Morromann Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 Pallehysa skrev (Akkurat nå): Var meir myntet på tråden, retorikken og den argumentative teknikken. Det er ein interessant debatt å ha om emnet, men den nås ikkje ved å konkludere fra starten av at mine skattekroner blir brukt på rasistiske kurs. Då i tillegg med å misrepresentere kilden. Det vitner kun om ein sutrete offerolle, som høgresiden er blitt så flink til. Mykje det samme som "white lives matter". Eller "all lives matter". Samme diskusjonen, bare ein annen elendig innpakning. Så min barnslige meme, var egentlig spot on, tatt tråden i betraktning. Jeg har aldri brukt noen av de slagordene. Jeg holder meg langt unna radikal aktivisme og radikale slagord - uansett hvilke politiske bevegelser slike springer ut fra. 1 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 Thorny skrev (11 minutter siden): Hvite flest i vesten har allerede tatt avstand ifra rasisme. Dei aller fleste, uavhengig av hudfarge har tatt avstand ifra rasisme, uavhengig av kor ein er i verden. Thorny skrev (13 minutter siden): Så nå man overbevise alle om at de fortsatt er rasister for å fortsette å utnytte "white guilt". Nei ikkje alle. Rasister, og opplyse folk generelt om at fordommer eksisterer, sjøl om ein ikkje nødvendigvis stormer Capitol med eit sørstatflagg. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 Pallehysa skrev (Akkurat nå): Nei ikkje alle. Rasister, og opplyse folk generelt om at fordommer eksisterer, sjøl om ein ikkje nødvendigvis stormer Capitol med eit sørstatflagg. Hvem i Norge har gjort det? Trodde Capitol var i USA jeg? 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 debattklovn skrev (På 19.1.2021 den 11.25): Personlig synes jeg hele kulturdepartementet bør legges ned og pengene overføres til idrett for barn og unge. Nå er jo idretten underlagt kulturdepartementet. Hvordan tenker du at dette skal gjennomføres? 1 Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 Hvite? Svarte? Hva faen! Vi er i Norge, ikke USA!!!! I Norge er man enten nordmann eller utlending, uansett farge. Hvis du er blå er du mest sannsynlig en smurf og havner dessverre utenfor. Dessverre går store andeler av befolkningens skattepenger til søppel. Sånn er det når man har yrkespolitikere som mingler med artister, skuespillere, kjendiser og kulturhorer. Er drittlei høyresiden, er drittlei venstresiden, er drittlei populister... 4 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 (endret) Groovy Gorilla skrev (31 minutter siden): Er drittlei høyresiden, er drittlei venstresiden, er drittlei populister... Enig! Om jeg skal definere meg som noe er det som sunn fornuft- og rasjonalitetssiden. Vi trenger en ny opplysningstid. Endret 21. januar 2021 av Morromann 2 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 Morromann skrev (56 minutter siden): Hvem i Norge har gjort det? Trodde Capitol var i USA jeg? Ingen vits å henge seg opp i det. Bytt ut capitol rasisten, med rasisten i norge, så kan du nok fint gå videre med poenget ditt skal du sjå. Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 Morromann skrev (59 minutter siden): Jeg har aldri brukt noen av de slagordene. Jeg holder meg langt unna radikal aktivisme og radikale slagord - uansett hvilke politiske bevegelser slike springer ut fra. Har eg heller ikkje påstått. MItt innlegg var ein generell kommentar om høgresidens hårsårheit, og iver til å hoppe i offerollen, når folk prøver å ta tak i rasisme problemet i samfunnet. Såg som nevnt det samme i BLM diskusjonene. 3 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 Morromann skrev (15 minutter siden): Om jeg skal definere meg som noe er det som sunn fornuft- og rasjonalitetssiden. Anser ikke de fleste seg for å selv tilhøre denne? 2 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 Okapi skrev (3 timer siden): Det er litt fascinerende å se hvordan kulturen endrer seg. Husker for ca. 15 år siden at mange var ekstremt opptatt av å påpeke hvordan alle mulige merkelapper ble helt feil på dem, og at de bare var seg selv. Samme type mennesker vil i dag presentere seg med en remse merkelapper, og gjerne foretrukne pronomen. Jeg tipper det er en forbigående greie. Ville ikke overraske meg om kidza i 2035 er innbitte merkelappmotstandere igjen. Ja det er i grunn veldig fascinerende, ikke minst å se hvordan de som er mest opptatt av rase/etnisitet/hudfarge virker å befinne seg blant rasister og "antirasister". 3 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 herzeleid skrev (2 timer siden): Ja det er i grunn veldig fascinerende, ikke minst å se hvordan de som er mest opptatt av rase/etnisitet/hudfarge virker å befinne seg blant rasister og "antirasister". Problemet her er vel at dei som bryr seg om hudfarge sitter i maktposisjoner. Då i høgre delen av skalaen. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 Pallehysa skrev (4 minutter siden): Problemet her er vel at dei som bryr seg om hudfarge sitter i maktposisjoner. Då i høgre delen av skalaen. Hvor da? Lenke til kommentar
Subara Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 debattklovn skrev (På 19.1.2021 den 11.25): «Hvite mennesker er ofte fritatt for ansvaret om å tenke på rase». Ja. Hvite mennesker er fritatt fra å tenke på rase hver morgen når de ser seg selv i speilet. De kan være så fargeblinde de bare vil. Det er jo helt frivillig å melde seg på kurset. Jeg synes kurset virker interessant, og er vel en av mange måter å tilnærme seg og diskutere rasisme på. Men synd hvis det provoserer så mye at det skaper splid. debattklovn skrev (På 19.1.2021 den 11.25): «Solidaritet mellom hvite mennesker er en måte å opprettholde rasismen». Teorien er at det er dette som holder minoriteter vekk fra å delta blant annet i kulturlivet. Hvis man bytter til "Solidaritet mellom menn er en måte å opprettholde diskrimineringen av kvinner", er det ikke mange år siden det var dagsaktuelt. Menn satt i styrene og fordelte vervene seg i mellom, og en del mener de fortsatt gjør det. Minoriteter kan oppleve noe av det samme som kvinner har vært i gjennom. I kulturlivet må man kjenne de riktige menneskene, lage de riktige prosjektene og være en del av tiden for å få støtte, ellers er det vanskelig å få innpass. Minioritetsbakgrunn kan være en ulempe hvis man ikke er godt nok integrert til å forstå kodene. Men det kan også være en fordel, fordi man skiller seg ut og blir mer interessant i kraft av å uttrykke noe annerledes. 1 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 herzeleid skrev (24 minutter siden): Hvor da? E du ueinig i at det er i hovudsak høgresiden som bryr seg om hudfarge, eller etnisitet? 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 Pallehysa skrev (1 minutt siden): E du ueinig i at det er i hovudsak høgresiden som bryr seg om hudfarge, eller etnisitet? Du skrev at de som bryr seg om hudfarge sitter i maktposisjoner. Kan du ikke heller svare på hvem du snakker om? 2 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 (endret) herzeleid skrev (4 minutter siden): Du skrev at de som bryr seg om hudfarge sitter i maktposisjoner. Kan du ikke heller svare på hvem du snakker om? Kven er det som innfører muslim restriksoner, og ber 4 kongresskvinner av farge om å ryke tilbake til landene sine? Trump og 75 millioner høgrevelgere. Putin og sine tilhengere. Boris og sine tilhengere. Øst Europa og sine tilhengere. Endret 21. januar 2021 av Pallehysa 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 Pallehysa skrev (5 minutter siden): 4 kongresskvinner av farge AV FARGE???? HVA er det for noe? Det uttrykket har jeg aldri hørt på norsk før. 4 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 Pallehysa skrev (4 minutter siden): Kven er det som innfører muslim restriksoner, og ber 4 kongresskvinner av farge om å ryke tilbake til landene sine? Trump og 75 millioner høgrevelgere. Putin og sine tilhengere. Boris og sine tilhengere. Øst Europa og sine tilhengere. Så du snakker egentlig ikke om Norge? 5 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 (endret) Pallehysa skrev (7 minutter siden): 4 kongresskvinner av farge AV FARGE???? HVA er det for noe? Det uttrykket har jeg aldri hørt på norsk før. Subara skrev (16 minutter siden): I kulturlivet må man kjenne de riktige menneskene, lage de riktige prosjektene og være en del av tiden for å få støtte, ellers er det vanskelig å få innpass. Minioritetsbakgrunn kan være en ulempe hvis man ikke er godt nok integrert til å forstå kodene. Men det kan også være en fordel, fordi man skiller seg ut og blir mer interessant i kraft av å uttrykke noe annerledes. Sant, men det har ikke noe med hudfarge å gjøre, men med kulturelle koder. Det er få land hvor folk er mindre opptatt av hudfarge enn i Norge. Endret 21. januar 2021 av Morromann 2 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 21. januar 2021 Del Skrevet 21. januar 2021 herzeleid skrev (1 minutt siden): Så du snakker egentlig ikke om Norge? Høgresiden er vel ikkje bunden av Norske landegrenser? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå