Gå til innhold

Bytte stift LP spiller?


Anbefalte innlegg

Har en Argon TT-1 (v2 tror jeg), som så vidt jeg vet er identisk til Rega P1. Den har lagt på lur etter litt flytting, men tatt den frem igjen og bruker den jevnlig nå. Er egentlig grei lyd synes jeg, men den er nå 8-9 år gammel, så kanskje skulle revet i med ny stift/pickup? 

Har lest litt om ortofon 2m red, blue og bronze, men vet ikke om det er verdt å oppgradere, om det er noe poeng vs å f.eks kjøpe en ny/bedre spiller. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, ja det kan være på tide med ny pickup/stift om den er mye brukt, pleier vel å holde ca. 600 timer med lytting, gitt at du har riktig stifttrykk, og spiller rene plater. Bruker du for høyt trykk og spiller skitne plater full av peiskos, reduseres stiften raskere.

Nå er jo valg av pickup, nesten umulig om du skal høre på alle som forguder sitt merke, er jo nesten en egen religion. :)

Min anbefaling (om du ikke er lyd freak og spiller på dyrt anlegg), er å kjøpe en av de pickupene du har lest om, og samtidig en rimelig AT95E (AT95EX om de har den) så kan du gjøre en sammenligning.
Jeg liker lyden i AT95E, men så har jeg passert 50, og øra bærer preg av utallige konserter, så for meg er det ikke verdt å brenne av flere tusen på en annen pickup.

AT95E(X) er ansett som noe av det billigste/dårligste innen pickuper, men gjør et test selv, så mulig du finner ut at dette er bra nok for deg.

Når valget er tatt, så er det å lese seg opp på riktig montering av pickup'en. Det er ikke bare-bare. :)

 

Spilleren du har er sikker mer enn bra nok. Om du ikke er blitt bitt av oppgraderingsbasillen, den er svært vanskelig å bli kvitt, og kan ofte kun kureres med lengre besøk på utsalgssteder for eksklusivt hifi utstyr. Med påfølgende timer/dager med oppsett og justeringer.
 

Lykke til, kos deg med en trivelig hobby.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...