Gå til innhold

Søke jobb med eller uten hull i CV-en?

Gjest 9293a...7dd

Anbefalte innlegg

Gjest 9293a...7dd

Ønsker å søke meg offshore og vet at bedrifter (spesielt Equinor) ser først på fravær når de leser en søknad. Tok et dårlig valg etter andre år industrimekaniker og gikk generell studiekompetanse (påbygg) vg3 der jeg fikk en del fravær grunnet russetiden. Føler selv vg3 året ikke har noe betydning da jeg har vært lærling i ettertid, og går p.d.d. teknisk fagskole.

- Vil det være bedre å legge til vitnemål med bare første og andre år yrkesfag?
- Vil det komme spørsmål om hvorfor jeg har hull i CV-en det året? og vil det være bedre å forklare hvorfor du ikke har med vg3 året i CV-en/vitnemål i intervju om det skjer?

Har så og si ikke noe fravær på første og andre året.

Anonymous poster hash: 9293a...7dd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker det er bedre å ha med påbygg på søknaden, fordi de fleste arbeidsgivere driter i ditt år på påbygg. Du skriver at du har tatt fagskole, og det tror jeg de bryr seg mer om enn at du som 19 åring hadde et år med fest og gøy. Du er jo bare menneske, og de fleste har vell hatt det gøy med festing og slikt i ungdommen. 

Lenke til kommentar

Om du bestod vg3 så er ikkje dette eit hol i CV-en i ordinær forståing. Med hol i CVen så meiner ein vanlegvis at du har ei periode der du ikkje kan vise til å ha brukt tida på noko fornuftig.

I ditt tilfelle så tenker eg at du bør ta med all den skulegangen du har gått og fått bestått på CVen, men at du berre legger ved fag/svennebrev samt vitnemålet frå teknisk fagskule når du søker.
Eller var det slik at du ikkje fekk bestått vg3 og at du i staden gjekk ut i to år med lærlingtid?

Det kan være at arbeidsgiver etterspørr karakterane frå vidaregåande, men då får du heller legge fram karakterane då.
På denne måten oppnår du to ting. For det fyrste slepp du å bli luka ut veldig tidleg i prosessen i ein overfladisk grovsortering, dersom du får spørsmål om karakterane frå vidaregåande så er arbeidsgiver alt interessert i å tilsette deg. Det andre du oppnår er at du får forklare fråværet ditt.

Grunnen til at mange arbeidsgiverar etterspørr karakterane frå vidaregåande er at dette er siste utdanningsnivået som registrerer fråvær. Fråværet på vidaregåande kan derfor brukast som ein indikasjon på kor stort sjukefråvær du kan kome til å få i den nye jobben.
Ettersom du har gjennomført læringtid så vil du kunne bevise at du vil utgjere ei stabil arbeidskraft ved å visse til attest frå bedrifta du var lærling i, så då er fråværet på vgs mindre relevant.
Eg tenker også at det faktum at du i "ungdomstida" hadde litt festfråvær som ikkje skuldast sjukdom, og at du til tross for dette bestod vidaregåande kan være ei grei forklaring på kvifor du har fråvær.

Om du ikkje bestod vg3 på grunn av for mykje festing så har du eit hol i CVen.
I så tilfelle så tenker eg at det er meir fornuftig at du ikkje setter det opp på CVen slik at det i CVen berre står kva utdanning du har fullført, og at du heller "bortforklarer" dette holet i CVen med at du var usikker på kva utdanning du vil starte på, eller liknande.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Personlig hadde jeg droppet det da det ikke er relevant for søknaden din og kan gi feil inntrykk. At folk har fri år rundt den tiden er ikke veldig unormalt. 

Du kan alltids søke igjen med det inkludert. 

Mange som tar friår ja, men da har de som oftest en jobb eller folkehøgskole å vise til.

Endret av oddeh
Lenke til kommentar
Gjest 9293a...7dd
The Avatar skrev (9 minutter siden):

Om du bestod vg3 så er ikkje dette eit hol i CV-en i ordinær forståing. Med hol i CVen så meiner ein vanlegvis at du har ei periode der du ikkje kan vise til å ha brukt tida på noko fornuftig.

I ditt tilfelle så tenker eg at du bør ta med all den skulegangen du har gått og fått bestått på CVen, men at du berre legger ved fag/svennebrev samt vitnemålet frå teknisk fagskule når du søker.
Eller var det slik at du ikkje fekk bestått vg3 og at du i staden gjekk ut i to år med lærlingtid?

Det kan være at arbeidsgiver etterspørr karakterane frå vidaregåande, men då får du heller legge fram karakterane då.
På denne måten oppnår du to ting. For det fyrste slepp du å bli luka ut veldig tidleg i prosessen i ein overfladisk grovsortering, dersom du får spørsmål om karakterane frå vidaregåande så er arbeidsgiver alt interessert i å tilsette deg. Det andre du oppnår er at du får forklare fråværet ditt.

Grunnen til at mange arbeidsgiverar etterspørr karakterane frå vidaregåande er at dette er siste utdanningsnivået som registrerer fråvær. Fråværet på vidaregåande kan derfor brukast som ein indikasjon på kor stort sjukefråvær du kan kome til å få i den nye jobben.
Ettersom du har gjennomført læringtid så vil du kunne bevise at du vil utgjere ei stabil arbeidskraft ved å visse til attest frå bedrifta du var lærling i, så då er fråværet på vgs mindre relevant.
Eg tenker også at det faktum at du i "ungdomstida" hadde litt festfråvær som ikkje skuldast sjukdom, og at du til tross for dette bestod vidaregåande kan være ei grei forklaring på kvifor du har fråvær.

Om du ikkje bestod vg3 på grunn av for mykje festing så har du eit hol i CVen.
I så tilfelle så tenker eg at det er meir fornuftig at du ikkje setter det opp på CVen slik at det i CVen berre står kva utdanning du har fullført, og at du heller "bortforklarer" dette holet i CVen med at du var usikker på kva utdanning du vil starte på, eller liknande.

Takk for konkret svar. Bestod alle fag på vg3 ja, men liker bare ikke at jeg har mye fravær på akkurat det året. Vil nok gå for å ta med 3. året på vitnemålet da fraværet vil være mindre relevant ettersom jeg har fullført lærlingtid og går teknisk fagskole.
Som en annen kommenterte i dette innlegget så har vi alle vært ungdom en gang i tiden. 🙂

Anonymous poster hash: 9293a...7dd

Lenke til kommentar
oddeh skrev (10 minutter siden):

Mange som tar friår ja, men da har de som oftest en jobb eller folkehøgskole å vise til.

Mange som reiser også, flere av mine venner tok ett år på reis. Forøvrig har jeg også hatt ett år med fri og jobb, mens mange av mine venner reiste.

Jeg har ansatt en del de siste årene og hadde reagert negativt på en søker med mye fravær, selv om jeg har hatt det i perioder selv. Det hadde iallefall blitt en god diskusjon. Men har aldri fått videregående vitnemål til kandidater, kun høyskole. Så det har ikke vært relevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...