ilpostino Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 Jeg veier litt og så vidt jeg har skjønt gir det dårlig gli hvis det ikke er nok spenn i skiene. Jeg har lest at skiene bør være cirka 15-20 lenger enn personen som skal bruke de men når jeg sjekker innom steder som selger ski ser det ikke ut som de har ski som er ~195 cm og har spenn nok til min vekt. . Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 20. januar 2021 Del Skrevet 20. januar 2021 Ser at noen anbefaler 15-25 cm lenger enn personen. Fant en tilfeldig ski her: https://www.outnorth.no/fischer/twin-skin-sport-ef-105044#Grey Der 199 lengde har oppgitt 75-90 kg. Ellers så jeg en plass at Fischer CRS Classic Vasa er en ski der en kan få stor stivhet i forhold til lengde. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 24. januar 2021 Del Skrevet 24. januar 2021 Hva har egentlig lengda på ski å gjøre med høyda til personen? Altså, la oss anta Ola (160cm) og Peter (190cm) som begge veier 70kg. Er ikkje det slik så lenge spenn er riktig (65-75kg), så spiller ikkje det noe rolle kas lengda det er på skia? Ok, kortere ski er enklere å manøvrere med, mens med lengre ski får ein litt meir glid/fart. Så la oss anta vi har to par - 170cm og 210cm. Vil ikkje både Ola og Peter få same opplevelse på begge skiene, da spenne er riktig? Altså, mer fart/mer kontroll, alt etter kas par de tar? Med andre ord, høyde til personen har null betydning for ski valget, det er gammaldags og urelevant måte å se det på? Eneste som avgjør er spenn og preferanse om fart/manøv.? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå