Redaksjonen. Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 For tidlig å konkludere med at 23 dødsfall skyldes koronavaksinen Lenke til kommentar
Golf'ern Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Kanskje vi skal slutte å vaksinere folk som har typ 1 uke igjen å leve uansett? 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Tror folk som er svært svake ikke får vaksine. Synsing er basert på lokale forhold der jeg bor. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Golf'ern skrev (22 minutter siden): Kanskje vi skal slutte å vaksinere folk som har typ 1 uke igjen å leve uansett? Er jo de som dør i hovedsak av covid-19 i Norge. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Golf'ern skrev (4 timer siden): Kanskje vi skal slutte å vaksinere folk som har typ 1 uke igjen å leve uansett? Og hvordan skal du finne ut hvilke det er? Når man vaksinerer folk med allerede nedsatt helse, så vil noen kunne tåle dårlig kroppen sin tilpasning til vaksinen, men det er temmelig vanskelig å vite hvem som tåler det, og hvem som ikke tåler det. De som har dødd, ville med enda større sannsynlighet ha dødd om de fikk sykdommen i stedet for vaksinen. Det er en risiko som man må kalkulere inn. Når det er sagt, synes disse vaksinene er rushet ut, og sannsynligvis testet alt for dårlig. Presset har vært på å få ut vaksiner, og da har det nok ikke blitt testet så lenge som det normalt ville blitt gjort. F.eks. i Norge, er vi sjeldent blant de kjappeste, og vil gjerne undersøke selv før medisiner og vaksiner godkjennes. Det som derfor er nødvendig å se på alt fra tidlig fase, er om man har valgt feil strategi, og kanskje ikke skulle vaksinert de aller dårligste, men prioritert de nest dårligste, altså de som har mindre sjanse til å ikke tåle vaksinens påkjenninger. Og derfor er det godt de er åpne om at folk allerede har dødd selv om de har fått vaksinen, slik at man kan finne ut om det er andre aspekt ved vaksinen som gjør at vi bør endre hvem som får den, og om man heller skal vente på vaksinen til en av de andre produsentene som har fått godkjent sin vaksine. Som diabetiker (type 2) selv, vil jeg nok få tilbud om vaksine tidlig i forhold til mange jevnaldrende. Slik var det med influensavaksinen og. Den gjorde meg dog dårligere enn jeg kan huske en influensa har gjort meg, så jeg står veldig og vurderer om jeg skal la andre få gå før meg, og heller ta den når tilstrekkelig mange har tatt den, og vi vet mer om bivirkninger både på kort og mellomlang sikt. Siden jeg har en kontrollert diabetes og sjelden får andre sykdommer, og isolerer meg godt med hjemmekontor og stort sett bare innom min lokale butikk og aller nærmeste familie som besøkskrets, så anser jeg sannsynligheten for selv å bli smittet som lav til moderat, selv om jeg bor i Oslo. Jeg tror derfor at jeg risikerer lite med å vente litt. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 Har det egentlig noen hensikt å vaksinere de over 90 år`som bor på sykehjem? Har det noen hensikt å vaksinere de over 60 år uten familie? Begge disse kan havne sist i køen Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 En slik nyansering er det mange som har etterpurt med tanke på dødstallene for covid også. Statistikken som blir presentert for covid-19 er assosierte eller relaterte dødsfall, fordi de fleste som dør har en rekke kompliserende faktorer som gjør det vanskelig å avgjøre direkte dødsårsak, som også er tilfellet med dødsfrallene for vaksinasjon. FHI skriver selv "Det er ikke alltid mulig å skille om pasienten har dødd av eller med covid-19." (link). Det er riktig av Faktisk.no å nyansere disse tallene, men hvorfor har de ikke gjort det samme for covid-19 tallene også? Disse tallene feilbrukes på samme måte. De brukes som om covid-19 er kjent årsak for alle dødsfall, for å forsvare dramatiske tiltak. Da kan man enten begynne å referere til disse som vaksine-relaterte dødsfall, eller så må covid-19 tallene nyanseres på samme måte så man kan vurdere om kuren i faktisk er verre enn sykdommen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå