Dubious Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Simen1 skrev (2 minutter siden): Jeg henger ikke helt med på hvorfor det ene skal føre til det andre. Kan du forklare logikken? Regner med at de bruker såpass mye gass på grunn av at de har lite strøm eller at det er dyrt med strøm Og om alle skal kjøre elbil så blir strømmen enda dyrere Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Dudeliduu skrev (45 minutter siden): Du får ingen argumenter fra meg mot at metanol eller ren hydrogen er bedre enn bensin og diesel. Men batteri er mye bedre enn det igjen. Én KWt fanget av en vindmølle, sendt til en el-bil får bilen mye lengre enn en tilsvarende metanol-bil med metanol produsert av én KWt, også fra samme vindmølle. Problemet våres linkes ikke i like stor grad til hva vi kan gjøre med 1 kWh energi fra en vindmølle. Har man tilgang til å både ha et forbruk til elbilen og metanol/ammoniakk/hydrogen kjøretøyet, så kan samme vindmøllepark produsere betydelig mer energi både til elbilen og metanol/ammoniakk/hydrogen kjøretøyet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 (endret) Dubious skrev (1 time siden): Regner med at de bruker såpass mye gass på grunn av at de har lite strøm eller at det er dyrt med strøm Og om alle skal kjøre elbil så blir strømmen enda dyrere Elbil eller ei - de varmer ikke opp husene med strøm. Så om elbiler bruker strøm, hvorfor skulle det medføre økt bruk av olje og gass? De varmer husene sine med gass som vi for enkelhets skyld kan si ha 100% virkningsgrad. Bare for å vise prinsippet: Hvis de bygger et gasskraftverk med 50% elektrisk virkningsgrad og deretter skal varme husene med denne strømmen og bruker varmepumper med årsvarmefaktor 2 så får de akkurat like mye varme i husene for akkurat samme gassmengde. Men hvis årsvarmefaktoren er f.eks 4 så får de samme mengde varme i husene med halvert gassforbruk. Det vil halvere klimagassutslippet fra boligoppvarming selv om man har samme varmebehov som før. Slike gevinster kan oppnås om man tar total systemvirkningsgrad på alvor. Vi kan sikkert finne mer nøyaktige tall, men det er ikke poenget her. Endret 22. januar 2021 av Simen1 2 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Dudeliduu skrev (1 time siden): Du får ingen argumenter fra meg mot at metanol eller ren hydrogen er bedre enn bensin og diesel. Men batteri er mye bedre enn det igjen. Én KWt fanget av en vindmølle, sendt til en el-bil får bilen mye lengre enn en tilsvarende metanol-bil med metanol produsert av én KWt, også fra samme vindmølle. Selvsagt er batterier best når det er snakk om moderate energimengder, det tror jeg alle er enig i. Debatten dreier seg om trailere og skip, hvor energimengdene i batterier ikke strekker til uten at de blir enormt store, tunge og kostbare. Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 (endret) aanundo skrev (1 minutt siden): Selvsagt er batterier best når det er snakk om moderate energimengder, det tror jeg alle er enig i. Debatten dreier seg om trailere og skip, hvor energimengdene i batterier ikke strekker til uten at de blir enormt store, tunge og kostbare. Til og med i trailere vil det være klart best. I skip vil derimot batterier ikke være best. Edit: Samme med fly. Batteridrevet fly er dustete Endret 22. januar 2021 av Dudeliduu 1 1 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Simen1 skrev (41 minutter siden): Jeg henger ikke helt med på hvorfor det ene skal føre til det andre. Kan du forklare logikken? Ja, den der klør jeg meg også i hodet over 😅 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 aanundo skrev (12 minutter siden): Selvsagt er batterier best når det er snakk om moderate energimengder, det tror jeg alle er enig i. Debatten dreier seg om trailere og skip, hvor energimengdene i batterier ikke strekker til uten at de blir enormt store, tunge og kostbare. Det handlet om flettner-rotorer i en annen artikkel her. I det tilfellet der økte de rekkevidda med 33% uten andre endringer. Legger vi til dine bølgefoiler kan rekkevidden øke ytterligere for en gitt drivstoffmengde. Uavhengig av type drivstoff. Disse metodene for rekkeviddeforlengelse gjelder naturlig nok bare på sjøen og ikke trailere. Men nå er det jo umulig å bygge et tett nettverk av ladestasjoner/bensinstasjoner på verdenshavene så det er jo også naturlig nok viktigere å finne den type løsninger på sjøen enn langs landeveien. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå