Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tvunget til å flytte fra samboeren

Anbefalte innlegg

Jeg  og min kjæreste er 22 år gamle, har vært sammen i 5 1/2 år. Vi har ett helt fantastisk forhold. Vi bodde så å si sammen fra første stund. Etter å ha bodd  i England i 4 år flyttet vi sammen til København der jeg hadde sikret jobb og han hadde kommet inn på drømme-studiet. Livet var bra og vi funker bra som samboere. 

Så mistet jeg jobben på grunn av korona forrige September. Jeg har brukt sparinga jeg hadde til å betale leie osv frem til nå og har søkt utallige jobber uten hell.  Jeg har innsett at det ikke er bærekraftig økonomisk. Jeg har ikke bodd her lenge nok til å få dagpenger av den danske ordning og jeg er registrert som utvandret så jeg får ikke noe fra nav heller. Jeg er dermed nødt til flytte hjem til foreldrene mine i Drammen for å bo gratis. Det blir ufattelig vanskelig å flytte fordi jeg ikke har nettverk, skole eller jobb i Drammen og ikke skal ha han i nærheten heller.

Kjæresten min har enda igjen mesteparten av studiet sitt her i Danmark (2 år) og jeg vil bli sykepleier og satser på å begynne på studiet til høsten i Norge. Vi har vært sammen 24/7 og hadde planlagt ett liv sammen, og nå og nå skal jeg flytte. Han kan ikke norsk men skal prøve å lære seg språket slik at han kanskje kan komme etter. Det virker litt urealistisk. 

Jeg syns det er sykt vanskelig å flytte fra han. Jeg er redd for at vi ikke kommer til å klare å holde sammen og jeg er redd for at vi ikke sees igjen. Han er min beste venn og livspartner og jeg er redd for å leve uten han. Uvissheten er ganske ekkel. 

Endret av Mia1998
Typo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mia1998 skrev (2 timer siden):

Jeg  og min kjæreste er 22 år gamle, har vært sammen i 5 1/2 år. Vi har ett helt fantastisk forhold. Vi bodde så å si sammen fra første stund. Etter å ha bodd  i England i 4 år flyttet vi sammen til København der jeg hadde sikret jobb og han hadde kommet inn på drømme-studiet. Livet var bra og vi funker bra som samboere. 

Så mistet jeg jobben på grunn av korona forrige September. Jeg har brukt sparinga jeg hadde til å betale leie osv frem til nå og har søkt utallige jobber uten hell.  Jeg har innsett at det ikke er bærekraftig økonomisk. Jeg har ikke bodd her lenge nok til å få dagpenger av den danske ordning og jeg er registrert som utvandret så jeg får ikke noe fra nav heller. Jeg er dermed nødt til flytte hjem til foreldrene mine i Drammen for å bo gratis. Det blir ufattelig vanskelig å flytte fordi jeg ikke har nettverk, skole eller jobb i Drammen og ikke skal ha han i nærheten heller.

Kjæresten min har enda igjen mesteparten av studiet sitt her i Danmark (2 år) og jeg vil bli sykepleier og satser på å begynne på studiet til høsten i Norge. Vi har vært sammen 24/7 og hadde planlagt ett liv sammen, og nå og nå skal jeg flytte. Han kan ikke norsk men skal prøve å lære seg språket slik at han kanskje kan komme etter. Det virker litt urealistisk. 

Jeg syns det er sykt vanskelig å flytte fra han. Jeg er redd for at vi ikke kommer til å klare å holde sammen og jeg er redd for at vi ikke sees igjen. Han er min beste venn og livspartner og jeg er redd for å leve uten han. Uvissheten er ganske ekkel. 

Ser noen problemer med planene dine. Du tror ikke han vil flytte til Norge, men du skal utdanne deg til sykepleier, og mest sannsynlig ha en karriere i Norge? 

Har du en annen utdannelse også, siden du har jobbet i England og Danmark? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Heiti said:

Ser noen problemer med planene dine. Du tror ikke han vil flytte til Norge, men du skal utdanne deg til sykepleier, og mest sannsynlig ha en karriere i Norge? 

Har du en annen utdannelse også, siden du har jobbet i England og Danmark? 

Godt spørsmål!

Jeg er ikke utdanna til noe spesifikt (har en bachelor i politikk dessverre) og det er derfor jeg nå skal ta en utdanning med en spesifikk karriere i sikte 🙂 Jeg har vært svømme-trener og jobbet som manager i butikk i England og Norge i alle år, men det har vist seg vanskelig å skaffe jobb i Danmark som sagt og jeg har blitt blakk så jeg kan ikke bli lengre.

Grunnen til at jeg skal ta utdanning i Norge er for det første språk og fordi det er gratis og jeg kan bo gratis. Jeg ordla meg kanskje litt feil, for jeg kan selvsagt reise til utlandet og få jobb som sykepleier men det er jo en del år i fremtiden. Kjæresten min vil komme til Norge å finne jobb om to år (da vil jeg enda ha ett år igjen) men vi vet jo at dette kan bli vanskelig. Jeg tenkte på å ta studiet i Danmark men da vil jeg ikke bo gratis og jeg har allerede blitt avvist studieplass to ganger pluss at jeg sliter med å forstå Dansk.

Jeg er mest redd for det som kommer nå de neste to årene, men det ligger i bakhodet at flere hinder lurer. Som for eksempel jobbsøking for en som ikke kan Norsk. Det er jo ett krav til mange jobber. Håper han tar Duolingo seriøst.

Endret av Mia1998
Typo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...