Grisbon Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 Hei. Jeg vurderer å kjøpe en eiendom, som har 2 tomter som er bortfestet. Tomtene er bebygd med boliger (tror den ene er omklassifisert til fritidsbolig) Dette står i salgsoppgaven: Det er tinglyst to festekontrakter under eiendommen, disse kontraktene ligger vedlagt salgsoppgaven. Dagens eier har ikke innkrevd festeavgift for disse i sin eietid på eiendommen, da det ved opprettelse av festeforholdene er avtalt en festeavgift på kr. 4.000,- som betales en gang for alle. Festekontraktene er på 99 år fra hhv. xx.xx.1969 og xx.xx.1970. Det vil være opp til ny eier å vurdere hvorvidt man kan/vil kreve videre festeavgift for disse festeforhold. Når jeg leser denne første gang, så tenker jeg at ny eier ikke kan kreve festeavgift siden det er betalt "en gang for alle" (forskuddsbetalt). Når jeg leser videre, så skriver megler at det vil være opp til ny eier å vurdere om man vil kreve festeavgift ?? Hva sier regelverket ? Hvorfor sier megler at jeg kan vurdere å kreve festeavgift ? Var det lov å betale festeavgiften på forskudd? Forsvinner ikke hele prinsippet med tomtefeste bort da ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå