Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fryst rør i utleid enebolig

Dapp47

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er så mye hjelp, men har en liten historie.

Jeg som leietager var borti noe lignende da rørene frøs på vaskerommet i huset.. Her var det ikke noe innlagt varme på det gjeldene rommet og stort sett bare spillvarme fra en isolert varmtvannstank..

Men skal sies at det vaskerommet var uisolert og rørene gikk fritt utenpå veggen og var heller ikke isolert.. Dette var vel i 2011 ca og tempraturen ute hadde kommet helt nede i 35 minus.. Men i motsetning til ditt tilfellet hadde jeg ikke noen mulighet å skru på varme på rommet annet enn å åpne opp dørene inn til stua, jeg hadde derimot fått beskjed fra huseier å la vannet stå på hele tiden for å unngå at det skulle fryse noe jeg glemte ei natt.. Og det ende opp med varmtvannsrøret frøs.

Jeg følte meg litt skyldig i tilfellet her, og var til og med villig å betale litt.. Men huseier var innom med en 15KW diselvarmer som han puttet i kjelleren.. når det tinte derimot oppstod det vannlekasje da flere loddepunkt på vannrørert hadde sprukket opp..

Han tok derimot på seg all kostnad på rørleggeren som var innom og sa jeg slapp å betale noe da han i utgangspunktet hadde planlagt å bytte kobberrørene med plast i lengre tid og fikk uansett trekt fra kostnaden på skatten..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herr Brun skrev (På 18.1.2021 den 14.33):

Men er varmesystemet en del av leveransen fra deg som utleier så kan man nok også hevde at du bærer risikoen for at det fungerer som forutsatt. Hvis de har satt termostaten på 5 grader så skulle jo ikke rørene fryst... 

Problemet her er vel antakelig at det ikke er tilstrekkelig oppvarming i kjeller, men den varmes normalt delvis opp av varmelekkasje fra hovedetasje. Når da temperaturen i hovedetasjen går fra 20 til 5, så går fort temperaturen i kjeller fra +10 til -5...

Lenke til kommentar
20 hours ago, Dubious said:

Er det varmelekkasje til kjelleren så er gulvet ekstremt dårlig isolert, eller veldig bra isolert på alle andre flater

Vanligvis så er lekkasjen ut vinduer og dører

Kjelleren er en grovkjeller, så det er til vanlig kaldere der enn i resten av huset. 

Forøvrig har rørene nå tint, og det ser ikke ut til at det har blitt noen skader. 🙂 Takk for alle svarene i tråden her. Leietakerene sørger for at det er varmere i huset videre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...