Gå til innhold

Vintertest av Ford Mustang Mach-E: En svært lovende start på tidenes elbilår


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin test! Ang rekkevidden om vinteren så er dette likt de fleste elbiler, og derfor viktig at det bygges ut tettere med hurtig og lynladere. Spesielt med tanke på at bare 20% av dagens bilister kan lade hjemme, i noen tilfelle bare 1 av 10, så bør det være et økt tilbud langs veiene. Prisene på hurtiglading kan også lide samme ytelsestap som rekkevidden ved at man lader mye saktere og dermed også betaler mye mer per km.

Endret av FrihetensRegn
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Godt poeng, saktelading hjemme er mest utbredt. Allikevel - jeg var lykkelig eier av en Opel Ampera-e i 18 mnd, helt til jeg med familien i bilen skulle hurtiglade vinterstid på en lengre tur. Jeg brukte 4 ganger lengre tid enn Teslaene som stod noen meter fra meg på superlading. Da innså jeg at effektiv og rask hurtiglading er viktig, selv om det er nødvendig kun en gang iblant. Så da ble det billån og Tesla på oss kort tid etterpå, og vi har ikke angret 😊

  • Liker 8
Lenke til kommentar

TU, dere vet at dere sammenligner ulike tall?

 

WTLP forbruk er inkludert ladetap.

Forbruk etter kjørecomputeren er ekskludert ladetap.

Ladetap er 10-20 %.
 

Forbruk samsvarer med WLTP når kjørecomputeren viser et forbruk som er 10-20 % lavere.

Endret av TorHansen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (4 timer siden):

Har ikke de ulike elbilundersøkelsene vist til at stort sett alle (type 70-80%) sjeldent lader på hurtiglading?

Mener en undersøkelse av elbilforeningen viste at kun 9% av elbillading i Norge er på hurtiglader.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (16 minutter siden):

TU, dere vet at dere sammenligner ulike tall?

 

WTLP forbruk er inkludert ladetap.

Forbruk etter kjørecomputeren er ekskludert ladetap.

Ladetap er 10-20 %.
 

Forbruk samsvarer med WLTP når kjørecomputeren viser et forbruk som er 10-20 % lavere.

Man skal ikke stole på kjørekomputeren heller. Det varierer hva de måler og nøyaktighet. Har sett flere ganger at bilene har vist noe optimistisk i forhold til lader.

De aller fleste el biler har svært lik virkningsgrad. Forskjellene ligger i vekt frontareal og luftmotstands koefesient.

så kommer hjulvalg firehjulstrekk osv

Så får man er forskjell når temperaturen faller eller er over behagelig temperatur. Da kommer isolasjon og menge luft man skifter ut inn som faktor. Varmepumpe eller ikke hjelper. Dessuten blir effekten påvirket av reisehastighet.

Man skal ikke forvente mirakler enten fabrikanten heter BMW Ford Tesla eller VW. Fysikken er lik for alle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (45 minutter siden):

Man skal ikke stole på kjørekomputeren heller. Det varierer hva de måler og nøyaktighet. Har sett flere ganger at bilene har vist noe optimistisk i forhold til lader.

De aller fleste el biler har svært lik virkningsgrad. Forskjellene ligger i vekt frontareal og luftmotstands koefesient.

så kommer hjulvalg firehjulstrekk osv

Så får man er forskjell når temperaturen faller eller er over behagelig temperatur. Da kommer isolasjon og menge luft man skifter ut inn som faktor. Varmepumpe eller ikke hjelper. Dessuten blir effekten påvirket av reisehastighet.

Man skal ikke forvente mirakler enten fabrikanten heter BMW Ford Tesla eller VW. Fysikken er lik for alle

Kritikken hans er gyldig. Selv om tallene inneholder feilkilder, så er det mer korrekt å sammenligne med like tall med de samme misvisningene, fremfor å bruke tall med en så klar forskjell. Det er bare å regne på det. si at ladetap er 5 %, så kan man enten trekke det fra alle verdier det er hentet fraladestasjonen, eller legge på ladetapet på verdier der man bruker tall fra batteriet. Det blir en forskjell som er merkbar. Altså en relativt stor blunder av TU, og feil man skulle tro et teknisk magasin burde føe seg flaue over å presentere.

Alt det andre du kommer med, påvirker altså ikke den feilen TU gjør her, men er selvsagt med på å påvirke forbruket for bilen, og den/de spesifikke turen(e) som er målt. Dog, temperatur og føre, samt eventuelle stigninger og start/stopp ved forskjellig høydemeter, om det skjer, vil være faktorer man kan beregne seg frem til med andre biler, for sammenligningens skyld.

Jeg skal ikke si forbruket var spesielt godt eller dårlig, fordi jeg ikke har analysert turen(e) han nevner. Sammenligning mot andre biler blir og vanskeliggjort når det pga omstendighetene blir gjort et endret veivalg, og ikke kjøres samme rute. Men gitt de laveste temperaturene, så tror jeg ikke dette er så ille som om han hadde kjørt XC-40 eller Polestar 2.

Men andre tester vil nok være lettere å gjøre en nogenlunde mer korrekt vurdering på. Og WLTP er godt og varmt norsk sommervær, og ikke noe man kommer så nært ved vinterforhold. Det man eventuelt kan få et lite hint om, om forbruket er representativt, er at den nok kunne tjent godt på å ha en varmepumpe i vårt klima.

Det ser man klart ut fra sammenligning med TM3, selv om de må gjøre justeringer pga dårlige sensorer og mulig endel finetuning av SW. Flere tester av biler med fiksen, vil gi bedre grunnlag for å si mer presist hvor stor forbedringene er, med varmepumpe vs uten.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
molna skrev (47 minutter siden):

Grei test, men nevner ingenting om byggekvalitet. Etter 3 år med Tesla er jeg ikke veldig ivrig på amerikansk bil igjen. Siden det ikke nevnes er det kanskje bra?

Tror en far og sønn som har en youtube kanal påpekte at Forden virket mye bedre sammenskrudd. Det kan nok stemme.

Forøvrig er jeg enig. Amerikansk bil er helt uaktuelt for meg. Har sett mye fsd videoer. At folk orker å kjøre rundt i biler som hjulopphenget høres ut som det er inni bilen, lager hvinelyder som selv en ødelagt gearkasse ville ha problemer med å gjennskape. Samt alle de andre lydene bilen lager. Det høres ut som de gamle togsettene som gikk på bergensbanen når jeg var 10år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Trestein said:

Forøvrig er jeg enig. Amerikansk bil er helt uaktuelt for meg. Har sett mye fsd videoer. At folk orker å kjøre rundt i biler som hjulopphenget høres ut som det er inni bilen, lager hvinelyder som selv en ødelagt gearkasse ville ha problemer med å gjennskape. Samt alle de andre lydene bilen lager. Det høres ut som de gamle togsettene som gikk på bergensbanen når jeg var 10år. 

Men Musk er verdens rikeste. Og hans hærskare av følgere omtaler ham ved fornavn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
1 hour ago, molna said:

Grei test, men nevner ingenting om byggekvalitet. Etter 3 år med Tesla er jeg ikke veldig ivrig på amerikansk bil igjen.

Mach-E produseres i Mexico, og er ingen premiumbil. For meg er største ulempe med bilen at den ikke har, og heller ikke kan bestilles med, varmepumpe. 

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (3 timer siden):

Mach-E produseres i Mexico, og er ingen premiumbil. For meg er største ulempe med bilen at den ikke har, og heller ikke kan bestilles med, varmepumpe. 

Varmepumpe tilfører kompleksitet og feilkilde. Ser jo flere av de nye teslaene med feil der. Dessuten er det ikke mange ekstra sekunder lading per 100km uten varmepumpe. Det var noe annet på de tidlige leaf og golf med mikroskopisk batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...