Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan  finner man ut om det er verdt å mine med gamle skjermkort (eksempel: Radeon HD7870, R9 280)?
Og hvilken type kryptovaluta som er verdt å mine?
Finnes det en nettside / wiki noe sted, eller er man nødt til å sette opp en rigg og teste?

Lenke til kommentar
5 hours ago, tingo said:

Hvordan  finner man ut om det er verdt å mine med gamle skjermkort (eksempel: Radeon HD7870, R9 280)?
Og hvilken type kryptovaluta som er verdt å mine?
Finnes det en nettside / wiki noe sted, eller er man nødt til å sette opp en rigg og teste?

Kobler det opp og tester. Du bør minimum ha 0.2 MH/s per watt for at det skal nytte å mine Ethereum. De minst effektive kortene jeg kjører ligger på ca 0,24. Optimalt vil du ha kort med 0,5-0,8 MH per watt. For eksempel kan man få 0.53 og kanskje litt mer på et godt 3060 Ti og 0,2X på kort  i 10-serien. Jeg vet ikke hva som kan mines på de kortene du nevner. kanskje du kan søke for hvert enkelt kort.Sannsynligvis svarer det seg ikke med unntak om vinteren hvis du trenger varme.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
QUiPS skrev (8 timer siden):

Noen rimelige vifter å anbefale?

Nå har de ikke på lager så nå er prisen 353,- for 5 Arctic Cooling P14 kabinettvifter (valuepack) fra Multicom. Tror du skal lete en stund for å finne noe som slår den prisen. Er de inne på lager er prisen høyere, rundt 500,- Denne uken lå de faktisk på over 1100,- men det må være feil, da er det mye billigere å kjøpe enkeltvifter. 140mm vifter til rundt 70,- er bra! Noctua er nok et hakk bedre, men ikke store forskjellen og ikke verdt prisforskjellen. Iallfall ikke på en mining rig som ikke står i stuen eller på soverommet.

Dette er en test av 120mm utgavene. Tenker det er rimelig å anta at det er tilsvarende for 140mm.

Edit: Jeg lette visst litt selv og fant hos Proshop til 329,- https://www.proshop.no/Kabinettkjoeler/Arctic-P14-PWM-PST-5-pcs-value-pack-Kabinettvifte-140-mm-23-dBA/2735125

Den finnes også i en utgave uten PWM til 248,- https://www.proshop.no/Kabinettkjoeler/Arctic-P14-5-pcs-value-pack-Kabinettvifte-140-mm-23-dBA/2735123  Denne ligger på 297,- hos Multicom.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Selvfølgelig lønner det seg å kjøpe vifter du kan ha i 20 år fremfor bruk og kast. Billige vifter blir raskt søppel. Noctua varer og leverer i tiår etter tiår. A12x25  på 2000 RPM bråker mindre eller likt som andre vifter på 1500 RPM.

Selv kommer jeg til å bruke UNI FAN fordi de lar seg koble sammen 4 og 4 med 16 vifter per kontroller, så kan man ha 16 vifter per rad uten at det blir for mange kabler. Det vil også bli pent om natten med stacking-effekten.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
muuha skrev (9 minutter siden):

Med økning i vanskelighet som er nå på ETH, så klarer en aldri å tjene inn kostnadene dersom en starter mining nå først. Hva tenker dere om dette? 

Så lenge prisen fortsetter å stige eller flater ut går det greit. Jeg startet ved juletider, går bedre og bedre. Selvfølgelig kan Bitcoin og Ethereum plutselig krasje men ingenting tyder på det de nærmeste månedene. Problemet med å starte nå er at 3070 kort jeg fikk kjøpt for 7000kr, nå koster 8500kr hos Komplett. 3060 Ti er umulig å få tak i.

Mining er ikke noe du starter med for kortsiktig profitt.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Kan du backe opp det utsagnet @BadCat?

Garanti Noctua: 6 år
Garanti Arctic cooling P14: 10 år

Støynivå er veldig lite forskjell på, og det finnes ikke noe grunnlag for å legge frem en generell regel om at 2000RPM Noctuavifter har samme støynivå som 1500RPM andre vifter. Arctic P12 følger NF-A12x25 svært tett som du kan se i youtubelinken ovenfor og på skjermbildet nedenfor.

Prismessig kommer man bedre ut med 140mm P14 enn 120mm A12x25, så man kan gjerne sammenligne de slik også om man har plass på mining rigen.

Man bør være klar over er at testen over viser en spesiell "motor humming" ved 1000RPM for Arctic P12, se 6:20 ut i klippet. Dette er kun ved 1000RPM, ikke ved andre turtall. Har funnet lignende tilbakemeldinger fra brukere, men at det går fint om man justerer turtallet litt opp. Skal prøve å få testet ut dette når jeg får Arctic P14 i hus. I drift kommer jeg uansett til å ligge over problemområdet så gir de en sjanse.

bilde.thumb.png.61b612a6791ca2ba84a6a1d3a13250aa.png

Om man skal ta med subjektivitet så kan jeg nevne at jeg har noen Noctuavifter selv, tror det er NF-P12, og jeg er ikke veldig imponert over de. Iallfall en av de har en lett ulyd fra motoren, nesten som en liten skrapelyd på grunn av dårlige lagere. De andre er ikke i bruk for tiden.

Er ikke meningen å svartmale Noctua. De leverer mye god kvalitet og jeg ville sikkert valgt de selv om jeg skulle bygget en stillegående desktop, men de er ikke suverene og utilnærmelige. Og iallfall ikke for en mining rig.

Lenke til kommentar
muuha skrev (12 minutter siden):

Med økning i vanskelighet som er nå på ETH, så klarer en aldri å tjene inn kostnadene dersom en starter mining nå først. Hva tenker dere om dette? 

Mining profit er all time high selv om hashraten i nettverket har skutt i været i det siste så ingen automatikk i dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
KjellV skrev (1 minutt siden):

Mining profit er all time high selv om hashraten i nettverket har skutt i været i det siste så ingen automatikk i dette.

nei, men dersom noe blir 16% mindre lønnsomt pr mnd, så utgjør vel det 430% vanskeligere på 1 år ?

mao må en bytte til en annen coin eller noe relativt kjapt (om 6 mnd?)

Lenke til kommentar
2 hours ago, KjellV said:

Nå har de ikke på lager så nå er prisen 353,- for 5 Arctic Cooling P14 kabinettvifter (valuepack) fra Multicom. Tror du skal lete en stund for å finne noe som slår den prisen. Er de inne på lager er prisen høyere, rundt 500,- Denne uken lå de faktisk på over 1100,- men det må være feil, da er det mye billigere å kjøpe enkeltvifter. 140mm vifter til rundt 70,- er bra! Noctua er nok et hakk bedre, men ikke store forskjellen og ikke verdt prisforskjellen. Iallfall ikke på en mining rig som ikke står i stuen eller på soverommet.

Dette er en test av 120mm utgavene. Tenker det er rimelig å anta at det er tilsvarende for 140mm.

Edit: Jeg lette visst litt selv og fant hos Proshop til 329,- https://www.proshop.no/Kabinettkjoeler/Arctic-P14-PWM-PST-5-pcs-value-pack-Kabinettvifte-140-mm-23-dBA/2735125

Den finnes også i en utgave uten PWM til 248,- https://www.proshop.no/Kabinettkjoeler/Arctic-P14-5-pcs-value-pack-Kabinettvifte-140-mm-23-dBA/2735123  Denne ligger på 297,- hos Multicom.

Takk for tips, disse så greie ut til mitt bruk. Trengte noe helt enkelt, da jeg ellers har det jeg trenger.

Lenke til kommentar
muuha skrev (3 minutter siden):

nei, men dersom noe blir 16% mindre lønnsomt pr mnd, så utgjør vel det 430% vanskeligere på 1 år ?

Det finnes ikke noe kryptovaluta som betaler seg like godt som Ethereum. Mer interesse for krypto fører til mer trafikk på Ethereum blokkjeden som igjen fører til større avgifter til minere.

Lenke til kommentar
muuha skrev (43 minutter siden):

Det er mange faktorer som spiller inn og jeg skal ikke late som jeg har oversikt over alt. Vanskeligheten kan skyte i været grunnet en flom av ASICs som kobles på nettverket, prisen kan gå ned, belønningen kan gå ned m.m. Ikke invester penger i mining om du ikke har råd til å tape pengene er min holdning.

Ikke sikker dato, men virker som sannsynlig at EIP-1559 kommer "over the summer." Den vil ikke gjøre transaksjoner billigere, den vil bare brenne gas money slik at minere tjener mindre. Var det noen som sa at utviklerne hater minerne..?

bilde.png.8a77f5d882993e090869aaf0104a28cf.png

https://twitter.com/TimBeiko/status/1358108787807166466

Lenke til kommentar
2 minutes ago, KjellV said:

Det er mange faktorer som spiller inn og jeg skal ikke late som jeg har oversikt over alt. Vanskeligheten kan skyte i været grunnet en flom av ASICs som kobles på nettverket, prisen kan gå ned, belønningen kan gå ned m.m. Ikke invester penger i mining om du ikke har råd til å tape pengene er min holdning.

Ikke sikker dato, men virker som sannsynlig at EIP-1559 kommer "over the summer." Den vil ikke gjøre transaksjoner billigere, den vil bare brenne gas money slik at minere tjener mindre. Var det noen som sa at utviklerne hater minerne..?

Minere har en del de skulle ha sagt de også, om "alle" slutter å mine så fungerer ikke nettverket heller

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, KjellV said:

Man bør være klar over er at testen over viser en spesiell "motor humming" ved 1000RPM for Arctic P12, se 6:20 ut i klippet. Dette er kun ved 1000RPM, ikke ved andre turtall. Har funnet lignende tilbakemeldinger fra brukere, men at det går fint om man justerer turtallet litt opp. Skal prøve å få testet ut dette når jeg får Arctic P14 i hus. I drift kommer jeg uansett til å ligge over problemområdet så gir de en sjanse.

Om man skal ta med subjektivitet så kan jeg nevne at jeg har noen Noctuavifter selv, tror det er NF-P12, og jeg er ikke veldig imponert over de. Iallfall en av de har en lett ulyd fra motoren, nesten som en liten skrapelyd på grunn av dårlige lagere. De andre er ikke i bruk for tiden.

Er ikke meningen å svartmale Noctua. De leverer mye god kvalitet og jeg ville sikkert valgt de selv om jeg skulle bygget en stillegående desktop, men de er ikke suverene og utilnærmelige. Og iallfall ikke for en mining rig.

En ting er hva du kan måle, en annen ting er hva ørene dine sier IRL, noctua har en mye mindre high pitched lyd enn de fleste andre, og høres mye mindre imo

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (3 minutter siden):

Minere har en del de skulle ha sagt de også, om "alle" slutter å mine så fungerer ikke nettverket heller

Ja grunnen til at Bitcoin og Ethereum har topp plassering 1 og 2 på kryptopallen er sikkerheten de gigantiske nettverkene av mining hardware gir.

Om Ethereum går over til kun proof of stake vil en annen proof of work kryptovaluta ta over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...