Gå til innhold

Norsk suksess på fire hjul: – Vi er veldig opptatt av å produsere her i landet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende! Vi kan hvis vi vil (innovasjon). Det er mye spennende som skjer i de små miljøene, som de større aktørene (politikere og andre i maktposisjoner) kunne hatt godt av å se til. Det er behagelig å fortsette den kurs man alltid har hatt, men når kartet endrer seg vil gammel kurs være til liten eller ingen nytte. Heier på de små innovative sjelene!

Endret av The Very End
  • Liker 7
Lenke til kommentar
The Very End skrev (33 minutter siden):

Spennende! Vi kan hvis vi vil (innovasjon). Det er mye spennende som skjer i de små miljøene, som de større aktørene (politikere og andre lobbyister) kunne hatt godt av å se til. Det er behagelig å fortsette den kurs man alltid har hatt, men når kartet endrer seg vil gammel kurs være til liten eller ingen nytte. Heier på de små innovative sjelene!

Googel : small electric post vehicle

Lenke til kommentar
OddvarM skrev (1 time siden):

Herregud for en konstruksjon og tilbakeskritt for arbeidsmiljøet. Hadde vært intresant å sett en uavhengig brukerundersøkelse.

Produktet er sikkert tilpasset (står i artikkel) og av god kvalitet på alle vis.

 

Til dømes ved skogsdrift (skidder med 6 tromlet vinsj) har det vært vanlig med bare et gitter bak, tak og veltebøyle for å ta imot vaier om den sletner. Man er så mykje av og på (i tettbygde strøk), og det er ikke noe fordel at snøven smelter.

Men joda en varmekabel i buksa som kobler mot setet (skor / styret) er vel ikke umulig, med opp til 48V

 

Når Amazon bestiller over 100 000 batteridrevne budbiler fra fabrikk dei er medeiger i er det nå ikke helt sikkert det er en nisje. Og andre aktører som bønder bestiller «spesialvare» når behovet er der, spesialvare ja men modulbygget av kjent teknikk / hyllevarer.

 

Hva med direkte salg til bevegelseshemmede...

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Postendamen her hos meg brukte en gammel sykkel med en kasse frampå tilfør hun fikk paxter.

Hun var veldig fornøyd med hele konseptet da jeg snakket med henne, men du har kanskje tatt en prat med henne etter det.

Hvordan er arbeidsmiljøet blitt dårligere mener du??

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så langt jeg er inneforstått kan disse kjøres med enten setebelte eller MC-hjelm. Men mange jeg ser i Posten bruker ingen av delene. Sikkert gøy å kjøre, men hadde definitivt ikke følt meg særlig trygg. Det samme tenker jeg også om postbudene som kjører Maxus varebilene, jeg hadde ikke blitt særlig fornøyd om min arbeidsgiver satte meg inn i Kina-bil som ikke har blitt kræsjtestet for å spare penger når det er fullgode konkurrenter fra etablerte bilmerker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, OddvarM said:

Herregud for en konstruksjon og tilbakeskritt for arbeidsmiljøet. Hadde vært intresant å sett en uavhengig brukerundersøkelse.

Herregud, for en lite konstruktiv kommentar og tilbakeskritt for den saklige debatt.

Om du er så ekstremt kritisk til dette kjøretøyet bør du i det minste være istand til å komme med ett eksempel på hva du mener er et tilbakeskritt og skaper dårlig arbeidsmiljø.

Endret av Benny Flaggstang
Skrivefeil
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Dette er faktisk det vi trenger for å gjøre transport miljøvennlig. Små lette kjøretøy som bruker lite energi. En slik bil kan kjøre 50km på strømmen man bruker for å varme opp en vanlig el bil. 
 

Den kunne sikkert vert optimalisert for persontrafikk også. Tryggere enn el sykkel og motorsykkel.

Lenke til kommentar
Fekillix skrev (2 timer siden):

Så langt jeg er inneforstått kan disse kjøres med enten setebelte eller MC-hjelm. Men mange jeg ser i Posten bruker ingen av delene. Sikkert gøy å kjøre, men hadde definitivt ikke følt meg særlig trygg. Det samme tenker jeg også om postbudene som kjører Maxus varebilene, jeg hadde ikke blitt særlig fornøyd om min arbeidsgiver satte meg inn i Kina-bil som ikke har blitt kræsjtestet for å spare penger når det er fullgode konkurrenter fra etablerte bilmerker.

Testingen og godkjenningen er så vidt jeg vet målrettet mot nettopp den brukergruppa, kjøremønsteret og risikobildet disse møter i sin hverdag. Vanlige biler brukes på en annen måte og testes for nettopp det. For å si det litt flåsete: Det er ingen vits å teste en bil som går i maks 45 km/t og er myntet på småveier for møtekollisjoner med 2 tonn tunge kjøretøy på motorvei i 90 km/t.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aanundo skrev (3 timer siden):

"– Jeg etterlyser også Enova-støtte til elektrifisering av slik varetranport. De har gitt bidrag til innkjøp av 10.000 el-varebiler, men ikke en eneste Paxter som er mer miljøvennlig, sier Hansen."

Det er dette som er så rart i det offentlige støtteapparatet. Det blir for "sterilt", som betyr at "systemene" er viktigere enn brukerne. Politikerne lager lover og regler, men makter ikke å evaluere arbeidsmarkedet og bruke penger på det som skaper mest velstand.

Selvsagt burde Paxter fått penger, men hvorfor får de ikke penger likevel?

Er ikke hele velferdsstaten avhengig av at vi makter å støtte ideer og produkter som kan skape flest mulig arbeidsplasser?

Dette er vel en ide som viser seg å gjøre nettopp det, men staten stiller ikke opp.

Hvorfor er det slik?

Etter min mening er det noe fundamentalt feil av samfunnet å ikke ta konsekvensen av noe alle vet, nemlig at gode ideer ikke blir til bedrifter uten å få tilført kapital.

Denne viten burde føre til at politikerne leter med lys og lykter etter ideer som kan bli til arbeidsplasser, og stiller med kapital når de finner en kandidat.

Penger har vi i overflod av, men ikke gode industribedrifter. 

En god idé er ofte under en hundredel av løpet fram til lønnsom bedrift. Der mener jeg Innovasjon Norge, tenketanker og inkubatorer har stort forbedringspotensiale. Som idéhaver bør man i større grad bli behandlet som en VIP-kunde som skal kjøres gjennom et løp som former en lønnsom bedrift ut av idéen. Et oppstart-samlebånd der man blir bestykket med alt fra økonomisk og juridisk kunnskap om oppstart, til forming av kontaktnettverk, distribusjonsnettverk osv. I hvert fall slik jeg har opplevd disse foretakene så er man i større grad en leietaker som må finne ut å¨på egenhånd hva man trenger, søke, vente på svar osv i stedet for at man hele tiden er "produktet" som skal bygges opp til lønnsomhet i andre enden.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (43 minutter siden):

En god idé er ofte under en hundredel av løpet fram til lønnsom bedrift. Der mener jeg Innovasjon Norge, tenketanker og inkubatorer har stort forbedringspotensiale. Som idéhaver bør man i større grad bli behandlet som en VIP-kunde som skal kjøres gjennom et løp som former en lønnsom bedrift ut av idéen. Et oppstart-samlebånd der man blir bestykket med alt fra økonomisk og juridisk kunnskap om oppstart, til forming av kontaktnettverk, distribusjonsnettverk osv. I hvert fall slik jeg har opplevd disse foretakene så er man i større grad en leietaker som må finne ut å¨på egenhånd hva man trenger, søke, vente på svar osv i stedet for at man hele tiden er "produktet" som skal bygges opp til lønnsomhet i andre enden.

Det som forundrer meg er hvorfor ikke staten går inn som aksjeeier, slik at fellesskapet får noe igjen om det går bra?

Staten har ressursene som trengs for å bli en god bedriftseier, da det i tillegg til penger også er behov for en profesjonell "sparringspartner". Bedriftsetablering er risikofylt, noe det alltid vil bli, men staten har også finansielle muskler til å tape penger.

Selv 200 mrd. i tap for Equinor i USA påvirker ikke velferden i landet, og det samme kan vi si om tapet av en fregatt til 4 mrd.

Selv om 9 bedrifter taper penger vil en kjempeide som Vestas i Danmark oppveie alle tapene.

Det er slik vi burde tenke skal vi opprettholde velferdsstaten i generasjoner fremover.

Noe bra har vi tross alt gjort, ved at besteforeldrene våre bestemte seg for å bygge ut vannkraften i landet.

Statkraft blir med rette kalt en "pengemaskin", men det er et tankekors at dagens regjering vingeklipper dette selskapet og investerer pengene i utlandet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
OddvarM skrev (7 timer siden):

Herregud for en konstruksjon og tilbakeskritt for arbeidsmiljøet. Hadde vært intresant å sett en uavhengig brukerundersøkelse.

Han som leverer posten hos meg kunne fått jobb som salgssjef hos Paxster, så det er ikke sikkert du får det svaret du ser for deg i den undersøkelsen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 24.1.2021 den 14.30):

En god idé er ofte under en hundredel av løpet fram til lønnsom bedrift. Der mener jeg Innovasjon Norge, tenketanker og inkubatorer har stort forbedringspotensiale. Som idéhaver bør man i større grad bli behandlet som en VIP-kunde som skal kjøres gjennom et løp som former en lønnsom bedrift ut av idéen. Et oppstart-samlebånd der man blir bestykket med alt fra økonomisk og juridisk kunnskap om oppstart, til forming av kontaktnettverk, distribusjonsnettverk osv. I hvert fall slik jeg har opplevd disse foretakene så er man i større grad en leietaker som må finne ut å¨på egenhånd hva man trenger, søke, vente på svar osv i stedet for at man hele tiden er "produktet" som skal bygges opp til lønnsomhet i andre enden.

Tror ikke idé + god modell + fungerende prototype er 1 / 1 000 om vi snakker om «Ting».

 

Joda, ting tar tid (T^3). Men hvordan ser Du for deg at Staten (høgre) som ville selge olje - rettene på kontinentalsokkelen til utlandet skal hjelpe. US firma leitet å fant, det var «common sens» å stikke spaden i jorden for Dei.

 

Eg kan for så vidt bare snakke for meg selv. Eg kommer til å kjøpe en laserprinter i løpet av året for å lage en fullfunksjon, detaljert modell. Tror inget organ vil hjelpe en slik person som meg slik eg kunne trenge frem til da, men da kan eg vise det frem til direktører og således hjelpe dei til å forstå.

Nja, reiste til Billund i 2014 for å snakke med LEGO, slapp ikke forbi skranken i mitt «dropp inn» forsøk. Men joda «en halv ko» er minst like dyr der, men vin og leigesykkel langt betre.

Fullfunksjon modeller står seg, vis ikke lager eg noe i størelse 1:1,5 av noe 40 år gammelt skrot eg har liggendes og tar verdensrekord (Carleis - Dover, 35 km).

 

Hva var viktigst ved iPhone og Tesla; kapital, personell, timing (tilgang på internett og batterier), funksjon (+ substitutt), pris eller miljø ?

Og kva kan et annet produkt av samme klasse gi.

https://dntv.dn.no/m/A4D5l69Y/langt-frem-for-sjoens-tesla

 

Innovasjon er en bredde - idrett, krev tverrfaglige - evner (ofte kalt kompetanse når man prater så ullent som mulig), interesse og sterke motiver (løpet er langt og krev mulig også en «spurt»). Og må nok vere luktet litt på i skuleverket innen elevene forlet ungdomsskulen, gjerne i tilnermet teater form, «Per - Gynt».

Får man banket inn noen eksempler og begreper, og laget et hefte som knyter fagområder opp mot «entreprenør» funksjonene er mykje gjort. Men joda, vi har profesjonsstrid i skuleverket, så dette bør / kan muligens komme utenifra og uten karakterkrav.

 

Eg vil gå så langt som å si, oppfinnelser, spekulering og kunst gir livskvalitet, og ja er en svært miljøvennlig resursbruk, således.

 

TERSKLER 

Nød...
Gir kunst

Kunst...
Gir ting
Ting...
Gir lidenskap

Lidenskap...
Gir nød
Nød... Kan ikke kjøpes.

 

Spørsmålet er ofte; hvor fokusert er Du, holder Du ut, klarer Du å samhandle (søke tillegg) og så videre... En litt brei kultur for det som holder på å bli til, langsiktige mål og det eksisterendes godhet og mangler, denne teorien er viktig. Og en artig livskvalitet.

Og blir neppe fremmet av sensurister som klasser det meste OT (out of topikk / er ikke tema), grunnet instrukser, evner og egne motiv (den klassiske sneverhet).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...