Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innleggelse

Troll-i-eske

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ble tvangsinnlagt i høst. Jeg ble da fortalt det skulle være 10 dagers opphold. Det har vart i 4 måneder. Dette på grunn av ett selvmordsforsøk. Og under oppholdet rømte jeg og klarte å sette overdose. Jeg lurer på om de har rett til å holde på meg når de fortalte at det skulle være ett 10 dagers opphold. Før innleggelsen hadde jeg bedt om å bli lagt inn frivillig. Men de la meg inn på tvang. Har de rett til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man blir tvangsinnlagt er det vanlig å først få 10 dager såkalt tvunget observasjon. Dette kan utvides til inntil 20 dager. Etter at denne perioden har utløpt skal du ha blitt utredet, slik at videre behandling kan fortsette. Etter 10 dager kan du for eksempel fortsette å være innlagt - men da frivillig (som er det vanligste). Slik kan du for eksempel gå på butikken eller andre aktiviteter uten følge eller tilsyn. Det å være innlagt frivillig gir deg større rettigheter og økt selvstendig.

Har du derimot en alvorlig hendelse - kan du bli satt under tvunget psykisk helsevern.
Den loven ser du her: https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/psykisk-helsevernloven-med-kommentarer/etablering-og-opphor-av-tvungent-psykisk-helsevern/3-3-vilkar-for-vedtak-om-tvungent-psykisk-helsevern

Som du ser - er et selvmordsforsøk ansett som såpass alvorlig at du automatisk blir satt under tvunget psykisk helsevern som er ubestemt. Er du uenig i dette kan du kreve å snakke med Kontrollkommisjonen. Da ber du din hovedkontakt setter deg i kontakt med disse. Da kommer dem på besøk til deg på din avdeling og sjekker at alle regler blir overholdt. 

Hvis du hadde inntrykk av at du skulle "slippe ut" etter 10 dager så har du nok dessverre misforstått. Man er innlagt på ulike paragrafer - og disse har ulik varighet. Det at du ennå er på tvang betyr med andre ord at det er fare for liv og helse. Det vil si at det er en overveldende risiko for at du kan skade seg selv igjen. Derfor holdes du til observasjon, inntil denne risikoen er borte - det kan være når du har fått medisiner som virker, eller annen behandling. Samarbeider du om dette; tar det ofte kortere tid. Men det er ingen fasit på dette. Mye handler om egeninnsats, egen motivasjon og et eget ønske og vilje om å ta tak i problemene. 

Lykke til! 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Når du går frå tvungen observasjon til tvungent psykisk helseveren så er det ikkje lenger tidsbegrensningar på innlegginga, då er det legens faglege vurdering som avgjer når du er frisk nok til å kunne avslutte behandlinga.

Ved frivillig innlegging så har du rett til å trekke tilbake samtykket. Du kan likevel bli tvangsinnlagt etterpå, men det er eit krav om at dersom ein frivillig pasient vil skrive seg ut så kan ikkje vedkommande tvangsinnleggast umiddelbart etterpå om retten til å skrive seg ut skal være reell.

Når ein må ty til tvang for å gi deg behandling så har du samtidig blitt vurdert som så sjuk at du ikkje sjølv er i stand til å ivareta dine eigne interesser, då er det opp til legen å bestemme over deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...