Gå til innhold

Lian Li Unifan+Galahad+Streamer: Første inntrykk

AndersT2

Anbefalte innlegg

Var og hjalp min bror med å oppgradere litt på PCen hans, nytt kabinett og ny kjøling.

Han hadde gått for Lian Li sitt 011 Dynamic XL, Lian Li Unifan og Lian Li Galahad AiO 360. Han har fra før Asus Z390 Strix Gaming (ATX), Corsair RAM og ett Corsair tastatur. Det er som kjent ikke så bra å blande for mye. Men han hadde fått med seg at Lian Li og Asus Aura skulle funke sammen. Han skaffet også Lian Li sin Streamer.

Rent kvalitetsmessig så virker Lian Li viftene og AiO ut til å være bra.

Meget god luftflyt og lav lyd fra viftene. De er litt større enn vanlige vifter, på grunn av tilkoblingen på siden, og dekorasjonen på 2 av sidene, noe som gjør at de ikke passer inn hvor det er akkurat plass til en 120mm vifte. Slik som i Lian Li kabinettet. Viften bak gikk akkurat inn, men så at pyntelisten på siden hadde forskjøvet seg litt. Farge effektene er bra, men savnet lys i selve viftebladene

Galahad kjøleren virket også bra, utrolig pen finish på pumpe enheten. Minuset er nok at den lager en del lyd på fullt, slik at jeg flyttet den fra AiO headeren på hovedkortet til CPU-fan utgangen for å få justert ned hastigheten og bli kvitt lyden. Utenom det så virket det som den kjølte meget bra.

Streameren til Lian Li, den som gir lys til 24pin kabelen har meget bra lys effekter, og er å anbefale hvis man har STORT kabinett. Lian Li 011 Dynamic XL funker den fint i hvis man har ATX hovedkort og kontakten peker ut av hovedkortet (som har vært standard for de fleste). I ett vanlig Lian Li O11 Dynamic (Har det selv), så vil den bli for stor.

Så til grunnen til at jeg skriver her. Software og inkompatibilitet. Først Unifan, Galahad, og Streamer,  alle nye slipp fra Lian Li som ikke fungerer sammen. Viftene har egen styreboks og software, AiO har kun egen styreboks og tilkobling til dem adressbare LED utgangen på hovedkortet. Streameren har også egen boks som kan la hovedkortet ta over styringen.

Selv om Galahad kjøleren har tilkobling til den adresserbare utgangen på hovedkortet, så har den ingen måte å la hovedkortet styre lyset i den. Ikke noe vi prøvde funket, og det som står om styring i manualen indikerer heller ikke at det er mulig. Så den tilkoblingen er bortkastet.

Når det kommer til softwaren for Unifan viftene, så er programmet nokså enkelt. Kun 1 side virket det som, noe som er positivt. Den har også egen knapp som gjør at man kobler kontrolleren mot hovedkortet. Har starter også de store minusene.

Hvis man lar hovedkortet ta seg av styringen, så må man HVER ENESTE gang man starter PCen inn i programmet og trykke på denne. Den husker ikke innstillingen. Siden både hastigheten til viftene og lyset styres fra samme kontroller. Så settes begge over til hovedkortet med denne knappen. Lyset lar seg da styre som om det var en lang LED stripe fra Armory Crate/Aura Creator. Mens viftene fant vi ingen måte å stryre. Når de fulgte med over så gikk de opp til full hastighet.

Eneste løsning her er å flytte viftene over til utgangen på hovedkortet og la AI Suite fra Asus styre dem der.

Streameren: Denne får langt dårligere lyseffekter ved å la hovedkortet ta over styringen enn den innebygde kontrolleren.

011 Dynamic XL blir også en del av LED stripen når det kobles dit. Kabinettet har som Streameren, egen kontroller i bunn av kabinettet som lager effekter, men kan også kobles mot hovedkortet

Han har også Corsairs sine Vengance Pro RAM brikker, meget pene lys. Men de lar seg heller ikke styre av Aura styringen til Asus selv om det står at de er kompatible. Vi fikk de i hvert fall ikke opp i Armory Crate/Aura Creator. Så det må forskes videre på. Kom gjerne med tips.

Men fant ut etter litt fikling, at Corsair sitt iCue program plutselig hentet inn hovedkortet, slik at man kan styre lysutgangene via det programmet. Rakk ikke å se noe særlig på det før jeg måtte dra. Men hvis det funker, så blir Armory Crate og Aura Creator slettet glatt hos meg, da Aura Sync greiene bruker alt for mye ressurser (Konstant minimum 15% på min 8700K uten HT satt på, så 6 kjerner/6 tråder i drift, det merkes i spill).

Så min konklusjon er følgende, ønsker man god kontroll, kjøp alt fra Corsair i stedet, de har utstyr som gjør at alt kan kobles til samme program og alt kan justeres hver for seg, og havner ikke som 1 stk LED stripe slik det gjør med Aura hos Asus. Går man for Commander Pro, så slipper man unna 4 forskjellige kontrollere, og alle fra samme selskap slik som her. (Anbefaler Lian Li og lage en større kontroller og bedre software hvis de skal konkurrere).

Har selv Commander Pro fra Corsair som funker bra på lysstyring, men foretrekker å la Asus hovedkortet ta seg av viftestyringen, selv om Corsair har mer justeringsmuligheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...