Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Måking av tak på utleid enebolig

Dapp47

Anbefalte innlegg

Hei,

Det kommer sikkert til å bli mye spørsmål fra meg fremover, men la gå. Har leid ut min første enebolig, og nå varsler leietakerene at det er endel med snø på taket. Det har ikke vært måkt snø fra taket på maaaange år, så det er ikke sikkert det er nødvendig nå heller, men ønsker likevel å vite hvem som har ansvar for hva. 

I kontrakten har jeg skrevet at jeg har ansvar for snøbrøyting (jeg betaler en lokal entreprenør for å brøyte opp veien til huset). Jeg finner likevel veldig lite om ansvar for brøyting av snø på taket. Er det noen som vet hvem som har hvilket ansvar? 😊

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Hansien said:

Har lest denne, men blir usikker når det står 

"Annerledes for eneboliger enn leiligheter

Gjelder det en enebolig, der leier har eksklusiv bruksrett til hele eiendommen, også uteområder, er det naturlig at det er leier som har ansvar for snømåking, gressklipping og så videre. på området som hører med. Da trenger det ikke spesifiseres i kontrakten. 

Vedlikehold utover det forventede, kan det avtales en kompensasjon for til leietager, eksempel per år eller per gang."

Lenke til kommentar
Sitat

Hva hvis det er så mye snø på taket?

Når det blir veldig mye snø, kan det oppstå behov for å måke snø fra taket for å hindre skade på huset. Ifølge Husleieloven plikter den som leier å melde fra til utleier hvis han eller hun oppdager skade på husrommet som må utbedres

Sitat

Dersom det gjelder en enebolig, vil leietakeren kunne være forpliktet til å melde fra. Det er fordi skader på grunn av mye tung snø vil kunne ramme husrommet.

Slik jeg tolker det er det du som eier som må stå for snøfjerning på taket, men leietaker er pliktig å melde i fra slik at snøen ikke skader bygget. 

Lenke til kommentar

https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/hvem-har-ansvaret-for-snomaking-i-et-utleieforhold

"Dersom det gjelder en enebolig, vil leietakeren kunne være forpliktet til å melde fra. Det er fordi skader på grunn av mye tung snø vil kunne ramme husrommet.

-Uansett ses det på som rimelig at leier er grei og varsler om en fare hvis hen oppdager store, skumle istapper eller store snømengder som kan forårsake skade på eiendom eller mennesker.  "

Jeg leser det som at den som leier skal melde fra, og at huseier skal måke.

Lenke til kommentar

Synes jo det virker veldig rett frem ut fra artikkelen, men ser at andre tolker annerledes.

Se første avsnitt. Såfremt leier har tilgang til hele eiendommen, så mener jeg vedkommende skal måke, da det går innunder alminnelig vedlikehold. Hadde en tilsvarende sak med en kompis som leier ut sin bolig, hvor det da gjaldt plenklipping.

Hadde nok vært greiest å ha det i kontrakten, men sånn er det. Dårlig og litt selvmotsigende artikkel, også. Se teksten under ene bildet:
image.png.48b051df5fd444509e8f6371e75f2298.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...