Gå til innhold

Er det vits å bli OBOS- medlem?

Gjest 884af...36c

Anbefalte innlegg

Gjest 884af...36c

Alltid hatt angst for å melde meg inn i ting, fordi jeg er redd for forandring i regler osv. 
Og tenker kanskje det ikke er vits, men så tenker jeg det er jo ikke SÅ dyrt pr år.. 

Anonymous poster hash: 884af...36c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
On 1/22/2021 at 9:58 AM, Guest 884af...36c said:

Alltid hatt angst for å melde meg inn i ting, fordi jeg er redd for forandring i regler osv. 

Du kan jo melde deg ut når du vil. 

Lenke til kommentar
Gjest 884af...36c
Leiferen skrev (7 timer siden):

Spørsmålet er om fordelene er verdt prisen. Hvilke fordeler ser du for din del?

Det er ikke dyrt. 200kr i året. 
Å stille sterkere /foran i køen er fordelen. Er det ikke slik at om jeg ikke er i noe slik så vil andre garantert komme før meg?

Lenke til kommentar
Gjest 884af...36c
Leiferen skrev (På 23.1.2021 den 9.58):

Spørsmålet er om fordelene er verdt prisen. Hvilke fordeler ser du for din del?

Er det ikke nettopp at man stiller sterkere enn de som ikke har det? Om jeg byr mindre enn noen uten, så stiller vel jeg sterkest? 

Lenke til kommentar
Gjest f2c98...645

Medlem får også gratis bankkort i OBOS-banken, hvor du kan spare 250-300 kr på å si opp kort i banker som tar årsavgift. De fleste banker tar 250-300 kr for dette. Medlemmer får også en kombinert høyrente/brukskonto med 0,40% rente som er relativt bra ift. De fleste brukskontoer som har 0 i rente nå. Ellers gir medlemskapet endel rabatter innen kultur, Maxbo, Bademiljø ol. Kredittkort i banken gir 10 % på billetter fra billettservice. Er kanskje ikke kun for medlemmer. Også mottar du Obosbladet en gang i måneden eller noe sånt! Overført medlemskap fra familiemedlem kom til nytte i form av forkjøpsrett i borettslagleiligheten jeg bor i. 

Anonymous poster hash: f2c98...645

Lenke til kommentar
Gjest f2c98...645 skrev (8 minutter siden):

Medlem får også gratis bankkort i OBOS-banken, hvor du kan spare 250-300 kr på å si opp kort i banker som tar årsavgift. De fleste banker tar 250-300 kr for dette. Medlemmer får også en kombinert høyrente/brukskonto med 0,40% rente som er relativt bra ift. De fleste brukskontoer som har 0 i rente nå. Ellers gir medlemskapet endel rabatter innen kultur, Maxbo, Bademiljø ol. Kredittkort i banken gir 10 % på billetter fra billettservice. Er kanskje ikke kun for medlemmer. Også mottar du Obosbladet en gang i måneden eller noe sånt! Overført medlemskap fra familiemedlem kom til nytte i form av forkjøpsrett i borettslagleiligheten jeg bor i. 

0,4% i høyrente er ikke særlig bra, selv idag. Sparesmart.no gir 1% og krever ingen fanzy medlemskap. Altså mer enn dobbelt så bra.

Lenke til kommentar
Gjest f2c98...645
22 hours ago, Rudde said:

0,4% i høyrente er ikke særlig bra, selv idag. Sparesmart.no gir 1% og krever ingen fanzy medlemskap. Altså mer enn dobbelt så bra.

OBOS-banken slo for noen år siden sammen sin høyrentekonto uten begrensninger med brukskontoen og tilbyr utover dette plasseringskonto med 31. dagers binding og BSU samt BSU Pluss. Var vel på 1,5% da det ble lansert. Så 0,40% er jo relativt bra til brukskonto å være ift. Markedet med tanke på at de fleste tilbyr 0% i rente. KLP har vel 0,25% på brukskonto. Samme med Coop medlemskonto som jeg ikke tror er så egnet til å bruke til brukskonto.

Høyrentekonto gjennom markedsledende forbrukslånbanker blir ikke det samme.  Må gjerne overføre fra sin egen konto og i endel tilfeller kan en ikke betale regninger fra en slik sparekonto.

Lenke til kommentar
Gjest f2c98...645 skrev (4 timer siden):

OBOS-banken slo for noen år siden sammen sin høyrentekonto uten begrensninger med brukskontoen og tilbyr utover dette plasseringskonto med 31. dagers binding og BSU samt BSU Pluss. Var vel på 1,5% da det ble lansert. Så 0,40% er jo relativt bra til brukskonto å være ift. Markedet med tanke på at de fleste tilbyr 0% i rente. KLP har vel 0,25% på brukskonto. Samme med Coop medlemskonto som jeg ikke tror er så egnet til å bruke til brukskonto.

Høyrentekonto gjennom markedsledende forbrukslånbanker blir ikke det samme.  Må gjerne overføre fra sin egen konto og i endel tilfeller kan en ikke betale regninger fra en slik sparekonto.

SpareSmart.no er ingen forbrukslånbank, det er Eika. De er også gebyrfrie, har ingen krav til minimumsinnskudd, gir deg personlig kontonummer og gir deg ubegrenset kostnadsfrie uttak.

Lenke til kommentar
Gjest 884af...36c skrev (På 25.1.2021 den 3.37):

Er det ikke nettopp at man stiller sterkere enn de som ikke har det? Om jeg byr mindre enn noen uten, så stiller vel jeg sterkest? 

Nei. Ansiennitet i OBOS har ikkje (direkte) betydning for prisen.
Høgste bodet er gjeldande, men om nokon med kort medlemstid har inngått avtale om å kjøpe til ein bestemt pris så kan du med lengre medlemstid kreve å få tre inn som kjøper og få leiligheita til den avtalte prisen og på dei avtalte vilkår.

Kor nyttig medlemsskapet er vil være vanskeleg å fastslå.
Mitt klare inntrykk er at det ikkje er veldig ofte forkjøpsretten som OBOS medlem blir brukt i praksis. Dei fleste bustadane i Oslo blir solgt for ein så høg pris at det er mindre aktuelt for andre å tre inn i kjøpeavtalen. Unntaket er sjølvsagt der ein har klart å få ein veldig gunstig pris, då kan det være attraktivt for andre å bruke forkjøpsretten for å få seg ei billig leiligheit, men i dagens marked så ser eg dette meir teorietisk.

Det er eit krav om å være OBOS medlem for å kunne kjøpe burettslagleiligheit, men du kan melde deg inn når du vinn budrunda.
Så lenge du har vunne budrunda med eit høgt bud som ligg på markedspris (eller høgare) så er det mindre sannsynleg at det kjem inn andre kjøparar etterpå og tek leiligheita frå deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
5 hours ago, Guest f2c98...645 said:

OBOS-banken slo for noen år siden sammen sin høyrentekonto uten begrensninger med brukskontoen og tilbyr utover dette plasseringskonto med 31. dagers binding og BSU samt BSU Pluss. Var vel på 1,5% da det ble lansert. Så 0,40% er jo relativt bra til brukskonto å være ift. Markedet med tanke på at de fleste tilbyr 0% i rente.

0,4 % rente og gratis debetkort (som støtter både Apple Pay og Google Pay) er nok markedets beste betingelser for en brukskonto for OBOS-medlemmer. Plasseringskontoen med 31 dagers binding er 1,15 %, som også er nær toppen på innskudd for tiden, ifølge finansportalen.no.

Lenke til kommentar
Gjest f2c98...645
14 hours ago, Rudde said:

SpareSmart.no er ingen forbrukslånbank, det er Eika. De er også gebyrfrie, har ingen krav til minimumsinnskudd, gir deg personlig kontonummer og gir deg ubegrenset kostnadsfrie uttak.

Så du kan betale regninger og få lønn inn på den og bruke den som brukskonto i praksis? Kan du ha en slik konto uten å måtte betale årsavgift til Eikabanken for bankkort?

Lenke til kommentar
Gjest f2c98...645 skrev (5 timer siden):

Så du kan betale regninger og få lønn inn på den og bruke den som brukskonto i praksis? Kan du ha en slik konto uten å måtte betale årsavgift til Eikabanken for bankkort?

Ja, men du kan ikke knytte debitkort opp mot den.

Lenke til kommentar
Gjest 884af...36c

Så det lønner seg altså ikke så eksmtret å bli medlem? Er det andre steder det lønner seg å være medlem? Altså er det andre ting enn OBOS som har slike avtaler? 

Lenke til kommentar
Gjest 884af...36c skrev (3 timer siden):

Så det lønner seg altså ikke så eksmtret å bli medlem? Er det andre steder det lønner seg å være medlem? Altså er det andre ting enn OBOS som har slike avtaler? 

Det spørs kvar du vil kjøpe bustad. OBOS står for Oslo og omegn Bolig- og Sparelag, og gir ansiennitet blant sine medlemmer.

I dag har OBOS funksjonert med bustadbyggelaga i mange norske byar slik at medlemsfordelane kan brukast på tvers av byane. Det er fortsatt mange byar som har sine eigne bustadbyggarlag, i Lillehammer har du LOBB (Lillehammer og omheng boligbyggerlag), i Kristiansand har du SBBL(sørlandet boligbyggerlag), osv.
Så skal du ha burettslagleiligheit i Kristiansand så er det ikkje hjelp i å være OBOS medlem, då må du ha SBBL medlemsskap.

Når det gjeld bankfordelane til OBOS så skiller dei seg ikkje så veldig mykje frå andre kollektive rabattordningar som du kan få ta del ved medlemsskap i andre interesseorganisasjonar.

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt hvis du kunne tenke deg å kjøpe bolig i de byene hvor Obos er tilstede og spesielt Oslo så er det fort verdt de 200kr i året. Generelt er rabatter de har for kultur og slikt også sentrert rundt konserter/teater osv i de byene hvor de har medlemmer som jo er logisk. Så jeg vil si det har en sterk geografisk komponent. Det jo et byfenomen og ikke alle byer i Norge. Men treffer de er det fort verdt det.

Lenke til kommentar

Hovedformålet med medlemskapet er forkjøpsrett. Men helt ærlig; skal det LITT til før den blir aktuell. Først må du kjøpe bolig, det må være en Obos-bolig, det må være flere interesserte kjøpere - først da inntreffer ansienniteten du får ved et medlemskap. Personlig kommer jeg aldri til å bo tett mot andre folk, i et samvirke eller borettslag (der de fleste leilighetene til Obos er). Så uaktuelt for min del.

Men, når det er sagt har Obos knallbra medlemsfordeler. Alt fra bensin til hotell, kultur og abonnementer på aviser og ymse. Så det skal ikke veldig mye til for å tjene inn disse 200 kronene i året. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...