Heiheihei92 Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 (endret) Akkurat leid en ny leilighet og skulle begynne å flytte inn i dag. Det første problemet er at leiligheten er skitten. Det har ikke vært vasket. Støv og drit langs listene. Hår. Mat og fett sprutet oppover flisene på kjøkkenet. Hybelkaniner i skapet. Brune fingermerker på dørtelefonen. Flekker på gulv, vegger og dører. Også kommer det større problemet; i løpet av de få timene jeg har vært her har jeg funnet tre biller (enten melbiller eller pelsbiller) og en død bille. Og da jeg skulle legge meg kom det søren meg krypende en diger skjeggkre over puten min. Jeg meldte huseier og sa ifra og svaret jeg fikk var ; "Jeg syntes det var bra vasket.". Det om billene overså han. Er også en luke på veggen i stuen som jeg antok var et skap på visning. Men når jeg åpnet den i dag gikk den rett inn til naboen. Det er visst en gammel rømningsvei. Så det vil si at jeg i praksis har fri tilgang til naboen sin leilighet.. Er ikke det veldig rart? Bor i blokk. Jeg tør nå ikke å flytte inn resten av møblene mine i frykt for å få skadedyr i de. Jeg overtok nøklene for bare noen dager siden og begynte ikke å flytte inn før i dag. Huseiern virker totalt likegyldig. Hvordan skal jeg gå frem videre? Er det noen lov jeg skal sikte til? Jeg har ikke betalt 12 000 kr for å bo med insekter..er på gråten. Endret 21. januar 2021 av Heiheihei92 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 Sjeggkre, da regner jeg med du har leid en leilighet i en kjeller eller sokkeletasje. Hvis den er tørr så vil de dø rimelig raskt og man kan putte en veldig fin netting rundt luftinntak for å hindre at de kommer inn. Dette må i såfall utleier utbedre. Men jeg er enig det burde absolutt være rent når du flytter inn så det ville jeg ikke godtatt uten videre. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 Utifra det du beskriver virker som du har en god sak til å klage utifra § 2-2. Generelle krav til tilstand i husleieloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_2 Her vil jeg tro du har i det minste rett på fratrekk på leie, eller om boligen er tilnærmet ubeboelig med slike forhold du beskriver kan du kreve deking for kostnad for bosted andre steder etter § 2-13.. MEN det blir bare synsing fra min side utifra din beskrivelser dette.. Ellers har du etter § 2-15 også rett til å holde tilbake betaling av leie. For din del er det dog viktig å dokumentere med bilder og og være presis på hva som er galt før man begynner å vaske å fjerne problemt.. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 freddy85 skrev (5 timer siden): Sjeggkre, da regner jeg med du har leid en leilighet i en kjeller eller sokkeletasje. Hvis den er tørr så vil de dø rimelig raskt og man kan putte en veldig fin netting rundt luftinntak for å hindre at de kommer inn. Dette må i såfall utleier utbedre. Dette er jo bare tøys, skjeggkre kommer ikke krypende inn gjennom veggene. De lever dessuten utmerket i både tørt og fuktig miljø. Her er litt saklig informasjon. Lenke til kommentar
Heiheihei92 Skrevet 21. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2021 freddy85 skrev (6 timer siden): Sjeggkre, da regner jeg med du har leid en leilighet i en kjeller eller sokkeletasje. Hvis den er tørr så vil de dø rimelig raskt og man kan putte en veldig fin netting rundt luftinntak for å hindre at de kommer inn. Dette må i såfall utleier utbedre. Men jeg er enig det burde absolutt være rent når du flytter inn så det ville jeg ikke godtatt uten videre. Skjeggkre lever ikke av fukt. De er nesten umulig å bli kvitt. Men billene som er her bekymrer meg mer. De angriper maten din. Bor i blokk leilighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå