Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skilt - kameraovervåkning

EB007

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har hatt alarm og kameraovervåkning i selveier leiligheten min de siste 2 årene.

Forleden dag fikk jeg 2 personer fra styret på døren, de ønsket at jeg fjernet skiltet. Vel, de krevde det, hvis ikke ville formannen tilkalle politiet.

Slik ser skiltet ut:

Netcam-alarmskilt-2018-aluminium-logo-fi

Jeg ringte selv politiet, de snakket med formannen og ba meg om å bare fjerne det for å skape ro.

Ut fra det jeg har funnet ut er det ikke noe i veien for dette, snarere tvert i mot. Ønsker at håndverkere etc. som er på besøk ser skiltet før de går inn.

Kan sameiet «nekte» meg å ha slikt skilt ved ringeklokken til min leilighet? Det er 2 andre leiligheter som må passere meg.

Nevner at sameiet har montert kamera utenfor og ved inngangen og skiltet.

Vil politiet kunne komme og fjerne skiltet? Eller gi meg pålegg om det? Uten videre begrunnelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer vel litt an på størrelsen.   Hva med å velge et en liten merkelapp som settes rett over ringeklokken - det er nok til å opplyse både håndverkere og potensielle tyver.  Tyver er opportunister og går videre til neste leilighet som ikke har alarm...

Dvs jeg antar innvendig kamera kun.

Hvis det er utvendig kamera så er det straks flere restriksjoner og man skal bl.a. ikke kunne filme forbipasserende på boligveier / offentlig vei osv - og da blir et større skilt fort provoserende og/eller skjemmende. 

Så fort det er snakk om overvåkningskamera i det offentlige rom så er det div regler og plikter man har.  Bl.a. at det skal være nødvendig og ihht formål.  Det må også veie tyngre at det er en kameraovervåkning enn hensynet til personvern.

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/

Endret av Rune_says
korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Skiltet er relativt lite, 7 cm. bredt og du må gå nært for å lese teksten.

Er kun innvendig kamera, "tyven" må gå inn døra før kameraet fanger det opp. Er ikke snakk om noe offentlig område.

Spurte formannen om hvilken hjemmel han hadde til å kreve det fjernet, da ble han bare sint og gjentok at det måtte fjernes ellers ble politiet tilkalt.

Alle har forskjellige navneskilt på dørene, noen har kikkehull osv. slik at estetikken ikke blir et argument.

Datatilsynet sier riktignok at private ikke må ha skilt, men det anbefales. Tror dere andre at politiet vil komme på besøk? Kan jeg spørre de om råd uten at det blir tatt ille opp?

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at politiet vil involvere seg i en slik sak. Kan ikke se at du bryter noen offentlige lover eller forskrifter med et slikt skilt. Som du også henviser til anbefaler datatilsynet nettopp slik skilting.

Boretslaget kan selvsagt ha egene vedtekter el. som legger begrensninger, men dette burde styreleder kunne henvise til om det finnes. (Og er uansett en privatsretslig sak som politiet ikke vil blande seg opp i.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, EB007 said:

Spurte formannen om hvilken hjemmel han hadde til å kreve det fjernet, da ble han bare sint og gjentok at det måtte fjernes ellers ble politiet tilkalt.

Høres ut som noen med markeringsbehov dette.

Behold skiltet til han kommer med dokumentasjon på hvilket lovverk eller regel i sameiet du bryter.

Han bruker trussel om politiet bare fordi han ikke har noen annet argument for saken sin. Jeg kjenner til typen folk som dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Generelt sett har du rett til å bruke fellesarealer til "det de er beregnet til eller vanligvis brukes til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene", jf. eierseksjonsloven § 25 første ledd, dog ikke slik at andre seksjonseiere påføres urimelig eller unødvendig ulempe. Sameiet kan fastsette ordensregler, men det gjøres av årsmøtet, ikke av styret. 

Å skilte med at leiligheten din er kameraovervåket er innenfor det det er vanlig å bruke fellesarealet utenfor en leilighet til. Det er heller ingen unødvendig ulempe for øvrige seksjonseiere. 

Utfordringen ligger i at du ikke kan gi inntrykk av at sameiet er kameraovervåket. Jeg mener skiltingen din er god nok på det punktet, siden kameraovervåkningen er knyttet til alarm, og dermed til en konkret leilighet. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Takk @Krikert.

Godt med en lov å vise til, det er forøvrig kamera utenfor og ved inngangen. Dette er skiltet med store skilt.

Jeg følger rådene om å overse styret, blir jeg arrestert er det også en erfaring.

@Tåkefyrste, spot-on. Han har behov for markering og misliker å bli sagt imot. Det er ikke første gang vi er uenige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...