Trestein Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 (endret) FrihetensRegn skrev (8 minutter siden): Om noen kvalitetsmerker som Toyota kommer med rene elbiler vil nok det hjelpe på salget. Det ville nok gjort valget lettere for mange. Nå har ikke Toyota sjefen veldig lyst å lage el biler fordi han er redd for klima effekten av co2 utslippet de medfører. Men de finnes rikelig med fabrikanter som ser muligheter for profitt og subsidier https://www.tv2.no/a/11861560/ Endret 16. januar 2021 av Trestein Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 Det er ikke så lett å selge elbil med fortjeneste virker det som, spesielt om man er volumprodusent som Toyota der man tjener penger på produksjon av billige biler i stort antall i motsetning til merker som Tesla og Audi som selger færre men dyrere biler i luksussegmentet. Nå har jo VW begynt å satse på elbiler, men også der er det lite velvilje til salg. Den eneste billige elbilen (under 150 000 kr ny) er Mitsubishi i-Miev og Toyota venter kanskje på billigere og bedre batterier før de går fra hybrid til el. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 molna skrev (6 timer siden): Grei test, men nevner ingenting om byggekvalitet. Etter 3 år med Tesla er jeg ikke veldig ivrig på amerikansk bil igjen. Siden det ikke nevnes er det kanskje bra? Har ikke hatt noen problemer med byggekvalitet på Tesla. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 FrihetensRegn skrev (1 time siden): Om noen kvalitetsmerker som Toyota kommer med rene elbiler vil nok det hjelpe på salget. Da er det jo rart at Tesla selger alt de klarer å produsere... 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 hekomo skrev (3 minutter siden): Da er det jo rart at Tesla selger alt de klarer å produsere... Det er ikke veldig rart. Kan du nevne ett land der tesla selger bra og der det ikke finnes intensiver for el biler? 1 Lenke til kommentar
Myriad Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 FrihetensRegn skrev (1 time siden): Om noen kvalitetsmerker som Toyota kommer med rene elbiler vil nok det hjelpe på salget. Toyota er nye Kodak/Nokia 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 hekomo skrev (45 minutter siden): Da er det jo rart at Tesla selger alt de klarer å produsere... De selger bedre enn før, men er fortsatt ikke i nærheten av det volumet Toyota er på. Myriad skrev (33 minutter siden): Toyota er nye Kodak/Nokia Det tviler jeg på, da de fortsatt selger biler som varmt hvetebrød. Selv i elbil-landet Norge selger Toyota fortsatt godt. Det er et tegn på at man ikke må være Tesla for å selge godt. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 Myriad skrev (35 minutter siden): Toyota er nye Kodak/Nokia Innenfor hvilke av de segmentene de opererer innenfor? Sjansen er rimelig grei for at en Tesla i fortiden eller i fremtiden blir laget av Toyotas roboter. 2 Lenke til kommentar
sylwester Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 Kan ikke stole på hurtigladere heller. Min 2012-Leaf oppgir 80% SOC når LeafSpy oppgir 74%. Bilen stopper automatisk når LeafSpy rapporterer 80% som er da høyere i følge hurtigladestasjonen. Det er trolig bilen som oppgir % til ladestasjonen. Ladestasjonen kan på sin side oppgi bruttoenergi overført. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 (endret) Merket meg at bilens dører måtte åpnes ordentlig opp for og kunne lukkes, hvor ordentlig, og hva da med trange parkeringsplasser/hus...? Endret 17. januar 2021 av KjeRogJør Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 sylwester skrev (4 timer siden): Kan ikke stole på hurtigladere heller. Min 2012-Leaf oppgir 80% SOC når LeafSpy oppgir 74%. Bilen stopper automatisk når LeafSpy rapporterer 80% som er da høyere i følge hurtigladestasjonen. Det er trolig bilen som oppgir % til ladestasjonen. Ladestasjonen kan på sin side oppgi bruttoenergi overført. Selvsagt er det bilen som oppgir % til ladestasjonen, hva annet skulle det være? Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 (endret) molna skrev (17 timer siden): Grei test, men nevner ingenting om byggekvalitet. Etter 3 år med Tesla er jeg ikke veldig ivrig på amerikansk bil igjen. Siden det ikke nevnes er det kanskje bra? Kan åpenbart ikke uttale meg om Mustangen her, men Ford fikk en merkbar reduksjon i opplevd kvalitet og kjøreegenskaper da de gikk fra å lage tyske biler til å gå for den såkalte "OneFord"-verdensbilen styrt av amerikanerne. Før sa man at Ford var et tysk bilmerke her i Europa. Det gjør man ikke lenger. Er jo også greit å være oppmerksom på at Mustang tradisjonelt er billigbiler for studenter. Mustang har alltid vært biler som går fort rett frem, dårlige i svinger og latterlig billige materialer sammenlignet med europeiske sportsbiler. Usikker på hva Ford forsøker å kommunisere med å bruke Mustang-merkevaren på elbilen. Også greit å være oppmerksom på at denne bilen er et engangstilfelle fra Ford. Fremtidige modeller med elmotor skal bygges på en plattform fra VW. Mustangen er mao bare en ventepølse selv for Ford. Endret 17. januar 2021 av Dr. Bombay Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 Bilen oppgir ikke prosent til ladestasjonen men andre batteriparameter som spenning og kW. Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 Bra test men jeg synes det er latterlig å klage på ladetid på 42min. Det tilsvarer 2 stopp på 20min mellom Oslo og Trondheim. Det er faktisk nødvendig med en beinstrekk også og litt mat i magen. En småbarnsfar vet at det ofte blir enda flere stopp med småbarn i bilen. Problemet i dag er akutt mangler på ladestasjoner. Kjenner jeg er møkk lei av ladekø og ikke skal selge fossilbilen likevel😐 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 6 hours ago, sylwester said: Kan ikke stole på hurtigladere heller. Min 2012-Leaf oppgir 80% SOC når LeafSpy oppgir 74%. Bilen stopper automatisk når LeafSpy rapporterer 80% som er da høyere i følge hurtigladestasjonen. Det er trolig bilen som oppgir % til ladestasjonen. Ladestasjonen kan på sin side oppgi bruttoenergi overført. Leafspy er nok korrekt batteriprosent av hele batteriets kapasitet inkl buffer, mens display er % kapasitet av netto batteri, minus det som har blitt degradert fra toppen. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 9 hours ago, oophus said: Innenfor hvilke av de segmentene de opererer innenfor? Sjansen er rimelig grei for at en Tesla i fortiden eller i fremtiden blir laget av Toyotas roboter. Jeg venter på teslas blackberry moment 😄 1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 oophus skrev (9 timer siden): Innenfor hvilke av de segmentene de opererer innenfor? Sjansen er rimelig grei for at en Tesla i fortiden eller i fremtiden blir laget av Toyotas roboter. Tesla bruker vell stort sett Fanuc roboter til bil produksjonen. Hvilke roboter fra Toyota ser du for deg at de trenger i fremtiden? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 Salvesen. skrev (1 time siden): Tesla bruker vell stort sett Fanuc roboter til bil produksjonen. Hvilke roboter fra Toyota ser du for deg at de trenger i fremtiden? Poenget var mest å peke til at Toyota gjør mye rart. Mye rart de tjener penger på. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 8 hours ago, KjeRogJør said: Merket meg at bilens dører måtte åpnes ordentlig opp for og kunne lukkes, hvor ordentlig, og hva da med trange parkeringsplasser/hus...? Er vel ikke mye de må åpnes? Kansje ett triks og for å dytte bort sperren. Er jo bare for at man ikke skal klemme fingrene. 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 Fluor1 skrev (12 timer siden): Bilen oppgir ikke prosent til ladestasjonen men andre batteriparameter som spenning og kW. Jo, bilen sender masse data til ladestasjonen, blant annet prosent og spenning. Den sender ikke kW for det vet laderen selv, men den sender maks kW den kan nyttegjøre seg. Om du ser på skjermen til flere av disse laderne vil du finne % på batteriet der. Det kan ikke ladestasjonen gjette seg frem til, det må komme fra BMS ombord. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå