Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hytteforbud igjen? Nå må Regjeringen ta seg en bolle...


Anbefalte innlegg

Hugo_Hardnuts skrev (13 timer siden):

Problemet der er at helsevesenet ikke har lov til å nekte deg helsehjelp, og det bryter også med helsepersonellets fagetiske retningslinjer å nekte deg helsehjelp.

Via sentraliseringen av sykehus så har jo staten allerede innført reduksjoner i lokal helsehjelp. Så dette er i grenseland politikk og fagetiske vurderinger.

Og året som har gått har vel vist at dette ikke er noen smittekilde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rune_says skrev (37 minutter siden):

Via sentraliseringen av sykehus så har jo staten allerede innført reduksjoner i lokal helsehjelp. Så dette er i grenseland politikk og fagetiske vurderinger.

Og året som har gått har vel vist at dette ikke er noen smittekilde.

Jo, men den aktuelle problemstillingen her er jo akutt helsehjelp. Er du på hytta og feks. pådrar deg et beinbrudd, får hjerteinfarkt, eller blir alvorlig syk av COVID-19, har ikke helsepersonellet på legevakten eller det lokale sykehuset lov til å avvise deg ihht. verken lovverket eller de fagetiske retningslinjene. Så er dette, som jeg skrev tidligere, kanskje ikke den største problemstillingen for friske, unge mennesker, men igjen så må en anbefaling eller forskrift ta utgangspunkt i alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 timer siden):

Å be hytteturistane om å bruke nærbutikken er iallefall heilt unødvendig.

Heilt enig. Sjølv om rådet er at ein kan bruke nærbutikken i hyttekommuna med særskilt smittereduserande hensyn så trur eg nok at det store fleirtalet forstår det slik at det er greit å gå i nærbutikken om ein bruker spritdispenseren i inngangspartiet.
Det hadde vært mykje betre om rådet var å ikkje bruke nærbutikken, om ein då likevel treng å handle så hadde det vært lettare å forstå at ein skal være ekstra forsiktig fordi det er "litt forbudt" å bryte smittevernråda.
Slik som det står frå Helsedirektoratet så får ein inntrykk av at det særskilte smittereduserande tiltaket er å unngå dei travle tidene, om det er meint at ein skal bruke maske, holde 2 meters avstand, ikkje ta på andre varer enn dei ein kjøper, osv så burde ein skrive dette.

 

Elles så synes eg det er veldig ryddig å sortere hytteturen som unødvendig reise, og ikkje som eit hytteforbud.
Problemet er ikkje eigentleg at folk er på hytta, problemet er at det er for mange som reiser rundt i landet heilt unødvendig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

De kunne/burde sette ned et forbud mot å handle i andre kommuner, og la folk dra på hytta

De fleste varer takler å være i bilen i noen timer
Stort sett bare is som kanskje blir flytende før en kommer fram, men kan fryses igjen

Klarer folk å køyre til Sverige for å Harry-handle så klarer dei å få med seg kjøle og frysevarer til hytta også.

Ulempen med eit slikt handleforbod er at det blir mange som må reise mykje fram og tilbake, og det vil auke faren for å spre smitte. Sjølv om mesteparten av reisetida foregår inne i eigen bil så blir det mange personar som skal ha pauser på bensin og ladestasjonar eller som på anna måte kan kome i nærkontakt med andre.

Eit forbod mot unødvendig reising vil dekke dette ganske godt. Kan ein ikkje reise på hytta og bli der i mange dagar i strekk så er det ei unødvendig reise å køyre fram og tilbake mellom hytta og butikken.

Dei som reiser på hytta utgjer uansett eit lite problem med tanke på smittespreiing. Det som er problematisk er alle andre som driver å reiser rundt i landet utan å ha ein fast stad å overnatte, og som i tillegg er i nærkontakt med folk som dei møter på reisene.
Ei enkel løysing i den samanhengen hadde vært å innføre "motsatt turistregel" på alkoholservering. Før var det mange stadar slik at berre tilreisande turistar fekk alkoholservering. Hadde denne regelen blitt innført med motsatt effekt slik at ein berre får skjenking i eigen kommune så vil nok ein del av smittespreiinga på uteplassar kunne reduserast, og det utan å nødvendigvis stenge ned uteplassane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (3 timer siden):

Jo, men den aktuelle problemstillingen her er jo akutt helsehjelp. Er du på hytta og feks. pådrar deg et beinbrudd, får hjerteinfarkt, eller blir alvorlig syk av COVID-19, har ikke helsepersonellet på legevakten eller det lokale sykehuset lov til å avvise deg ihht. verken lovverket eller de fagetiske retningslinjene. Så er dette, som jeg skrev tidligere, kanskje ikke den største problemstillingen for friske, unge mennesker, men igjen så må en anbefaling eller forskrift ta utgangspunkt i alle.

Argumentasjonen din bygger såvidt jeg kan forstå på en forutsetning av at de som trenger akutt hjelp for beinbrudd samtidig har symptomfri Covid ?  Og, ikke nok med det men at legene heller ikke tar basis smittevern forhåndsregler. som bør være godt innarbeidet nå?

Hvor sannsynlig er det ?   Svært lav vil jeg tro.

Et beinbrudd i seg selv skal jo den lokale legevakten ha kapasitet til, selv i Påsken når antallet hyttebeboere er på topp og bemanningen noe lavere pga at legene også skal ha ferieavvikling.

En kan også sette spørsmål ang forskjell på teori og praksis ang avvisning:

https://www.nrk.no/ytring/vi-har-ledig-kapasitet_-bruk-oss_-1.15215644

Det blir en indirekte form for avvisning som allikevel kan få alvorlige konsekvenser for den enkeltes helse - men det blir et annet tema.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 23.1.2021 den 18.10):

Begrunnelsen er at det både er fare for at du kan bli akutt sjuk og ikkje kome deg frå hytta, og at dersom dette skulle skje så manglar dei fleste hyttekommuner kapasiteten til å ta seg av alle ettersom kommuna berre er dimmensjonert for å ta seg av dei fastbuande.

Alle kommuner er forpliktet ved lov til å kunne levere nødvendige helsetjenester til alle som oppholder seg i kommunen, inkludert turister (lov om kommunale helse- og omsorgstjenester § 3-1). En kommune kan ikke velge å dimensjonere helsevesenet bare for fastboende. Det er kommunene som regulerer hyttefelt og gir byggetillatelse for hytter, og de må da sørge for at den kommunale helsetjenesten kan håndtere at personer som oppholder seg på lovlig bygde hytter kan bli akutt syke eller skade seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hytteforbudet (og begrunnelsen for det) er tåpelig. Folk bør få kunne reise til hytta og bli der i noen dager, eventuelt noen uker, hvis de vil det. For å sitere helsemyndighetene i vår: "Vi vil heller ha folk på hytta oppe i fjellet, enn i parkene inne i byene." Men straks politikere kobles på, så kobles også ut fornuften. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

De kunne/burde sette ned et forbud mot å handle i andre kommuner, og la folk dra på hytta

De fleste varer takler å være i bilen i noen timer
Stort sett bare is som kanskje blir flytende før en kommer fram, men kan fryses igjen

Man kan eventuelt legge isen i takboksen eller feste den forsvarlig på annet vis på taket. Bestemoris er ikke noe godt!

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (5 timer siden):

Argumentasjonen din bygger såvidt jeg kan forstå på en forutsetning av at de som trenger akutt hjelp for beinbrudd samtidig har symptomfri Covid ?  Og, ikke nok med det men at legene heller ikke tar basis smittevern forhåndsregler. som bør være godt innarbeidet nå?

Hvor sannsynlig er det ?   Svært lav vil jeg tro.

Et beinbrudd i seg selv skal jo den lokale legevakten ha kapasitet til, selv i Påsken når antallet hyttebeboere er på topp og bemanningen noe lavere pga at legene også skal ha ferieavvikling.

En kan også sette spørsmål ang forskjell på teori og praksis ang avvisning:

https://www.nrk.no/ytring/vi-har-ledig-kapasitet_-bruk-oss_-1.15215644

Det blir en indirekte form for avvisning som allikevel kan få alvorlige konsekvenser for den enkeltes helse - men det blir et annet tema.

Nei, det er ikke en forutsetning. Se for deg at man i en typisk hyttekommune får et utbrudd av COVID, hvor en viss andel av personer i risikogruppen blir smittet og får økt behov for helsetjenester samtidig med at man får et visst antall helsearbeidere i karantene/isolasjon (de er gjerne mer utsatt for smitte pga. pasientkontakt). Så har du i tillegg den økte pågangen på helsetjenester som man vanligvis er i høysesongen for hytteturismen. Det kan fort bli et regnestykke som går i minus.

Edit: Bare for ordens skyld, jeg er ikke hellig overbevist om at det nødvendigvis er så dumt om folk drar på hytta i stedet for å sitte hjemme og sture i denne pandemien. Jeg tenker det både er gode grunner for å la folk dra, og gode grunner til at folk ikke bør dra. Men jeg forstår rasjonalet bak anbefalingen.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (10 minutter siden):

Nei, det er ikke en forutsetning. Se for deg at man i en typisk hyttekommune får et utbrudd av COVID, hvor en viss andel av personer i risikogruppen blir smittet og får økt behov for helsetjenester samtidig med at man får et visst antall helsearbeidere i karantene/isolasjon (de er gjerne mer utsatt for smitte pga. pasientkontakt). Så har du i tillegg den økte pågangen på helsetjenester som man vanligvis er i høysesongen for hytteturismen. Det kan fort bli et regnestykke som går i minus.

Vel, det var da veldig så stusselig det stod til med akutt tjenesten, men kanskje har du rett...   

Nærmeste legevakt er rett og slett ikke nær noe hyttefelt i det hele tatt men i Kongsberg by https://www.laagendalsposten.no/kort-sukk-i-koronaens-tid/o/5-64-827171 som har hatt en topp på hele 5 - fem - innlagte med corona på det meste i foregående år og 1 akkurat nå.   

Kan bare snakke for meg selv, men hvis jeg hadde vært på en hytte mindre enn 2 timer unna så hadde jeg kjørt hjem hvis jeg hadde merket noen symptomer.  1-2 timer er vel ganske standard ventetid på en legevakt også... synes jeg å huske fra et par ganger med barn...  

Ellers har jeg det fra sikre kilder at det nå er så mye snø at det ikke er mulig å brekke beinet ved å hoppe fra taket engang :)

Hender jeg har gjort litt vågale ting som å stå ned slalåmbakken i Kongsberg med vanlige langrennsski, hvor jeg fikk testet et par fallteknikker - men vil selvfølgelig ikke gjøre det nå, når jeg har i bakhodet at helsetjenesten ikke skal belastes unødig (men det gikk forøvrig bra)

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Det er ikke noe hytteforbud. Det er sterkt anbefalt å ikke reise ut av kommunen.

Tror det fort endrer seg når folk ikke følger smittevern reglene, men kan jo håpe det ikke blir slik igjen, eller verstefall varsles i god tid.

For man er jo når vinmolipolet stengte reste folk ut av byen for å handle på lørdag aldri ble butikkene uten for byer like fulle og lange køer folk er tydligvis redd for butikker stenges.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/01/25/195735465/nav-direktoren-tror-titusener-kan-bli-permittert

Så jeg tror vi kan gå tilbake i påsken i fjord i verstefall for en periode. Får håpe bare ikke sommerferien blir verre en i fjord.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (8 timer siden):

Tror det fort endrer seg når folk ikke følger smittevern reglene, men kan jo håpe det ikke blir slik igjen, eller verstefall varsles i god tid.

Slutt med dette tullet om at folk ikke følger smittevernreglene. Grunnen til mye smitte i Norge (inkludert UK-variant) er stadig importsmitte. Selv mens det er streng lockdown i Oslo lander det fly på fly på Gardermoen fra UK og Nederland. De reisende må teste seg på grensen, men ingen kontrollerer om de overholder karantenen. 
 

https://www.nrk.no/norge/importsmitte-dominerer-nesten-totalt-i-norge-1.15291875

https://www.vg.no/nyheter/i/41LVJR/raymond-johansen-ber-regjeringen-vurdere-nytt-flyforbud

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GaBe1Q/3-av-100-innreisende-drar-paa-karantenehotell

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tomahawk skrev (6 timer siden):

Slutt med dette tullet om at folk ikke følger smittevernreglene. Grunnen til mye smitte i Norge (inkludert UK-variant) er stadig importsmitte. Selv mens det er streng lockdown i Oslo lander det fly på fly på Gardermoen fra UK og Nederland. De reisende må teste seg på grensen, men ingen kontrollerer om de overholder karantenen.

det er faktisk ikke tull:

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2021/01/25/Tre-svensker-fikk-saftig-bot-etter-%C3%A5-ha-kj%C3%B8rt-ulovlig-inn-i-Norge-23381998.ece

https://www.dagbladet.no/nyheter/slik-kan-du-corona-straffes/73051530

Så er ikke alle som følger rådene. Selv om det er noen som gjør det.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Bll5Gl/fem-personer-broet-karantenereglene-er-boetelagt-for-til-sammen-10000

Så finnes nok også utlanske kriminelle som er her kun fordi de skal ha penger og jobb, man vet jo prostierte og litt av hvert.

Egentlig burde fly forbyes siden det er vel største årsaken til smitte. Det er nok noen som sjekke om karatenen blir overholdt men er sikkert ikke bra nok system.

Så det siste negative:

Pfizer tar betalt for flere doser enn avtalt – Sverige stopper utbetalingPfizer tar nå betalt for seks doser per vaksineglass i stedet for fem som avtalt. Sverige svarer med å pause utbetalinger til legemiddelselskapet.

slikt gjør man blir ekstra sårbar, siden hvis vaksine utsettes rammer det mest de svake i samfunnet og det gjør arbeidmarkedet ekstra vanskelig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det som er litt firkantet, er at det er kommunegrenser det er snakk om og ikke avstand til hjem og sykehus. Alle har jo ikke hytter langt inne på en fjellseter. Eller i et stappfult høyfjellsområde der alle er på afterski hver kveld. Har selv hytte 20 minutters kjøring utenfor bygrensen. Ikke noe vinterhytte akkurat, så jeg ville ikke reist dit nå uansett.

Men jeg var litt oppgitt da det faktisk var hytteforbud i fjor, og ting forverret seg i Oslo. Var nervøs for på hvor ille det ville bli. Andre land hadde stabler av lik i gatene. Der hadde man et trygt sted å flykte til, rett i nærheten, men var "fanget". Det virket urettferdig siden vi uansett ville ha havnet på samme sykehus i Oslo.

Men tviler på at det blir en lik ordning igjen. Det er jo også en viss logikk i at folk fra en smittesone ikke fritt bør få reise til alle steder der det ikke finnes smitte, fordi de har lyst på litt ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://rett24.no/articles/eos-eksperter-har-lite-tro-pa-hyttesoksmalet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1ngyXq/hytteeiere-krever-endring-av-sverige-karantene-varsler-massesoeksmaal

Er jo verre for de som har hytte i sverige, i norge risiker man bot, i sverige risiker man både bot og karantene. Riktignok kan man også risikere karantene i norge, men da må det være fordi der man bor før eller hytta har økt smittespredning. Synd på rike folk som tror de vinner i søksmål når saken blir tatt opp har flest fått vaksine og det er lite vits å saksøke bak i tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...