knopflerbruce Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 BadCat skrev (5 minutter siden): Jeg gruer meg til sommeren. Allerede nå er det så varmt inne at jeg ikke får sove selv om jeg har opp alle vinduene. Snart kommer det flere kort også. Det frister å åpne verandadøra også, men da kommer det katter inn, så det går ikke. Eventuelt rømmer mine katter. Sett en PC eller to på dass og lukk døra. Men du har sikkert tenkt på det allerede. Varmt på badet er generelt ikke noe problem. Men det høres ut som du får litt trøbbel, ja. Jeg foldet med gratis strøm på Kringsjå i gamle dager. 2200W 24/7 på 15 kvadrat på sommeren ble ganske hett. Må ha vært 40 grader der på det verste. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) BadCat skrev (7 minutter siden): Jo, det er mye du kan handle direkte med krypto. Må jo kunne skattlegges som kapitalinntekt på lik linje med aksjer, det jo det eneste logiske. Endret 22. februar 2021 av freddy85 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 Det var slik som du sier noen år tilbake, men det ble endret. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 25 minutes ago, BadCat said: Jeg gruer meg til sommeren. Allerede nå er det så varmt inne at jeg ikke får sove selv om jeg har opp alle vinduene. Snart kommer det flere kort også. Det frister å åpne verandadøra også, men da kommer det katter inn, så det går ikke. Eventuelt rømmer mine katter. Jeg skal montere avtrekksvifte her nå neste uke, spent på om det utgjør noe særlig forskjell. Leker med tanken på ett eller to innsug og ett avtrekk i ett av de andre rommene her Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 BadCat skrev (13 minutter siden): Det var slik som du sier noen år tilbake, men det ble endret. Det er jo helt sykt, da er man jo helt avhengige av å realisere til nok løpende ellers risikerer man jo å skattlegges for mye mye mer enn det man har opptjent. Lenke til kommentar
bmwm Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) MariusJS skrev (11 timer siden): Nei, hvor får du det fra? Ved aktivitet til kjøp, salg og «mining» av digital valuta av betydelig omfang, kan man bli ansett for å drive virksomhet. Om så er tilfellet, øker skatten på inntekt fra 22 prosent på kapitalinntekt til cirka 49,6 prosent på virksomhetsinntekt. Vurderingen avhenger av aktivitetens varighet, omfang, om den er egnet til å gi overskudd og om den drives for egen regning og risiko. https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/12/17/7599041/bitcoin-naer-all-time-high-hva-na-med-skatt Endret 22. februar 2021 av bmwm 1 Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) Er det noe spesielt å tenke på i forhold til å sette forskjellige kort inn i en rig? Da tenker jeg på mining-program-messig Tenk 5700XT + et par Vega56 Og hva gjør jeg hvis jeg snubler over et nVidiakort? Jeg bruker Windows, om det er relevant Endret 22. februar 2021 av Sarasin Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 Dette har for kort varighet til å være næring. Proof of stake er allerede skrevet på veggen. Det er noe folk pusler med under covid restriksjonene. Hvis man leier seg en hall og begynner å mine i et sånn omfang at man må ha hørselvern for å gå inn. Da kan man begynne å snakke om næring. 1 Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 3 minutes ago, BadCat said: Dette har for kort varighet til å være næring. Proof of stake er allerede skrevet på veggen. Det er noe folk pusler med under covid restriksjonene. Hvis man leier seg en hall og begynner å mine i et sånn omfang at man må ha hørselvern for å gå inn. Da kan man begynne å snakke om næring. Det artikkelforfatter i finansavisen snakker/skriver om er aktiviteten med kjøp/salg/spekulasjon i kryptovalutaer, som innebærer mye tid/jobb å følge med på kryptovaulaens verdier ++ selve miningen i seg selv gir kun kapitalinntekt... spekulasjon derimot er en jobbaktivitet.. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 idleman_2 skrev (10 minutter siden): Det artikkelforfatter i finansavisen snakker/skriver om er aktiviteten med kjøp/salg/spekulasjon i kryptovalutaer, som innebærer mye tid/jobb å følge med på kryptovaulaens verdier ++ selve miningen i seg selv gir kun kapitalinntekt... spekulasjon derimot er en jobbaktivitet.. Nei det stemmer ikke, BadCat har rett. Bare sjekk sidene til skatteetaten, de har en egen seksjon kun gjeldende krypto. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 Hvis jeg var ute etter profitt hadde jeg tatt vare på alt jeg minet fordi alt tyder på at verdien vil bli mangedoblet etter hvert som ETH 2.0 kommer i sving. Bare se verdistigningen etter at fase 0 kom igang i desember. Jeg gjør det av gleden det gir meg å skru PC noen timer i uka og for å ha noe å gjøre frem til høsten. Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 Betyr dette at skattemyndighetene forskjellsbehandler aksje/valuta spekulasjon mot krypto spekulasjon ? Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 Og om virighet/omfang... hvis en har miningriggen gående i 5+ år med profitt hvert eneste år så kan skattemyndighetene fastslå at det er virksomhet ? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) Ja, da er det virksomhet. Det femte året skal du gjøre det om til virksomhet og levere regnskap for de 4 andre årene. Endret 22. februar 2021 av BadCat Lenke til kommentar
Jdyver Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 Dere som invisterer stort. Hva er planen vis kursen går ned igjenn? Får man betalt like mye ETH uansett om kursen er lav? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 Jdyver skrev (2 minutter siden): Dere som invisterer stort. Hva er planen vis kursen går ned igjenn? Får man betalt like mye ETH uansett om kursen er lav? Du vil til og med få mer ETH når kursen dumper fordi mange vil slå av riggene sine og vanskelighetsgraden i nettverket vil gå ned. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 Like mye ETH, men verdien er lavere. Hvis kursen blir lav kanskje det blir mindre trafikk på nettverket slik at hashraten i pool går kraftig ned. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 Det er jo ganske ekstremt at det blir betraktet som næring og ikke kapitalinntekt på lik linje med boligutleie og aksjespekulasjon. En ufør som miner om natten med gaming pcen kan jo risikere å miste trygd blant annet Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 10 minutes ago, BadCat said: Ja, da er det virksomhet. Det femte året skal du gjøre det om til virksomhet og levere regnskap for de 4 andre årene. så da må en ta pause fra miningen i et år å begynne på nytt hvor lenge etter pause start ? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 22. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2021 Nei. Det som kan skje er at trygd blir justert ned noe for en periode. Du vill ikke komme dit ved å mine om natta på én PC. Mulig du kommer helt i grensa hvis du miner 24/7 på 3080. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå