Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vond lukt ved bruk av badekar

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er et felt jeg kan svært lite om, men håper noen flinke folk kan veilede meg i riktig retning. Jeg har googlet over tid, uten å finne svar på problemstillingen jeg har.

Jeg har et badekar som det kommer ubehagelig sterk vond lukt fra. Lukten kommer fra vannlåsen, og kun hvis badekaret blir brukt. Når vannet strømmer igjennom avløpsrøret så kommer lukta, men etter ca. 1-2 min så forsvinner lukta.

Avløpsrøret går fra badekaret og under gulvet, til sluk som ligger i dusjen 3-4 meter unna. Det kommer ingen spesiell illeluktende lukt fra sluk. Jeg fjernet risten over sluk, og avløpsrøret som kommer fra badekaret er godt synlig. Vannet renner ut fra røret og videre ned i sluk. Vet ikke om dette har noe å si? Vannet strømmer lett i gjennom fra badekar til sluk.

På vedlagte bilde som er tatt fra google, så er det kun for å vise hvor lukta kommer fra når vannet strømmer igjennom.

Hva kan årsaken være? Noen tips til hva jeg bør gjøre eller se etter?

Bilde_5__01.jpg

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom lukta kjem når du tapper ut av badekaret så er det tydeleg at vatnet i badekaret dreg med seg vatnet som står i vannlåsen slik at luft/lukt frå kloakken kan passere uhindra langs oversida av avløpsrøyret.
Lukta avtar når siste delen av badevatnet som har mindre fart fyller opp vannlåsen. At det tek 1-2 minutt frå vannlåsen igjen er fylt med vatn til lukta som alt er i røret mellom vannlås og badekar har forsvunnet stemmer godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (13 timer siden):

har du prøv og skylle med rør rens ? mundin eller plumbo gel ? 

om badekaret går til sluk er det neppe noe vannlås men bare rett rør til sluk, er ikke noe hensikt med en vannlås så lenge det ikke går rett til avløp.

Har brukt rør rens (pulver form) tidligere, uten merkbar resultat.

Det heter vel kanskje ikke vannlås? Vedlagte bilde viser omtrentlig hvordan det er satt opp. Det er alltid litt vann inni der som aldri blir borte.

355030013_0_m_719_1200.jpeg

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Luske_Ludvig skrev (2 timer siden):

For å skrive ut riktig sykdom trenger man symptomer. Kloakklukt er ikke til å ta feil av. Her er det noe galt med vannlåsfunksjon. Står vannlås-kopp i sluken? 

Har du fungerende utlufting? https://boligkanalen.no/byggebolig/derfor-maa-avloepet-ditt-ha-lufting

Jeg mener ihvertfall vannlås funksjonen fungerer, da det alltid ligger vann i den proppen i badekaret, og i sluk. Litt usikker om det er vannlås-kopp i sluk, dette må jeg sjekke ut. 

Jeg har en fungerende utlufting. Har en pipe på taket som jeg har lukta i, før jeg fant ut at det var lufteventil for avløp. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Ettersom lukta kjem når du tapper ut av badekaret så er det tydeleg at vatnet i badekaret dreg med seg vatnet som står i vannlåsen slik at luft/lukt frå kloakken kan passere uhindra langs oversida av avløpsrøyret.
Lukta avtar når siste delen av badevatnet som har mindre fart fyller opp vannlåsen. At det tek 1-2 minutt frå vannlåsen igjen er fylt med vatn til lukta som alt er i røret mellom vannlås og badekar har forsvunnet stemmer godt.

Det første du skriver stemmer nok meget godt, men f.eks når vi dusjer ungen i badekaret, så kommer lukta i det vannet renner ned i avløpsrøret, men lukta avtar etter 1-2 min imens dusjingen fortsatt pågår. Dette blir før vannlåsen i badekaret får fylt seg opp igjen.

Lenke til kommentar

Det ser ikkje ut til å være vannlås i denne sluken. Den koppen du som det alltid er litt vatn i har som funksjon at tyngre partiklar som hårstråd, smykker, o.l. ikkje skal gå rett i sluket men bli fanga i koppen.

For at sluken skal ha vannlåsfunksjon så må det ein eller anna stad i røret stå vatn høgt nok til at det ikkje kjem til luft.
For at denne koppen skal fungere som vannlås så må vannflata ligge over opphøyninga i koppen.
Sjølv om det er vatn i botnen av koppen så vil lukta kunne gå uhindra frå kloakken og opp sluket ettersom lukta ikkje blir blokkert av ståande vatn.

Det er ikkje vanleg å ha vannlås i sluket på sjølve badekaret. Vannlåsen vil vanlegvis ligge i sluket i govet. Så det er nok der problemet ligg.

Det er mykje som tyder på at det er vakum i sluket som er problemet. Er det mulig at akkurat denne sluken ikkje har blitt kopla på luftinga?

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Det ser ikkje ut til å være vannlås i denne sluken. Den koppen du som det alltid er litt vatn i har som funksjon at tyngre partiklar som hårstråd, smykker, o.l. ikkje skal gå rett i sluket men bli fanga i koppen.

For at sluken skal ha vannlåsfunksjon så må det ein eller anna stad i røret stå vatn høgt nok til at det ikkje kjem til luft.
For at denne koppen skal fungere som vannlås så må vannflata ligge over opphøyninga i koppen.
Sjølv om det er vatn i botnen av koppen så vil lukta kunne gå uhindra frå kloakken og opp sluket ettersom lukta ikkje blir blokkert av ståande vatn.

Det er ikkje vanleg å ha vannlås i sluket på sjølve badekaret. Vannlåsen vil vanlegvis ligge i sluket i govet. Så det er nok der problemet ligg.

Det er mykje som tyder på at det er vakum i sluket som er problemet. Er det mulig at akkurat denne sluken ikkje har blitt kopla på luftinga?

På det vedlagte bilde av sluk, så er det røret øverst som kommer fra badekaret. Sluken står i dusjen, og under dusjing så kommer det aldri noe lukt.

Synes det er rart at lukta kun kommer fra røret/koppen i badekaret, og ingen lukt fra sluk i dusjen, der all vann møtes.

Dette er rart for meg, og jeg føler meg også dum i dette feltet.

IMG_20210127_104139__01.jpg

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg har funnet årsaken, og jeg har ledet dere i helt feil retning 😬 men jeg hadde vel ikke klart å se dette om jeg ikke hadde fått noen spørsmål heller. Så takk ✌️

Problemet er ikke avløp ihvertfall. Jeg helte en del vann gjennom avløp i badekaret, det kom ingen lukt. Når jeg dusjet ned gulvet i badekaret så kom lukta sigende opp. Tro det eller ei, det lukter kloakk. Jeg antar at det blir liggende vann i de små hullene i badekaret og det er årsaken? Men hva kan løse dette?

Jeg kjørte rens i badekaret (boblebad) for ca. 3 mnd siden. Kjører 1-2 grundige rens i året med rensemiddel gjennom systemet og boblefunksjonen på.

IMG_20210127_120207.jpg

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Mato skrev (19 timer siden):

siden det blir stående vannrester i rørsystemt må det rengjøres ofte , ser denne siden anbefaler etter hver 6 bruk eller 1 gang per måned. 

det er og å anbefale og blåse systemet etter at karret er tømt for og få mindre vann i rørene. 

https://www.denform.no/artikler/rengoering-af-spabad

Tusen takk :)

Må bytte ut boblebad med en vanlig badekar etter å ha lest den artikkelen. 

Da ser jeg saken som løst, og takk til alle for hjelpen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
MercedesMotor skrev (8 timer siden):

Tusen takk :)

Må bytte ut boblebad med en vanlig badekar etter å ha lest den artikkelen. 

Da ser jeg saken som løst, og takk til alle for hjelpen :)

første jeg gjorde når jeg kjøpte hus med boblebad var og rive dritten ut :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...