Gå til innhold

XMS4000 vil ikke kjøre på 500MHz


tigerdip

Anbefalte innlegg

Jeg er litt grønn på overklokking bare så det er sagt :blush:

 

 

Jeg har klokket opp min P4 2,4C (SL6WF Costa Rica) til 3,0. Altså fsb på 250MHz.

Når jeg prøver å sette ram på 500MHz loader ikke OS. Jeg må ned på 415MHz for å kjøre stabilt.

 

Dette er corsair twinx4000 brikker så hva kan være problemet ? Skulle ikke denne hastigheten gå glatt ? :shrug:

Endret av tigerdip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er litt grønn på overklokking bare så det er sagt :blush:

 

 

Jeg har klokket opp min P4 2,4C (SL6WF Costa Rica) til 3,0. Altså fsb på 250MHz.

Når jeg prøver å sette ram på 500MHz loader ikke OS. Jeg må ned på 415MHz for å kjøre stabilt.

 

Dette er corsair twinx4000 brikker så hva kan være problemet ? Skulle ikke denne hastigheten gå glatt ? :shrug:

Hei! Kan det være fordi du ikke har stillt på cas til rammen i bios?

 

For at ditt minne skal kjøre stabilt på 500MHz så må du stille cas til: CAS 3-4-4-8 i bios.

Lenke til kommentar

3-4-4-8 er vel det brikken er på fra fabrikk. ikke akkurat noen ræser. men vet ikke om den takler strammere timings. men den langer vel ut på høyere fsb. i min bios står den på auto på Mhz og kan ikke stille den høyere enn noe over 333. opplevde at rammen var tregere orginalt enn min gamle geil value pc3200. har ikke fått tuna rammen enda, da jeg ikke gidder før ny cpu er i box

Lenke til kommentar

Du har vel ikke tilfeldigvis satt minnet til turbo eller noe slikt i bios ?

 

Har tilsvarende minne som deg, og det kjører på 500MHz og høyere uten å endre spenningen på det. cas 3-4-4-8. 100% stabilt

 

Kjører på automatiske minne innstillinger i bios, men fikk problemer når jeg valgte "turbo" eller liknende innstillinger.

Lenke til kommentar

Junta: De burde jo ikke trenge høyere volt for å kjøre på spesifisert hastighet, men jeg har testet bittelitt med høyere volt og det hjalp ikke. Jeg kan jo teste ut litt til. :ermm:

 

ronnyaa: turbo ? finnes ikke på mitt hk så vidt jeg vet. Jeg stiller inn hastighet med forholdstall (f.eks. 1,66(5:4) eller 2,0(1:1)).

 

 

 

Edit: Prøvde nå å volte opp 0,2 og 0,3 (0,1 har jeg prøvd før). Får fremdeles ikke bootet med minne på 500 MHz :dontgetit:

Endret av tigerdip
Lenke til kommentar

Minnet burde klare den spesifiserte hastigheten, så det kan kanskje være en ide å finne manualen til hovedkortet å se litt i den.

Turbo eller liknende innstillinger finner du ikke i sammenheng med 5:4 osv.

Se under advanced eller liknende i bios'en din, om du ikke finner noe slikt, les manualen å se etter det. :-)

Lenke til kommentar
Junta: De burde jo ikke trenge høyere volt for å kjøre på spesifisert hastighet, men jeg har testet bittelitt med høyere volt og det hjalp ikke.

Jeg er enig i det tigerdip, men når det er ustabilt så er det greit å prøve med litt høyere volt. Prøv med slappe CAS innstillinger også. Sett CAS på 3-4-4-8 eller dårligere. Dette kan du justere ned etter at du får det til å virke.

Prøv å teste minnebrikkene hver for seg. Du har neppe feil på begge. Har du oppdatert til nyeste bios (F9 - 25/12/2003)? Står minnebrikkene i spor 1 og 4, 2 og 5 eller 3 og 6?

Du må se å få ordnet dette. Det er snakk om å klemme ut noen ekstra kandidater i D²OL, er det ikke? ;)

Lenke til kommentar

Junta: Mitt hk støtter maks +0,3 på dimm volt. Og SPD på disse brikkene er allerede 2,5-4-4-8, jeg prøvde 3-4-4-8 men det funket dårlig. Nyeste bios er på plass. Minnebrikkene står i dual (1 og 4 hvis jeg ikke husker feil. Slotene er fargekodet så det er vanskelig å gjøre feil.) :shrug:

 

Jeg har tenkt litt på å teste en og en brikke, men det er litt pes. Den ene sperret inne av cpu-vifta så hvis det er feil på en brikke håper jeg det er den andre. Får vel uansett ta steget. :roll:

 

Ekstra kandidater er målet (men bedre ytelse i KOTOR er en fin bonus) :mrgreen:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...