Gå til innhold

Kjede faller av konstant

TheodorBjork

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel sykkel med et rustent kjede. Spørsmålet er: Kan jeg smøre kjedet med noe eller må jeg kjøpe nytt? Og hvordan vet jeg hva slags kjede jeg skal kjøpe?
Problemet, virker det som, er at kjedet "stivner" på noen steder (altså låser noen steder i rare formasjoner) og at det virker som om kjedet henger løst (men dette har det gjort lenge).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det så rusten at metallet brekker må det byttes så du får vurdere prøv forsikt dra i det ser du vel fort om det er helt ødagt, bare som informasjon er tydligvis aldri vært vasket eller renset eller vært i kulde som gjør det ruster fortere.

Er ting rusten så er det antakelig forsent å gjøre noe, med mindre det er kun malingen og overflaten som er problemet, kanskje pusse forsiktig med stålbørste og skaffe spra på boks egnet for metall og håpe det hjelper på rust, men høres ut som er mere å gjøre. Kanskje legge opp bilder?

https://sumo.tv2.no/sport/sportsprogrammer/sykkelreparatoerene

Er vel noe tips hvis du har tv2 sumo.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 minutter siden):

Er det så rusten at metallet brekker må det byttes så du får vurdere prøv forsikt dra i det ser du vel fort om det er helt ødagt, bare som informasjon er tydligvis aldri vært vasket eller renset eller vært i kulde som gjør det ruster fortere.

Er ting rusten så er det antakelig forsent å gjøre noe, med mindre det er kun malingen og overflaten som er problemet, kanskje pusse forsiktig med stålbørste og skaffe spra på boks egnet for metall og håpe det hjelper på rust, men høres ut som er mere å gjøre. Kanskje legge opp bilder?

https://sumo.tv2.no/sport/sportsprogrammer/sykkelreparatoerene

Er vel noe tips hvis du har tv2 sumo.

Takk. Får ikke tatt bilder for øyeblikket ettersom sykkel står utendørs (uten tak, året rundt, som nok ikke hjelper). Men sykkelen er kjøpt bruk så aner ikke hvor gammelt kjede er.
Kan evt prøve å se om rusten er overfladisk, men siden det klumper seg og hopper av konstant er det nok utslitt.

Spørsmålet er da hva slags kjede og prisen vs pris på å prøve stålbørster og sprayer? Hvordan finner jeg ut hvilken størrelse på kjede? Er det mange lengder eller kan jeg plukke opp et "standard" fra Clas Ohlson?
(Keep in mind: Dette er en sykkel jeg kjøpte for 400kr sist sommer og som jeg mest sannsynlig uansett må kassere til sommeren og kjøpe ny ettersom kranken streiker litt; så jeg vil gjerne holde kostnadene nede. Grunner til at jeg beholder den er at jeg brukte 1000kr på piggdekk i vinter.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kjøp nytt kjede. Du kommer til å bruke mer penger på å avruste det, og det vil ikke gå bra.

Hvis du har utvendig gir teller du rett og slett antall gir du har bak, og kjøper kjeder som støtter minst så mange gir. Dette blir ofte betegnet som "6-delt", 7-delt" osv (eller 6-speed).

Husk, du tjener ingenting (utenom kanskje bittelitt vektreduksjon) på å kjøpe et 10-delt kjede på en sykkel med 7 gir bak.

Hvis det er innvendige gir eller singlespeed trenger du ofte kun et singlespeed-kjede, med mindre sykkelen har en kjedestrammer ( https://allseasonscyclist.com/2012/07/13/shimano-alfine-11-speed-internal-geared-hub/shimano-alfine-11-tensioner/ ), da vil du typisk ha et 8-delt kjede. 

Jeg anbefaler selv enten sram eller kmc, de har en veldig enkel kjedelås som gjør dem enkle å installere.

Kjeder kan kjøpes på Clas Ohlson (iallfall de enkle), i sykkelbutikk eller sportsbutikk, eller online (bikeshop.no eller sykkelkomponenter.no bruker jeg ofte selv).

Du trenger også en kjedekutter og en kjedetang (iallfall hvis du kjøper sram eller kmc, andre kjeder kan trenge andre verktøy).

Hvis du har en kassett bak (altså utvendige gir), kan det også være en ide å bytte denne også, iallfall hvis du fortsatt har problemer etter du har byttet kjede.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (13 minutter siden):

Kjøp nytt kjede. Du kommer til å bruke mer penger på å avruste det, og det vil ikke gå bra.

Hvis du har utvendig gir teller du rett og slett antall gir du har bak, og kjøper kjeder som støtter minst så mange gir. Dette blir ofte betegnet som "6-delt", 7-delt" osv (eller 6-speed).

Husk, du tjener ingenting (utenom kanskje bittelitt vektreduksjon) på å kjøpe et 10-delt kjede på en sykkel med 7 gir bak.

Hvis det er innvendige gir eller singlespeed trenger du ofte kun et singlespeed-kjede, med mindre sykkelen har en kjedestrammer ( https://allseasonscyclist.com/2012/07/13/shimano-alfine-11-speed-internal-geared-hub/shimano-alfine-11-tensioner/ ), da vil du typisk ha et 8-delt kjede. 

Jeg anbefaler selv enten sram eller kmc, de har en veldig enkel kjedelås som gjør dem enkle å installere.

Kjeder kan kjøpes på Clas Ohlson (iallfall de enkle), i sykkelbutikk eller sportsbutikk, eller online (bikeshop.no eller sykkelkomponenter.no bruker jeg ofte selv).

Du trenger også en kjedekutter og en kjedetang (iallfall hvis du kjøper sram eller kmc, andre kjeder kan trenge andre verktøy).

Hvis du har en kassett bak (altså utvendige gir), kan det også være en ide å bytte denne også, iallfall hvis du fortsatt har problemer etter du har byttet kjede.

Takker. Dette er en sykkel uten gir, det blir vel singlespeed da.
Vil det billige "Shimano CN-NX10 Nexus sykkelkjede" fra Clas fungere? Og jeg må ha kjedetang? Så kjedet kan ikke bare settes på men må justeres?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, TheodorBjork said:

Takker. Dette er en sykkel uten gir, det blir vel singlespeed da.
Vil det billige "Shimano CN-NX10 Nexus sykkelkjede" fra Clas fungere? Og jeg må ha kjedetang? Så kjedet kan ikke bare settes på men må justeres?

Ja, så lenge sykkelen ikke har en kjedestrammer skal det kjede fungere.

Du trenger en kjedekutter for tre ting:

1. Fjerne det gamle kjedet.

2. Kutte det nye kjedet slik at det blir like langt som det gamle (sannsynligvis er det litt for langt ut av butikken).

3. For Shimano-kjeder: låse sammen kjedet igjen.

Dette er en grei tutorial: https://www.parktool.com/blog/repair-help/chain-replacement-single-speed-bikes

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (19 minutter siden):

Ja, så lenge sykkelen ikke har en kjedestrammer skal det kjede fungere.

Du trenger en kjedekutter for tre ting:

1. Fjerne det gamle kjedet.

2. Kutte det nye kjedet slik at det blir like langt som det gamle (sannsynligvis er det litt for langt ut av butikken).

3. For Shimano-kjeder: låse sammen kjedet igjen.

Dette er en grei tutorial: https://www.parktool.com/blog/repair-help/chain-replacement-single-speed-bikes

Takk! Så kjedekutter både kutter og fester sammen kjedet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...