Gjest fbc7f...71d Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 Hei, Jeg sliter med migrene og noe sosialangst. Reagerer nokså kraftig på lys dersom jeg har ett migrene anfall, kombinert med en mild sosialangst så blir det vanskelig å skru på lys og se på telefonen for å ringe arbeidsgiver for å varsle om evt sykdom. Det er riktignok ikke ofte, 2-3 ganger i året kansje. Men kan arbeidsgiver stille krav om att jeg må ringe inn for å varsle om sykdom, og ved unntak gi meg fri uten lønn fremfor egenmelding og da sykepenger? Jeg har brukt å sende en enkel sms, men det er visstnok ikke lenger tilstrekkelig Anonymous poster hash: fbc7f...71d Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 Det er innenfor arbeidsgivers styringsrett å kreve at du skal ringe. Da er det bedre at du tar dialogen med arbeidagiver og forklarer dette med migrene og lys, og forsøker å få en ordning hvor det kan aksepteres at du gir beskjed sendt eller påfølgende dag. Hvis det er som du sier, 2-3 dager i året hvor det er problematisk å ringe på morgenen mtp. migrene og lys, så burde det være grunnlag for å være litt pragmatisk fra arbeidsgivers side. 1 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 Når det stilles krav om at man ringer inn ved sykdom så er det ofte et resultat av at det er en arbeidsplass med mange unge og gjerne med høyt sykefravær. Det å stille krav til å ringe resulterer ofte i mindre sykefravær pga mindre "vondt-i-viljen" sykefravær og det er da det er et ekstra hinder å måtte snakke med sjefen enn det er å sende en enkel sms. Ved å ikke oppgi sykefravær på korrekt måte så vil du da ha ugyldig fravær - noe som kan resultere i skriftlig advarsler. Arbeidsgiver har stor styringsrett. 2 Lenke til kommentar
Gjest fbc7f...71d Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 Ja okei takk Anonymous poster hash: fbc7f...71d Lenke til kommentar
Gjest 33e41...a3b Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 Gjest fbc7f...71d skrev (3 timer siden): Hei, Jeg sliter med migrene og noe sosialangst. Reagerer nokså kraftig på lys dersom jeg har ett migrene anfall, kombinert med en mild sosialangst så blir det vanskelig å skru på lys og se på telefonen for å ringe arbeidsgiver for å varsle om evt sykdom. Det er riktignok ikke ofte, 2-3 ganger i året kansje. Men kan arbeidsgiver stille krav om att jeg må ringe inn for å varsle om sykdom, og ved unntak gi meg fri uten lønn fremfor egenmelding og da sykepenger? Jeg har brukt å sende en enkel sms, men det er visstnok ikke lenger tilstrekkelig Anonymous poster hash: fbc7f...71d Arbeidsgiver har plikt til å legge til rette for arbeidstakere med varig eller midlertidig nedsatt arbeidsevne. Jeg tror ikke det blir feil å tolke det videre til at det i ditt tilfelle kan være rett å gi deg et unntak. Så du kan be legen din lage en attest som beskriver problemet ditt og den foreslåtte løsningen. Så lenge du ikke er en som støtt og stadig er borte burde ikke dette være et stort problem for dem. På min arbeidsplass har det også, dessverre, blitt påbudt å ringe. Jeg synes det er en uting ettersom det i ettertid kan bli uenighet om hva som er sagt og avtalt. (Man kan jo alltids bevise at man har ringt, men det er jo kjipt å måtte ta opp samtaler med arbeidsgiver som "glemmer" avtaler og glemmer å informere osv...) Anonymous poster hash: 33e41...a3b Lenke til kommentar
William_S Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 (endret) Arbeidsgiver har ganske stor frihet til å styre dette ja. Jeg har jobba på et sted hvor kun SMS var godtatt jeg, ringing skulle man ikke gjøre for å varsle sykdom så litt forskjellig rundt om for å si det sånn. Men hvis du får en attest på dette fra legen din så kan sikkert du og arbgiver gjøre noen tilpasninger. Viktigste er å være ærlig med arbeidsgiver. 2-3 ganger i året med anfall er uansett ganske lite så jeg regner ikke med at du har et stort fravær pga dette. Endret 19. januar 2021 av William_S Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2021 Del Skrevet 20. januar 2021 Jeg er ikke uten videre enig i at dette er noe arbeidsgiver kan instruere om med den virkning at rett på sykepenger går tapt ved brudd. Etter folketrygdloven § 8-23 holder det at arbeidstaker "melder fra", og etter forarbeidene er både muntlig og skriftlig melding akseptert. Vilkårene kan ikke ensidig fastsettes av arbeidsgiver. Etter § 8-26 kan arbeidsgiver kreve etterfølgende skriftlig erklæring om melding kun er gitt muntlig, men arbeidsgiver er ikke gitt rett til å bestemme at opprinnelig melding skal gis muntlig. Dette støttes opp av f. eks. denne kilden, som viser til avgjørelser jeg ikke har tilgjengelig: https://www.leder.no/sykefravaer/egenmelding/artikkel/Meldeplikt-ved-sykefravar_2 Arbeidsgiver kan instruere om at den ansatte skal si fra mulig. Konsekvensen av brudd er imidlertid kun at arbeidstaker har brutt en instruks (det kan få konsekvenser for arbeidsforholdet, men arbeidsgiver har begrensede sanksjonsmuligheter og slik brudd på instruks vil vanligvis ikke være saklig grunn til oppsigelse), ikke at arbeidstaker taper retten til egenmelding. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. januar 2021 Del Skrevet 20. januar 2021 Bare et forslag: Hva med å bruke Siri eller tilsvarende til å ringe? Da slipper du stå opp eller berøre telefonen i det hele tatt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2021 Del Skrevet 20. januar 2021 (endret) Arbeidsgiver har stor friheit til å bestemme korleis sjukefråvær normalt skal meldast inn. Men det vil ikkje være mulig å sette eit absoluttkrav om at arbeidstakaren må ringe inn for å fortelle at du er sjuk. Kva gjer ein då om ein mister stemma, blir bevistlaus, eller anna sjukdom som gjer deg ute av stand til å snakke? Arbeidsgivers krav om at du skal ringe inn er normalt begrunna i eit kontrollbehov fordi ein fryktar mistbruk av eigenmeldingar dersom ein kan "sleppe unna" med å berre sende ei melding. På min arbeidsplass heiter det seg også formelt at eg skal ringe nærmaste leiar dersom eg blir sjuk, men i praksis sender dei fleste melding likevel som blir akseptert utan vidare oppfølging frå leiaren. For arbeidsgiver er det likevel viktig å formalisere kravet om munnleg melding om sjukefråvær slik at ein kan sette krav om arbeidstakaren enten må ringe eller levere sjukemelding frå lege når arbeidstakaren ikkje lenger har nødvendig tillit frå leiaren. Arbeidsgiver kan ikkje sette deg opp på permisjon utan lønn berre fordi du har meldt om sjukefråværet på "feil" måte. Dersom arbeidsgiver har rimeleg mistanke om at du misbrukere eigenmeldingsordninga ved melde fråvær utan at det skuldast sjukdom, så kan arbeidsgiver ta frå deg retten til å bruke eigenmeldingar. Dette må då varslast slik at du får sjangs til å uttale deg (som i praksis betyr at arbeidsgiver ikkje kan ta frå deg retten til å bruke eigenmelding med umiddelbar virkning, virkninga blir då frå neste gong du melder deg sjuk). Dersom du har mista retten til eigenmelding så må du levere legeerklæring på sjukefråværet. Arbeidsgiver er også pliktig til å vurdere på nytt etter seks månedar om du kan få tilbake retten til å levere eigenmelding. Edit: Synes forresten at forklaringa til trådstarter ikkje virker veldig tillitsskapande. Dersom problemet er skarpt lys og migrene så må det vel være mykje betre å ringe enn å sitte å stirre på skjermen lenge nok til at du får skrevet medlinga? Du skriv også at du har sosialangst, så det er nok det som er den største reelle utfordringa for deg. Endret 20. januar 2021 av The Avatar 3 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 20. januar 2021 Del Skrevet 20. januar 2021 Slike krav er også stort sett instruert gjennom arbeidsavtale og/eller personalhåndbok. De fleste arbeidskontrakter henviser til at brudd på rutiner/regler oppgitt i personalhåndbøker kan medfølge en personalsak. Lenke til kommentar
Gjest 33e41...a3b Skrevet 25. januar 2021 Del Skrevet 25. januar 2021 Herr Brun skrev (På 20.1.2021 den 11.03): Jeg er ikke uten videre enig i at dette er noe arbeidsgiver kan instruere om med den virkning at rett på sykepenger går tapt ved brudd. Etter folketrygdloven § 8-23 holder det at arbeidstaker "melder fra", og etter forarbeidene er både muntlig og skriftlig melding akseptert. Vilkårene kan ikke ensidig fastsettes av arbeidsgiver. Etter § 8-26 kan arbeidsgiver kreve etterfølgende skriftlig erklæring om melding kun er gitt muntlig, men arbeidsgiver er ikke gitt rett til å bestemme at opprinnelig melding skal gis muntlig. Dette støttes opp av f. eks. denne kilden, som viser til avgjørelser jeg ikke har tilgjengelig: https://www.leder.no/sykefravaer/egenmelding/artikkel/Meldeplikt-ved-sykefravar_2 Arbeidsgiver kan instruere om at den ansatte skal si fra mulig. Konsekvensen av brudd er imidlertid kun at arbeidstaker har brutt en instruks (det kan få konsekvenser for arbeidsforholdet, men arbeidsgiver har begrensede sanksjonsmuligheter og slik brudd på instruks vil vanligvis ikke være saklig grunn til oppsigelse), ikke at arbeidstaker taper retten til egenmelding. Interessant, men man ender vel opp med at arbeidsgiver uansett vil gjøre livene til de som nekter å bruke kommunikasjonsmåte den ønsker? Jeg har flere ganger vært ute for sanksjoner mot kolleger det er vanskelig å bevise er nettopp det, og de få gangene det har nærmet seg rettsak har arbeidsgiver heller inngått avtale med etterlønn i lange perioder for at vedkommende slutter frivillig. På min arbeidsplass har forøvrig arbeidsgiver satt opp en telefontjeneste hvor ett nummer er i bruk som vakttelefon og man blir videresendt til den arbeidslederen som til en hver tid har blitt tillagt oppgaven å svare på blant annet slike henvendelser. Dette kan fint endre seg i løpet av dagen. Det går ikke an å sende sms til nummeret. Den eneste andre måten å realistisk kontakte arbeidsleder på er mail, og da må man jo sende til alle. Anonymous poster hash: 33e41...a3b Lenke til kommentar
Henrik.H Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Du blir vel mer lys-utsatt av å se på mobilskjermen og skrive en SMS, enn du blir av å holde telefonen mot øret og ringe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå