torest Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 SC Connector seiler med rotorseil - sparer 25 prosent drivstoff [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Interessant teknologi, så får vi håpe teorien stemmer med virkeligheten. Hadde også vært interessant å teste ut et nytt patent 344901, meddelt meg 22.06.2020, som er bølgefoiler langs skutesiden. Aktuelt for skip som seiler der hvor det er dønning, som over Atlanteren. Lenke til kommentar
62FP89PG Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Kombinasjonen Flettner-rortor og autonomi kan bli bra på mange ruter. I alle fall om skipet ikkje behøver å være framme på timen,men har litt tids-slack å gå på. 1 Lenke til kommentar
farnol Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 (endret) Den norske Wikipedia-artikkelen det lenkes til er knapt lesbar som en sammenhengende tekst, men videoen den lenker til er glimrende. Endret 22. januar 2021 av farnol Teksten ble uklar, uten visning av lenken, på TU.no. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 (endret) 25% av veldig mye er mye. Dette er et stort steg i reduksjon av drivstofforbruk og dertil 33% forlengelse av rekkevidden. Jeg vil bare legge til at flettner-rotor bare er en av mange typer seil som vil ha nogen lunde samme funksjon i forhold til drivstofforbruk. På samme måte finnes det flere typer framdriftssystemer for resterende framdrift. Jeg tror framtida ligger i å finne gode kombinasjoner av teknologier tilpasset ulike skipstyper og bruksmønstre. Endret 22. januar 2021 av Simen1 1 1 Lenke til kommentar
brannteppe Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 sjøfartsdirektoratet har ingen tekniske krav til seilassistanse. det er bare prøv seg frem og håper de godkjenner det (extrarisiko) Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 (endret) Mearsk Pelican er trolig det største skipet med Flettner rotorer, som ble installert i 2018. På Wikipedia var det en del informasjon om forsøk helt siden 1920-tallet, men svært lite om påviselige besparelser av diesel. Virker som det blir med noen år på havet, og Flettner rotorene blir tatt bort. Hvordan er erfaringene med Mersk Pelican? Fant svaret selv: "from 1 September 2018 to 1 September 2019 was 8.2% savings." Endret 22. januar 2021 av aanundo Lenke til kommentar
Radford Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Ikke LC Connector altså? Nei?... I’ll show myself out.... 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 23. januar 2021 Del Skrevet 23. januar 2021 Det har vel vist seg at Magnus-sylindere i de fleste tilfeller ikke klarer å konkurrere med foiler. Det er grunner for at fly har vinger og ikke roterende sylindere. Jeg tror det samme vil skje her, hvis vinden skal være hovedfremdrift så har jeg har mer tro på vingemaster kombinert med rulleseil.. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. januar 2021 Del Skrevet 24. januar 2021 (endret) J-Å skrev (På 23.1.2021 den 10.57): Det har vel vist seg at Magnus-sylindere i de fleste tilfeller ikke klarer å konkurrere med foiler. Det er grunner for at fly har vinger og ikke roterende sylindere. Jeg tror det samme vil skje her, hvis vinden skal være hovedfremdrift så har jeg har mer tro på vingemaster kombinert med rulleseil.. Mener at på tidlig 1900 tall ble et skip testet over atlanteren med slik fremdrift.Hadde det som pensum på skolen. Vil tippe at flyvinger på høykant vil fungere bedre https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rotor_ship Endret 24. januar 2021 av Trestein Link Lenke til kommentar
Henning L Skrevet 25. januar 2021 Del Skrevet 25. januar 2021 Jeg mener å fostår at fly har vinger fordi flettner-rotoren trenger å rotere for å kunne gi oppdrift. Om man skulle få en feil som gjør at motorene til rotorene stopper, så faller flyttet som en stein. De er ikke fail-safe slik vinger er. 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 25. januar 2021 Del Skrevet 25. januar 2021 30 minutes ago, Tusse said: Jeg mener å fostår at fly har vinger fordi flettner-rotoren trenger å rotere for å kunne gi oppdrift. Om man skulle få en feil som gjør at motorene til rotorene stopper, så faller flyttet som en stein. De er ikke fail-safe slik vinger er. Det finnes lekefly og -drager med selvroterende vinger. Men de har en åpen S profil, jeg vet ikke om det da regnes som Magnus-effekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå