Qwseyvnd Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Hmm...Jeg vet at L1 ligger i cpu kjernen, men hvor ligger L2, L3 cache? Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Hmm...Jeg vet at L1 ligger i cpu kjernen, men hvor ligger L2, L3 cache? I kjernen det også. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Hmm...Jeg vet at L1 ligger i cpu kjernen, men hvor ligger L2, L3 cache? I kjernen det også. Det kommer helt an på hvilken prosessor man snakker om, Pentium 2 og Pentium 3 (original) for slott 1 hadde f.eks. ekstern L2 cache... Et annet spørsmål er om L1, L2 og L3 cache det er snakk om er inklusiv eller eksklusiv.... Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Hva forskjell på L1, L2, L3? Bare antall høyere = tregere? Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Hva forskjell på L1, L2, L3? Bare antall høyere = tregere? "As more and more processors begin to include L2 cache into their architectures, Level 3 cache is now the name for the extra cache built into motherboards between the microprocessor and the main memory. Quite simply, what was once L2 cache on motherboards now becomes L3 cache when used with microprocessors containing built-in L2 caches" Quoter fra http://www.webopedia.com/TERM/L/L3_cache.html "Level 2 cache, cache memory that is external to the microprocessor. In general, L2 cache memory, also called the secondary cache, resides on a separate chip from the microprocessor chip. Although, more and more microprocessors are including L2 caches into their architectures" Quoter fra http://www.webopedia.com/TERM/L/L2_cache.htm Endret 5. januar 2004 av J0lle Lenke til kommentar
Zink Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Hva forskjell på L1, L2, L3? Bare antall høyere = tregere? Tror det er riktig å si at data i nivå L1-L2 behandles raskere av cpu enn fra L3, enten p.g.a. avstand eller minnehastighet. Mulig nyere arkitektur eller andre egenskaper endrer på dette. L1 cachen på f.eks. en PII350 ( som jeg titter på her ) er et chip på baksiden av selve cpu-kjernen, L2 er 2 chip på pcb ( printerkortet ) på begge sider av kjernen (core). Idag er dette bakt inn og kraftig krympa, men tror at forholdet/ prinsippet er det samme. Cache Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Hva forskjell på L1, L2, L3? Bare antall høyere = tregere? Cache er vesentlig raskere enn minnet, derfor heter det egentlig hurtigminne på norsk. For hvert nivå med hurtigminne (eller 'level' som det heter på engelsk) så øker både forsinkelsene (eller 'latency' som det heter på engelsk) og størrelsen, der L1 har minst forsinkelse og størrelse mens L3 har størst forsinkelser og størrelse. L1 er også mye mer kostbart å lage enn L2 og L3, derfor blir det ofte billigere å øke sistnevnte fremfor de to førstnevnte nivåene. Et stort hurtigminne brukes først og fremst for å redusere forsinkelser i systemet som følge av det mye større og tregere minnet (RAM'en). Endret 5. januar 2004 av snorreh Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Nå fikk jeg lyst å teste forskjell på disabled/enabled i BIOS på L1, L2, for å teste effektiv på Micrsoft Flight Simulator 2004. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Min bios har ikke disabled/enabled L1, L2 fuksjoner i BIOS. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Nå fikk jeg lyst å teste forskjell på disabled/enabled i BIOS på L1, L2, for å teste effektiv på Micrsoft Flight Simulator 2004. For å si det sånn; med L1 og L2 disablet så får du aldri starta FS 2004. Det er problemer nok å få starta maskinen ... Håper du har god tid, for dette blir ikke ferdig med det første..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå