Underhand-Felons Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 (endret) Innlegget hører kanskje ikke hjemme her, derfor åpen for innspill mht hvor jeg kan legge ut dette; Har i dag en jobb som er ganske godt betalt, samtidig er jeg medeier i noen virksomheter, samt innehar en del styreverv. Har eget AS, hvor jeg har tatt noen konsulentoppdrag innimellom, men har måttet begrense denne aktiviteten for ikke å komme i lojalitetskonflikt i forhold til min fulltidsjobb. Alle verv etc jeg har er avklart med arb giver, ligger ikke noe konfliktmateriale der. Får en del oppdragshenvendelser, som jeg takker nei til nå, men kjenner på en nokså sterk lyst til å ta overgang til å kun fokusere på min egen konsulentvirksomhet. Økonomi og inntekt i en overgangsperiode er selvfølgelig et eget tema, men la oss si at dette ikke er hovedutfordringen. Hovedutfordringen er banal; jeg har passert 55 år, er så langt kvalifisert til privat AFP ordning ved fylte 62 år, og ser at denne er innen rekkevidde om jeg fortsetter som nå - forutsett at jeg ikke mister jobben, samt ingen ugunstige endringer i regelverket for privat AFP. Ved å gå over i min egen konsulentvirksomhet gir jeg altså slipp på en livsvarig AFP ordning på kanskje 7.000/mnd fra fylte 62 og livet ut - mange mener at dette er en ordning som er verdt 1 mill. Noen innspill til hvordan jeg kan reflektere rundt dette, samt evt andre plasser hvor en slik diskusjon hører hjemme? Takk for seriøse betraktninger Endret 17. januar 2021 av Underhand-Felons Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 Underhand-Felons skrev (12 minutter siden): Ved å gå over i min egen konsulentvirksomhet gir jeg altså slipp på en livsvarig AFP ordning på kanskje 7.000/mnd fra fylte 62 og livet ut - mange mener at dette er en ordning som er verdt 1 mill. Noen innspill til hvordan jeg kan reflektere rundt dette, samt evt andre plasser hvor en slik diskusjon hører hjemme? Takk for seriøse betraktninger Du bør klare å tjene inn denne millionen før fylte 62? Din nåværende helse er av betydning og man vet aldri hva som skjer. Vil du fortsette å arbeide etter pensjonsalder, og vil det og begynne som konsulent allerede nå gir en betydelig meravkastning for fremtiden? Typiske fremtidsplaner for pensjonsalder er reiser og opplevelser, og man må spørre seg om slike/tilsvarende planer vil endres i årene fremover. Lenke til kommentar
Underhand-Felons Skrevet 17. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2021 Nidar2 skrev (1 time siden): Du bør klare å tjene inn denne millionen før fylte 62? Din nåværende helse er av betydning og man vet aldri hva som skjer. Vil du fortsette å arbeide etter pensjonsalder, og vil det og begynne som konsulent allerede nå gir en betydelig meravkastning for fremtiden? Typiske fremtidsplaner for pensjonsalder er reiser og opplevelser, og man må spørre seg om slike/tilsvarende planer vil endres i årene fremover. Bra innspill vedr helse; Helsen er det vanskelig å spå, det betyr at en økonomisk forsikring rundt evt helsesvikt bør være på linje med det man har i dagens faste jobb. Kostnadene ved denne blir nok betydelig høyere som enslig konsulent enn ved å fortsette ordning hos dagens arbeidsgiver. Da må selvfølgelig denne merkostnaden plusses på millionen som kanskje tapt AFP betyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå