ltdata Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 (endret) Er det noen som vet om man må betale skatt av gevinst ved salg av sekundærbolig, hvis man bruker pengene til f.eks å kjøpe en dyrere bolig for pengene? Hørt at man slipper skatt ved salg av primærbolig hvis man oppgraderer til en dyrere. Men lurer på om dette også gjelder for sekundærbolig? Eks. Eier nå primær+ sekundærbolig Hvis jeg selger både primær+ sekundær for å kjøpe kun en større og dyrere primær. Slipper jeg skatt på salgene av de 2 boligene? Endret 19. januar 2021 av ltdata Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 Nei. Du må betale skatt på netto fortjeneste ved salg av sekundærbolig. Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 Det er kun (betinget) skattefritak ved ufrivillig realisasjon. Se skatteloven §14-70: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-14/KAPITTEL_15-7#§14-70 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 19. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2021 Ok. Regner med salg av primærbolig er skattefri? Så kan jeg f.eks selge primærbolig skattefritt, flytte inn i sekundærbolig og bo der i minst 12 måneder (slik at det blir omgjort til primær) og deretter selge denne også skattefritt? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 ltdata skrev (4 minutter siden): Ok. Regner med salg av primærbolig er skattefri? Ja, så sant du har bodd der i 12 av de siste 24 mnd. ltdata skrev (4 minutter siden): Så kan jeg f.eks selge primærbolig skattefritt, flytte inn i sekundærbolig og bo der i minst 12 måneder (slik at det blir omgjort til primær) og deretter selge denne også skattefritt? Ja. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 ltdata skrev (17 minutter siden): Ok. Regner med salg av primærbolig er skattefri? Så kan jeg f.eks selge primærbolig skattefritt, flytte inn i sekundærbolig og bo der i minst 12 måneder (slik at det blir omgjort til primær) og deretter selge denne også skattefritt? Ja dette er det eneste du kan gjøre, og motsatt om en vill trekke av på skatten(tap). Det jobber jeg mot nå, bare ett par måneder igjen. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 19. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2021 Flott. Regner med det er den beste løsningen. Da gevinst på sekundær er betydelig 1 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 20. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2021 Når det gjelder å bo der i minst 12 måneder så regner jeg med det er at det har vært registrert som min bostedsadresse i folkeregisteret som er det de ser på når det gjelder å oppfylle kravet? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2021 Del Skrevet 20. januar 2021 (endret) ltdata skrev (27 minutter siden): Når det gjelder å bo der i minst 12 måneder så regner jeg med det er at det har vært registrert som min bostedsadresse i folkeregisteret som er det de ser på når det gjelder å oppfylle kravet? Ja. Men registrert bostedsadresse skal være faktisk bostedsadresse (der du "regelmessig tar din døgnhvile"), jf. folkeregisterloven § 5-1, og du plikter å melde om flytting innen åtte dager fra du faktisk flytter (§ 6-1). Hvis du gir feil opplysninger på skattemeldingen om at dette reelt sett har vært din primærbolig, risikerer du straffeskatt oppå alminnelig beskatning. Det er for ordens skyld noen unntak bl.a. for pendlere og studenter. Men du kan ikke bare endre registrert adresse uten å faktisk flytte. (unntakene gjelder stort sett det motsatte - du kan i enkelte tilfeller flytte uten å endre folkeregistrert adresse) Endret 20. januar 2021 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 20. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2021 Neida, har ikke noen planer om å jukse med dette. Bare lurte på hvordan de registrerer dette. Så når det er registrert 365 dager på ny adresse så er salget skattefritt går jeg ut fra. Trenger ikke melde noe spesielt i fra om dette, regner med at de har en database der det kommer opp en rød varsellampe om jeg selger boligen f.eks etter en botid på 330 dager Altså at jeg da hadde automatisk fått et skattekrav på gevinst ved salg hvis botid var registert under 365 dager i deres database. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2021 Del Skrevet 20. januar 2021 Du bør nok sjekke skattemeldingen din for å sikre at dette skjer riktig. Særlig om du gjør dette etter 365 dager på dagen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå