Gå til innhold

Hvordan sende over postoppkrav?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg solgte noe greier og alle jeg snakker med ville ha det via postoppkrav, hvordan gjør jeg dette? Er det bare å betale på posten også si hvor mye du vil sette prisen på at det skal betales for at det skal tas ut?

Endret av Mr.mexico
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan skrive ut lappen hjemme også på posten.no.

Å selge ting via postoppkrav velger jeg å ikke gjøre. Folk tror det er en sikkerhet men det er det så absolutt ikke. Men husk å krev inn frakt, både hva det koster å sende og hva det vil koste deg i frakt i retur, i tilfelle pakken ikke blir hentet. Vil en ikke forskuddsbetale det i det minste så vil en rett og slett ikke ha varen etter min mening.

Dvs en pakke på opptil 10kg er det ikke urimelig å kreve ett forskudd på 4-500kr. Jeg hadde sagt 5.

Endret av FranZe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har sluttet helt og sende i postoppkrav, flertallet av gangene siste årene har ting ikke blitt hentet. 

Der de har landpostbud har jeg også opplevd at tingene er blitt utlevert uten betaling innkrevd.

Nå ville jeg krevd tur/retur frakt innbetalt på forhænd før sending, og så trukket av returfrakt på beløpet som skal betales i oppkrav.

Postoppkrav er falsk sikkerhet, du kan gjerne da også få tilsendt en murtstein.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (11 minutter siden):

Nå ville jeg krevd tur/retur frakt innbetalt på forhænd før sending, og så trukket av returfrakt på beløpet som skal betales i oppkrav.

Postoppkrav er falsk sikkerhet, du kan gjerne da også få tilsendt en murtstein.

Slik det er nå fortiden er det ikke sikkert det blir noe salg, mindre lønn betyr mindre penger å kjøpe ting, også smittevern i tilegg er vel kun paypal eneste mulighet som gir sikkerhet for kjøper, men ikke for selger. Så dere får velge selv hva dere går for, er surt hvis pakken ikke blir hentet,

Sitat

Der de har landpostbud har jeg også opplevd at tingene er blitt utlevert uten betaling innkrevd.

Hva det burde man ta opp med posten blir som å signere avtale og klart brudd for posten sin side? er man virkelig rettsløs i det tilfellet?

Nå er vel de fleste pakker forsikret?

Sitat

9.1 Erstatning for registrert postsending

Postens plikt til å betale erstatning for registrerte postsendinger er regulert av postloven § 28.

Posten skal betale erstatning for registrert postsending som skades eller går tapt i tiden fra innlevering til utlevering. 

 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 16.1.2021 den 20.56):

Hva det burde man ta opp med posten blir som å signere avtale og klart brudd for posten sin side? er man virkelig rettsløs i det tilfellet?

Dette er mange år siden.

De 2 gangene det var verdt en del kroner fikk jeg ordnet opp uten posten hjelp, de ville ikke ta ansvar.

Fullt breddesett med spoilere her og der til bil, ubrukt sett, fyren tok selv kontakt og var lettere sjokkert da han kom ut på morgenen og så delene lå på gårds plassen. Han fikk beskjed av posten og ta direkte kontakt med meg for betaling. Fikk alle pengene ganske kjapt.

2. gang var en "ny" sykkel sendt til Nordnorge, utlevet til mottager personlig og ikke krevd betaling, fikk etter flere måneder kom sykkelen i retur, hun trengte kanskje sykkel en stund. Alt ekstra utstyr borte , måtte betale frakt fordi hun ikke hadde råd ifølge henne. Sykkelen var like fin.

Par ganger til har det vært noe småtteri jeg ikke har brydd meg med når jeg ikke har fått respons hos posten, så aldri mer oppkrav, da legger jeg det heller i hylla.

Endret av baggiebridges
Alt ekstra utstyr borte (lagt til "borte)"
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For kjøper er det ein stor fordel å få tingen tilsendt som postoppkrav om kjøparen ikkje sjølv treng å betale for det.

For kjøper er det ei sikkerheit at ingenting blir betalt før pakken har komt fram til posten. Som nemnt høgare oppe så kan ikkje kjøper forsikre seg om at det er rett ting som har blitt sendt ut, men ein sikrer seg då mot å betale utan at selger sender deg varen du har kjøpt.

Som kjøper så vil ein også lettare kunne "angre" kjøper ved å ikkje hente ut pakken. Då er det selger som får kostnadane med å få tingen retturnert. Ei slik form for "angring" er brudd på kjøpslova og gjer kjøparen i utgangspunktet erstatningsansvarleg, men i praksis så blir det praktiske tapet sterkt redusert etterssom selger får tilbake produktet. Som kjøper står ein då igjen med å være erstatningsansvarleg for kostnaden ved postgangen og eventuelt tap som selger får med å måtte selge til nokon andre.
Som selger vil det ofte være langt tyngre å skulle tvangsinndrive nokre få hundrelappar for å dekke postgangen enn det er å gå til sak på grunn av manglande betaling.

 

Ved å akseptere postoppkrav utan å få denne utgifta dekt på førehand så tek du som selgar på deg meir arbeid.
For deg som selgar så er det mykje tryggare og enklare å kreve inn forskuddsbetaling og deretter sende pakken på vanleg måte. Då er du sikra betalinga og du er ferdig med saka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Aldri send ting i postoppkrav det er bare useriøse uten penger som vil ha det som betalings metode. Det som ofte skjer er at kjøper ikke henter pakken og den går i retur til deg. 

Jeg har gode tilbakemeldinger på finn og aksepterer kun forhåndsbetaling av hele beløpet til min bankkonto eller vipps før jeg sender som en Norgespakke som er forsikret opptil 10 000kr koster 149kr på Posten.no

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Aldri send ting i postoppkrav det er bare useriøse uten penger som vil ha det som betalings metode. Det som ofte skjer er at kjøper ikke henter pakken og den går i retur til deg. 

Jeg har gode tilbakemeldinger på finn og aksepterer kun forhåndsbetaling av hele beløpet til min bankkonto eller vipps før jeg sender som en Norgespakke som er forsikret opptil 10 000kr koster 149kr på Posten.no

Tja ikke altid men er vel risikoen, kjøper kan jo si særlig ved kjøp av harddisk og spill\filmer så må de få se varen fysisk og teste den før det blir kjøp, så for er jo surt for kjøper å få noe som er søppel.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (41 minutter siden):

Tja ikke altid men er vel risikoen, kjøper kan jo si særlig ved kjøp av harddisk og spill\filmer så må de få se varen fysisk og teste den før det blir kjøp, så for er jo surt for kjøper å få noe som er søppel.

Du mener vel ikke at enkelte ting skal sendes uten postoppkrav eller forskudds betaling?

Ad forsikring hos posten beregnes den på grunnlag av vekt fremdeles? Spør fordi en kamerat for en god del  år siden sendte en styringsenhet til en Audi RS (ganske så modifisert pga brukes til racing, dvs dyr). Denne forsvant i posten, han fikk langt under 10.000,- i erstatning( var ca 2.000,-) Dette ble begrunnet med at erstatningen beregnes på grunnlag av vekt og denne var ikke særlig tung. Dog burde aldri vært sendt uten tilleggs forsikring eller gjennom andre kanaler med bedre trygghet.

Vi som sender data deler i posten får håpe at dette er ikke slik det gjøres nå. Om det er slik får vi legge noe stein i pakken med delene 😆

Hvem av selger og kjøper er det som bærer risikoen om en vare forsvinner i posten om ikke en får dekning/full dekning av posten for varens verdi/salgspris?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (13 minutter siden):

Hvem av selger og kjøper er det som bærer risikoen om en vare forsvinner i posten om ikke en får dekning/full dekning av posten for varens verdi/salgspris?

Ut i fra hva andre sier mener de kjøper tar risikoen for varen etter den har blitt sendt, siden de mener kjøpsloven gjelder og ikke forbrukerkjøpsloven men syns det virker litt rart, om kjøper står helt uten rettigheter, med sporingnummer bør jo pakken bli regisert og er kjeldent tyveri men kan hende, fleste stede er overvåket men alikevel kan det være smutthull kamera eller noe virker ikke eller at pakken forsvant under transport. Men uansett ikke helt rettferdig.

Men er jo selger som fysisk sender så velger personen feil forsikring er vel det egentlig selgers feil. samme hvis selger sender varen med feil verdi kun forsikret under 10 000 kr om den er høyere verdi en forsikringen.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv  ikke hentet ut en pakke i post oppkrav.

"Kjøpte" en fjernstyrt bil med utrolig  mye utstyr av en som kjørte konkurranser både i Norge og utlandet(Var ikke noe problem og sjekke at det var rett fyr og hva han drev med var korrekt)

Dette var utstyr som var et par år gammelt og han fikk alt utstyr og biler sponset oppga han som grunn til en ganske grei pris og at han ville selge alt på en gang. Postoppkrav var drøyt 10.000,-

Da pakken kom på posten forlangte jeg og se forsendelsen før jeg betalte. Reagerte på at det kun var en pakke pga størrelse på denne, løftet på den og vekta syntes jeg var lav, den ble så veid til 6-7 kilo.

Nektet da og ta den imot, prøvde og ta kontakt med fyren nytteløst for og få tillatelse til og åpne pakken før betaling helt til pakken ble sendt i retur pga tidsfrist.

Endret av baggiebridges
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Nektet da og ta den imot, prøvde og ta kontakt med fyren nytteløst for og få tillatelse til og åpne pakken før betaling helt til pakken ble sendt i retur pga tidsfrist

Kan jo forstå posten at de ikke kan tillatte det, fordel med tanke på svindel, men ulempe at det blir letttere å lure seg unna. Nå blir nok dette vanskeligere da flere postkontor forsvinner at det blir henting gjennom butikk. Altså mindre lokaler kortere hentefrit.

Heldigvis har jeg aldri blitt svindlet men risikoen er der, så man må jo bare håpe man ikke bli lurt, å være skeptisk hvis det er lite å spare på brukt, vil anbefale å kjøpe nytt med mindre prisforskjellen mellom brukt og nytt er stor men da øker vel også riskoen for tyvgods eller feil og mangler. For brukt er mere risiko.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Kan jo forstå posten at de ikke kan tillatte det, fordel med tanke på svindel, men ulempe at det blir letttere å lure seg unna.

Derfor hen tok kontakt med selger, og når hen ikke svarer så er det stor sjanse for at det er svindel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Derfor hen tok kontakt med selger, og når hen ikke svarer så er det stor sjanse for at det er svindel

Noen sier jo bare varen er ekte, og har testet den funger fint, så hvis det ikke virker må det være din feil.

Så nei å sjekke med selger hjelper lite, hvis man ikke får svar kan det være flere årsaker at selgeren ikke gidder å bruke tid på det.

Samme i tilfeller hvis man tar kontakt med selge senere så blir de sure fordi man lager sak på paypal.  Ber deg bare betale returfrakten. Og syns det er rart du mener varen er falsk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Hvordan sende over postoppkrav?
baggiebridges skrev (28 minutter siden):

?

Det jeg mener med paypal er god løsning er man i tvil om varen er falsk eller dårlig, eller man blir lurt, er å hande med paypal er man bedre sikret mot ødlagte varer og tap, hvor lenge det varer er vel vanskelig å svare på, men syns det er tryggere selv å betale med paypal en noe annet. Men man er jo på ingen måte sikret før man fysisk får pengene igjen. Så uansett hvordan man gjør ting er risikoen alltid til stedet for tap.

Ellers kanskje hvis det var mulig å ta kredittkort men få selgere tar det.

https://tidypay.no/produkter/

Men man må vel selge en del før slikt blir lønnsomt.

kr 1 490,- eks mva ved kjøp av terminal
kr      70,- lisens pr måned

Ikke direkte dyrt, men usikkert det er bindingstid.

Siden hvis det er bedrift kan man ta kontakt med kredittkort levrandøren ved reklamsjoner men spørs de godtar i EU eller kina\usa.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...