Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.

Anbefalte innlegg

DuffyKey skrev (28 minutter siden):

Det samme gjelder jo om man handler aksjer i utlandet. Så reglene er ikke vanskeligere for mining/kryptohandel enn aksjer. Hadde utvinningen og salget skjedd på en norsk børs, ville tallene vært ført opp i skattemeldingen automatisk. Slik det gjøres for andre aksjer handlet på norsk børs via norske meglerhus.

Slik jeg tolker det, så er mengden krypto man miner kun å regne som formue, og denne skal kun oppføres med verdien 1. januar året etter. Når man selger aksjer og tar ut gevinsten må man beregne en kostpris og salgspris +/- gebyrer. Litt kjedelig da at Nicehash har oppgjør hver 4. time, det blir jo mange transaksjoner/kostpriser. Så forstår de som velger oppgjør sjeldent i andre minere/pools.

Edit: Ser at det skal inntektsberegnes også, det glemte de å nevne noe om i den Smarte Penger-posten..

Mulig det er enklere enn jeg tror. Uansett så kan jeg rett og slett ikke fordra å holde på med slike ting. Gleder meg til å få solgt alt sammen, og slippe å tenke på det noe mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har lest så synes jeg ikke det er så komplisert. Kort fortalt

1. Du får utbetalt kryptovaluta fra poolen. La oss si at du miner ETH og får utbetalt til en wallet. Da er denne utbetalingen lønnen din og må føres som inntekt akkurat som lønn fra vanlig arbeidsgiver. For å vite hvor stor inntekten din er må du bruke gjeldende kurs for ETH på utbetalingstidspunktet.

2. Du sitter nå på en viss mengde ETH. Dersom du ikke gjør noe mer så er denne en del av formuen din og må føres opp som formuesobjekt ved utgangen av året. Da blir det kursen ved utgangen av året som bestemmer hvor mye den er verdt.

3. Du bestemmer deg for å selge ETH. Avhengig av kursutvikling siden lønnsutbetalingen realiserer du gevinst eller tap. Dette føres opp som gevinst eller tap i skattemeldingen akkurat som for eksempelvis aksjer.

Husk at man får fradrag til kostnader til mining dersom maskinvaren i hovedsak benyttes til mining.

Punkt 3 på denne siden hos skatteetaten forklarer det viktigste på en grei måte synes jeg. Var vel linket på forrige side, så mulig det ikke er fullt så klart likevel?
https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/virtuell-valuta/mining/

Ser man bort fra fradrag så blir det i utgangspunktet det samme som om man får lønn i norske kroner, men bruker hele lønnen på å kjøpe ETH på lønningsdag.

Kryptosekken er en tjeneste som kan gjøre jobben for deg om du ikke ønsker å gjøre det selv.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

"Tilgjengelig" ja, om man sitter med fingeren på F5 hele dagen ;)

Er det noe sted man kan bestille 3070 i dag og forvente å få kort innen en måned?

Jeg har flust av kort å bestilte et til i går uten å egentlig ha planer om å bestille. Kommer på tirsdag med postnord :) 

popper på lager i ny og ne 

Lenke til kommentar
Cardinal skrev (7 minutter siden):

Trenger ikke sitte med F5. 3090 er tilgjengelig i timer eller flere dager. KFA2 vel i en uke +. ("and counting")

Jeg bestilte ett Asus 3070 TUF OC med lev 15 mars og det var også tilgjengelig en god stund.

Følger man med på tråden

er det ikke vanskelig

3090 er for dyrt. Har prøvd å finne 3070 men hver gang det har blitt lagt ut har de forsvunnet før jeg har rukket å bestille. Sist gang fikk jeg trykket på bestill, bare for å få beskjed om at varen ble slettet fordi det var tomt på lager. Noen av oss har jobb på dagtid og har problemer med å få sjekket forum og nettbutikker hvert 5. minutt ;)  Har ett i bestilling hos Dustin og ett hos Proshop, får se om noe dukker opp på sikt. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (36 minutter siden):

"Tilgjengelig" ja, om man sitter med fingeren på F5 hele dagen ;)

Er det noe sted man kan bestille 3070 i dag og forvente å få kort innen en måned?

Eller lage et program som varsler når det er tilgjengelig med link rett til bestilling 😇. Fant ut at det var bedre investering av tiden min å gjøre dette enn å følge med 8 timer hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...