vickers Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Jeg har søkt litt på forumet her etter noe info på dette, men ikke funnet noe som jeg ble klok av. Fant en kokebok om hvordan man åpner porter på denne routeren og den var veldig grei. Fant også ut at portene til MSN er TCP:6891-6901, 1863 og UDP:1863, 5190, 6901. Hva betyr TCP og UDP. Jeg har åpnet portene fra 6891-6901. Er dette nok til å få MSN video/voice til å virke? En annen ting. Min Netopia router går videre til en SMC trådløs access punkt. Dette access punktet har ip 10.0.0.7. Får alle maskinene som er koblet til SMC routeren tilgang til de åpnede portene når jeg åpner mot 10.0.0.7. Eller må jeg spesifisere ip adressen til hver maskin som er koblet til accesspunktet? Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Jeg har søkt litt på forumet her etter noe info på dette, men ikke funnet noe som jeg ble klok av. Fant en kokebok om hvordan man åpner porter på denne routeren og den var veldig grei. Fant også ut at portene til MSN er TCP:6891-6901, 1863 og UDP:1863, 5190, 6901. Hva betyr TCP og UDP. Jeg har åpnet portene fra 6891-6901. Er dette nok til å få MSN video/voice til å virke? En annen ting. Min Netopia router går videre til en SMC trådløs access punkt. Dette access punktet har ip 10.0.0.7. Får alle maskinene som er koblet til SMC routeren tilgang til de åpnede portene når jeg åpner mot 10.0.0.7. Eller må jeg spesifisere ip adressen til hver maskin som er koblet til accesspunktet? Du bruker 2 routere og om du mapper div porter i netopia routeren så spiller det ingen rolle da de ikke blir mappet i den andre routeren din. Man trenger ikke mappe porter til nye MSN 6 men siden du har 2 routere så er det dette som skaper problemer. For og løse dette må netopia routeren være bridge , det er vist problemer med bridge funksjonen i netopia så jeg tror dette kan by på store problemer. Lenke til kommentar
vickers Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Jeg har lastet ned nye MSN 6.1. Men det går fortsatt ikke. Virket fint med Yahoo. Så hvorfor i alle dager skal MSN være så vanskelig...... Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Det er veldig vanskelig og rute et program igjennom dobbel nat du må nesten få netopia til og bli en bridge. Lenke til kommentar
vickers Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Det er veldig vanskelig og rute et program igjennom dobbel nat du må nesten få netopia til og bli en bridge. Hvordan får man det til? Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Det er veldig vanskelig og rute et program igjennom dobbel nat du må nesten få netopia til og bli en bridge. Hvordan får man det til? Du må nok spørre NGT om de kan hjelpe deg med det , tror ikke du får endret det med de vanlige passordet til routeren. Det krever vel et admin passord , ikke sikkert bridge funksjonen til Netopia er helt 100% heller. Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Du kan heller bruke SMC routeren som switch (og ikke bruker router delen i det hele tatt). Måten du gjør dette på, er at du kobler kabelen fra Netopia routeren inn i en av de vanlige LAN portene på SMC routeren. WAN porten skal ikke være koblet til noe. Lenke til kommentar
vickers Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Du kan heller bruke SMC routeren som switch (og ikke bruker router delen i det hele tatt). Måten du gjør dette på, er at du kobler kabelen fra Netopia routeren inn i en av de vanlige LAN portene på SMC routeren. WAN porten skal ikke være koblet til noe. Jeg skal prøve dette. Har uansett sendt en mail til NGT for å spørre. Så får vi se hvordan det går. Får vel svar om et par mnd tenker jeg. Lenke til kommentar
vickers Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 En annen ting. Får man trådløs access punkt uten router? Som et switch? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 En annen ting. Får man trådløs access punkt uten router? Som et switch? Du får trådløse aksesspunkter uten ruterfunksjonalitet, disse virker da som en bro mellom det kablede nettverket og den trådløse delen; altså i praksis som en hub/switch. Det som får meg til å undre litt er at SMC'en din har IP i samme serie som Netopiaen, noe som kan tyde på at det kun er et rent aksesspunkt? I så fall er 10.0.0.7 kun en IP for å administrere AP'en og det blir lite hensiktsmessig å åpne porter mot denne. Fint hvis du oppgir hvilken modell du egentlig har, ellers blir det ren synsing. Hvis det derimot er en trådløs ruter, så er du best tjent med å "degradere" den til aksesspunkt med switch, noe covah allerede var inne på Altså koble Netopiaen til LAN-delen ( ikke bruke WAN-porten ), slå av DHCP og beholde 10.0.0.7 som IP. MSN og voice er i hvert fall litt tricky, for det blir tildelt en port dynamisk fra et større intervall som igjen bør være åpen i ruteren mot den PC'en som oppretter forbindelsen. I følge denne websiden hos microsoft er det intervallet 5004 - 65535. Det ms egentlig vil er at man skal bruke en ruter som støtter UPnP slik at riktig port blir åpnet automatisk. Jeg tror at at nyeste firmware til Netopiaen støtter UPnP, men jeg har likevel aldri fått lyd til å funke bak NAT. Btw. NGT's oppsett tillatter ikke at man setter opp ruteren som en bro, så man må leve med NAT og de ulempene det kan innebære hvis man ikke punger ut for fast IP med subnet. Lenke til kommentar
vickers Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Zenit: Jeg har en SMC2804WBR V.2 Router. IP'en 10.0.0.7 er Wan IP adressen. Hver enkelt pc har ip i serien til Routeren. 192.x.x.x Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Btw. NGT's oppsett tillatter ikke at man setter opp ruteren som en bro, så man må leve med NAT og de ulempene det kan innebære hvis man ikke punger ut for fast IP med subnet. Når jeg går inn med admin på routeren så kan jeg stille den om til en bridge hvis jeg vil , det går ikke med semi admin som man får av ngt men routeren skal støtte bridge. Det kan være NGT ikke vil at man skal bruke dette pga vanskeligere support , men funksjonaliteten er der . Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 MSN og voice er i hvert fall litt tricky, for det blir tildelt en port dynamisk fra et større intervall som igjen bør være åpen i ruteren mot den PC'en som oppretter forbindelsen. I følge denne websiden hos microsoft er det intervallet 5004 - 65535. Det ms egentlig vil er at man skal bruke en ruter som støtter UPnP slik at riktig port blir åpnet automatisk. Jeg tror at at nyeste firmware til Netopiaen støtter UPnP, men jeg har likevel aldri fått lyd til å funke bak NAT. Netopia har egen funksjonalitet som skal fikse msn problemet . (ikke upnp men en annen fiks løsning) Lenke til kommentar
vickers Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Hva er forskjellen på TCP og UDP? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Netopia har egen funksjonalitet som skal fikse msn problemet .(ikke upnp men en annen fiks løsning) Kan godt stemme det, synes jeg leste at det er en egen proxy for MSN uten å ha funnet alt for mye informasjon om det. Vet i hvert fall at det fungerer for noen, men ikke for andre. Når jeg går inn med admin på routeren så kan jeg stille den om til en bridge hvis jeg vil , det går ikke med semi admin som man får av ngt men routeren skal støtte bridge. Det er riktig at funksjonaliteten er der, men NGT kjører PPPoA og det hjelper ikke å sette ruteren som en bro før NGT gjør endringer i sitt nettverk. Litt synd egentlig. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Zenit: Jeg har en SMC2804WBR V.2 Router. IP'en 10.0.0.7 er Wan IP adressen. Hver enkelt pc har ip i serien til Routeren. 192.x.x.x Oki, det er altså en ruter. Da ville jeg gått for en liten "nedgradering" slik beskrevet ovenfor, så du slipper 2 stk. NAT-rutere etter hverandre. Lenke til kommentar
vickers Skrevet 6. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2004 Et annet alternativ er jo å koble tilbake min gamle switch og kjøpe en trådløs access punkt uten router funksjon i stedet. Kan noen sende meg en link til et bra trådløs access punkt uten router funksjon? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Et annet alternativ er jo å koble tilbake min gamle switch og kjøpe en trådløs access punkt uten router funksjon i stedet. Kan noen sende meg en link til et bra trådløs access punkt uten router funksjon? Her er link til ett aksesspunkt som jeg synes er bra: http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...90&l=2&lantall= Har rimelig bra funksjonalitet og utmerket konfigurasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå