teorien har større forklaringsproblemer enn de som sier "det kom fra lab". 

Forfatteren er tidligere journalist / skribent for bl.a. vitenskapsdelen av New York Times. Uten at det gjør han til noen fagperson, men hvertfall en som er vant til å grave i forskning. 

https://thebulletin.org/2021/05/the-origin-of-covid-did-people-or-nature-open-pandoras-box-at-wuhan/

Lenke til kommentar
Gjest c6cf5...995

Kan noen gi en plausibel forklaring på hvorfor Kina vinner på å skjule det dersom viruset kom fra en lab? Slike uhell skjer jo og det er jo strengt tatt ikke verre, eller bedre, at viruset migrerer fra en vårmarked? 

Jeg sier ikke at det er usannsynlig men jeg sliter litt med å forstå hvorfor Kina "passer seg". De er jo svære og kan gjøre hva de vil ellers? 

Anonymous poster hash: c6cf5...995

Lenke til kommentar
Gjest c6cf5...995 skrev (12 minutter siden):

Kan noen gi en plausibel forklaring på hvorfor Kina vinner på å skjule det dersom viruset kom fra en lab? Slike uhell skjer jo og det er jo strengt tatt ikke verre, eller bedre, at viruset migrerer fra en vårmarked? 

Jeg sier ikke at det er usannsynlig men jeg sliter litt med å forstå hvorfor Kina "passer seg". De er jo svære og kan gjøre hva de vil ellers? 

Grunnen til at man sier dette er flerfoldig. På den ene siden mener noen at dette er genetisk manipulert og at man ser spor etter dette på viruset. På den annen har man f.eks. MERS-viruset som er naturlig og er langt mer dødelig enn Covid. Spredte seg ikke så mye da. Vi har også Ebola.

Det andre er at man har grunnstammen av viruset som stammer fra en helt spesiell flaggermustype. Dette utgjør den store delen av viruset. Men det er en slags "spike" (pigg på norsk) på det som man antar kommer fra noe annet enn flaggermusen. Det er denne delen som gjør viruset så smittsomt og dødelig. De som støtter teorien om at det har en naturlig opprinnelse mener at viruset har gått fra flaggermus til pangolin (et form for dyr jeg ikke har sett i Norge). Mens de som mener at det genetisk manipulert mener at denne piggen kommer fra et laboratorium.

Det siste virker troverdig, men man kan ikke utelukke noen av dem. Forøvrig er det like sannsynlig at Italia er opprinnelig nasjon for virus om det er menneskelig skapt som Kina. Dette skyldes da at de første tilfeller av viruset ble oppdaget i Italia og i så lite omfang at man kan ha "utprøvd" det før man satte det ut i f.eks. Kina. Men dette er da bare spekulasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest c6cf5...995
Sandy Koufax skrev (16 timer siden):

Grunnen til at man sier dette er flerfoldig. På den ene siden mener noen at dette er genetisk manipulert og at man ser spor etter dette på viruset. På den annen har man f.eks. MERS-viruset som er naturlig og er langt mer dødelig enn Covid. Spredte seg ikke så mye da. Vi har også Ebola.

Det andre er at man har grunnstammen av viruset som stammer fra en helt spesiell flaggermustype. Dette utgjør den store delen av viruset. Men det er en slags "spike" (pigg på norsk) på det som man antar kommer fra noe annet enn flaggermusen. Det er denne delen som gjør viruset så smittsomt og dødelig. De som støtter teorien om at det har en naturlig opprinnelse mener at viruset har gått fra flaggermus til pangolin (et form for dyr jeg ikke har sett i Norge). Mens de som mener at det genetisk manipulert mener at denne piggen kommer fra et laboratorium.

Det siste virker troverdig, men man kan ikke utelukke noen av dem. Forøvrig er det like sannsynlig at Italia er opprinnelig nasjon for virus om det er menneskelig skapt som Kina. Dette skyldes da at de første tilfeller av viruset ble oppdaget i Italia og i så lite omfang at man kan ha "utprøvd" det før man satte det ut i f.eks. Kina. Men dette er da bare spekulasjon.

Takk for oppklaring men jeg lurer på om jeg kan formulere meg klarere: 

Hvorfor er det viktig/fordelaktig for Kina å fremme hypotesen om at viruset oppsto og migrerte fra våtmarked i Wuhan? 

Hvorfor er det viktig/fordelaktig for Kina (og WHO?) og dempe/undergrave hypotesen om at viruset migrerte ved et uhell fra en lab? 

Sistenevnte er jo ikke akkurat uventet eller sensasjonelt? 

Det er politikken i dette jeg ikke helt forstår. 

Lenke til kommentar
Gjest c6cf5...995
Gjest c6cf5...995 skrev (2 minutter siden):

Takk for oppklaring men jeg lurer på om jeg kan formulere meg klarere: 

Hvorfor er det viktig/fordelaktig for Kina å fremme hypotesen om at viruset oppsto og migrerte fra våtmarked i Wuhan? 

Hvorfor er det viktig/fordelaktig for Kina (og WHO?) og dempe/undergrave hypotesen om at viruset migrerte ved et uhell fra en lab? 

Sistenevnte er jo ikke akkurat uventet eller sensasjonelt? 

Det er politikken i dette jeg ikke helt forstår. 

Får det noen konsekvenser (i såfall hvilke) for Kina og/eller verden dersom det kan bevises at viruset oppsto og migrerte fra en lab i Wuhan? Hvorfor er opprinnelsen til viruset såpass følsom punkt og hard rammet av politikk? 

Beklager min uvitenhet, men jeg har bare ikke helt klart å skjønne hva som egentlig ligger bak dette. 

Lenke til kommentar
Gjest c6cf5...995 skrev (26 minutter siden):

Hvorfor er opprinnelsen til viruset såpass følsom punkt og hard rammet av politikk? 

Mye av samme årsak til at den forrige presidenten i USA insisterte på å kalle koronaviruset for "the China virus". Å gi andre all skyld var en måte å dekke over egen dårlig håndtering av pandemien i hjemlandet. Dermed ble retorikken veldig fokusert på dette, og brukt i alt fra handelskrig til en del av den bredere kritikken av Kina. USA hadde en stor rolle i å bruke dette mot Kina for alt det var verdt under forrige administrasjon. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Trump kalte det China-virus, etter at Kina ga skylden på Amerikanske soldater. Han gjorde en like god jobb som alle andre statsledere i håndteringen av pandemien. På tross av beskyldninger om rasisme når han stoppet ferdsel fra land som ble smittet.

Kina har også sagt at viruset kom fra både USA, England og Australia - når det passet dem.

Kina stengte all flytrafikk fra Wuhan til Kina, men unlot å stoppe flytrafikk fra Wuhan til utlandet, og dem underdrev hvor farlig situasjonen var.

Kina påsto at viruset ikke smittet fra menneske til menneske, det var Taiwan som varslet om det, dere husker kanskje når WHO-fyren  latet som Taiwan ikke eksisterte, når en Taiwansk journalist prøvde å varsle om deres leger mente at det smittet fra menneske til menneske.

Kina bruker også Covid som politisk pressmiddell mot Taiwan, når de har forsøkt å kjøpe diverse vaksiner.

Kina stopper så å si alle fra å selge vaksiner til Taiwan, fordi det er endel av Kina i.flg. dem - og ingen av medisin-selskapene vil terge Kina. Derfor USA og Japan har begynt å gi bort vaksiner, siden Taiwan ikke får kjøpt direkte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...