sedsberg Skrevet 23. januar 2021 Del Skrevet 23. januar 2021 Fikk tak i en gammel, utdatert PC som jeg ikke finner noe særlig informasjon om. Det jeg lurer mest på er DIP-bryterne bak, hva som er hva der. Går ut i fra det er for å bl.a. velge hva slags monitor man har koblet til. Dog har jeg ingen manual eller noe til den. Modellen heter STM 5500. 4 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. januar 2021 Del Skrevet 23. januar 2021 https://www.1000bit.it/scheda.asp?id=2388 Ganske håpløs prosjekt dette her, blir lettere å finne en ide harddisk på ebay. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2021 Harddisken er OK. Og IDE vil ikke virke på den uansett. SD til SCSI finnes men tror ikke jeg vil bruke særlig med penger på den. 1 Lenke til kommentar
Radford Skrevet 23. januar 2021 Del Skrevet 23. januar 2021 Må bare si at dette er en utrolig kul PC! Den ser i tillegg ut til å være i særdeles god stand for å være såpass gammel. Kan ikke være til mye hjelp hva gjelder de bryterne dessverre! Dette er fra før min tid 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2021 Ja, den er i relativt god stand. Langt fra mint dog. Hengslene til skjermen er knekt og "umulig" å reparere. Floppyen er dårlig, men kan kanskje bare trenge en god rens. Det er noen merker, bl.a. etter en ledning som har ligget oppå den og reagert med plasten. Skjermen er skarp og god, harddisken passerte en full sjekk med Checkit. 1 Lenke til kommentar
Radford Skrevet 23. januar 2021 Del Skrevet 23. januar 2021 sedsberg skrev (1 minutt siden): Ja, den er i relativt god stand. Langt fra mint dog. Hengslene til skjermen er knekt og "umulig" å reparere. Floppyen er dårlig, men kan kanskje bare trenge en god rens. Det er noen merker, bl.a. etter en ledning som har ligget oppå den og reagert med plasten. Skjermen er skarp og god, harddisken passerte en full sjekk med Checkit. Ah, ja, det er ikke alt som kommer frem i bilder. Stilig å se en tidlig "bærbar" PC uansett Jeg ser for øvrig ikke DIP-bryterne du nevner i noen av bildene dine, jeg som misser noe? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2021 Jeg glemte å ta bilde av de. Det er bare en liten åpning bak ved portene (som jeg også glemte å ta bilde av) med brytere som på bildet under. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 23. januar 2021 Del Skrevet 23. januar 2021 Ser ut som de har et eksemplar på Kystmuseet i Sør-Trøndelag. Om du ikke finner noe annet så er det verdt et forsøk å kontakte dem for å høre om de har bruksanvisningen? Eller vet svaret på det du lurer på? Skal ikke undervurdere museumsansatte, hvis du treffer riktig person er det utrolig hva de vet om det de har utstilt! PC - Kystmuseet i Sør-Trøndelag / DigitaltMuseum Lenke til kommentar
El burro Skrevet 23. januar 2021 Del Skrevet 23. januar 2021 Ser ut som om den har fått en oppgradering, USB kom vel ikke før på midten av 90-tallet og det ser ut som hovedkortet er fra 1988. De grønne ledningene på hovedkortet er trolig ikke fra fabrikken men kanskje fra reparasjon eller oppgradering, uansett så er det en kul maskin og det er veldig godt gjort at harddisken fungerer enda. Kan sikkert være lurt å sjekke kondensatorene og eventuelle batterier for lekkasje. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2021 GoTEK'n (USB Floppy adapter) satt jeg inn da den originale stasjonen var ganske ustabil. Også mye enklere å få ny DOS etc. over på den med USB enn å dille med gamle floppydisker. De grønne ledningene er såkalte "bodge wires". Modifikasjoner som blir gjort på fabrikk etter PCB-designet er ferdig og produksjonen har startet. Veldig vanlig på tidlige versjoner av ustyr og på ustyr som ikke produseres i stort volum. Mistenker at denne PC-en kun har blitt produsert i veldig lite antall. Kondesatorene i PSU må definitivt sjekkes og muligens byttes ja. 1 Lenke til kommentar
process Skrevet 23. januar 2021 Del Skrevet 23. januar 2021 (endret) Er DIP switchene plassert i tilknytning til en port? Tenker det kan være konfigurasjon av seriell eller paralellport, evt scsi. edit: ser ut som disken er scsi1, da kan det tenkes at det er DIP switch for konfigurasjon av scsi id dersom du har en ekstern scsi port. edit2: men det var typisk noe som skjedde på enheten, ikke på pc siden. Endret 23. januar 2021 av process Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2021 De står rett ved siden av RGB-porten (EGA). Det er derfor jeg går ut i fra de er i forbindelse med ekstern skjerm. Man kunne koble flere typer skjermer til disse som ikke nødvendigvis er kompatible med hverandre. Og Plug'n Play var ikke en ting den gangen. 😛 https://digitaltmuseum.no/021028598505/pc/media?slide=5 Lenke til kommentar
process Skrevet 24. januar 2021 Del Skrevet 24. januar 2021 Ja det er sant! Ikke alle skjermer kunne vise alle grafikk formater. EGA var helt fantastisk å få i hus 😆 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå