Dragonlove Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 leifeinar skrev (12 minutter siden): Har vi noen nybegynner guide på forumet? 1 1 Lenke til kommentar
DuffyKey Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 KjellV skrev (3 timer siden): Skjønner at det kan leses slik, men føler meg brukbart sikker på at du ikke får fradragsføre strømutgifter du uansett hadde hatt til privat bruk. Det er ekstra utgifter man får fradragsføre. Alternativt ville det blitt at man fradragsfører alle strømutgifter og så må man skatte for fordelen man oppnår gjennom redusert strømutgift privat. Slår hverande i hjel og blir bare styr. Joda, en del av nettleien er konstant kostnad (fast påslag) pr kWh, men det omtales som variabelt ledd likevel siden det man betaler i nettleie er avhengig av strømforbruk og varierer derfor fra måned til måned. Fast ledd er fastprisen pr år som ikke er avhengig av strømforbruk, og den deles opp og blir et fast beløp på hver strømregning. MariusJS skrev (2 timer siden): Har fortsatt til gode å se noen finne de aktuelle reglene for de påstandene der Når det står "kan" så forholder i hvert fall jeg meg til det. Når Skatteetaten er utydelig, skal ikke det gå utover oss. Nå vil alle riggene mine, med unntak av bruks-pcen med RTX 3090 stå på et rom i 2. etasje, så at jeg vil få noen særlig fordel av varmen i 1. etasje er lite sannsynlig. Jeg kommer riktignok på bruks-pcen kun til å føre strømkostnaden for skjermkortet, da pcen uansett står på døgnet rundt. Kanskje beregne at den blir brukt 2 timer per dag uten mining. Også er det jo kun ca 5mnd av året man eventuelt har fordel av oppvarming, lite strøm til oppvarming her fra april til oktober i hvert fall. Og, om man oppgir all inntekt fra mining og trading, så er man allerede mer redelig enn de aller fleste. 👍 Om man da eventuelt trekker fra et par kroner for mye for strøm, så burde ikke det bety noe. Husk å føre fradrag for bruk av nettlinjen til mining og trading. F.eks 25% av prisen. 1 Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 (endret) 4 hours ago, KjellV said: Skjønner at det kan leses slik, men føler meg brukbart sikker på at du ikke får fradragsføre strømutgifter du uansett hadde hatt til privat bruk. Det er ekstra utgifter man får fradragsføre. Alternativt ville det blitt at man fradragsfører alle strømutgifter og så må man skatte for fordelen man oppnår gjennom redusert strømutgift privat. Slår hverande i hjel og blir bare styr. Hvis en ser på fakta: Hvis en har strøm måler som viser hvor mye strøm mining riggen bruker hele året... så kan denne dokumenteres. Hvis skattemyndighetene skulle ha begynt å trekke inn fordel bruk av mining rigg til oppvarming av huset... Denne blir vanskelig å dokumentere.. da måtte en loggføre utetemperatur, innetemperatur, dokumentere U verdi på huset... som kjent så varierer strømforbruk til oppvarming knyttet til været ute.. Og hvis en har 2-4 barn i huset så må en jo kanskje også trekke inn at strømforbruk øker med barnas alder da forbruk av varmtvann øker med barnas alder og fysisk aktivitet +++ Også må en dokumentere hvor mining utstyret er plassert. Leste i et innlegg der det stod at skattemyndighetene kom på hjemmebesøk til en miner for å se på miningutstyret.... stod vel ikke hva hensikten med besøket var.. (?) Om en tjener 200.000 før skatt per år på miningen så vil ikke skattemyndighetene rynke på nesa om en dokumenterer at mining utstyret har brukt 10.000 kroner på strøm. Om vinteren har en fordel av bruke mindre strøm til oppvarming med vanlig utstyr... Om sommeren har en uønsket varme i huset så vil vel si at de veier opp for hverandre ... Så mener at det er innafor å kunne trekke fra strømforbruk i sin helhet da denne kan dokumenteres med måler Endret 14. mars 2021 av idleman_2 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 (endret) DU kan ikke trekke fra i oktober, november, desember januar, februar. I alle fall ikke i sin helhet. Hvis du har kort for 5 kW og du har kun 3 kW oppvarmingsbehov, da kan du trekke fra 2 kW. Endret 14. mars 2021 av BadCat Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 (endret) Jeg timestamper bilder hvor jeg sitter i bar overkropp som jeg skal sende til skatteetaten. Hos meg er det nemlig så varmt at man ikke kan ha klær på. Endret 14. mars 2021 av BadCat Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 7 minutes ago, BadCat said: DU kan ikke trekke fra i oktober, november, desember januar, februar. I alle fall ikke i sin helhet. Hvis du har kort for 5 kW og du har kun 3 kW oppvarmingsbehov, da kan du trekke fra 2 kW. Enn om jeg tidligere år aldri har brukt en eneste watt på oppvarming? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Det de skrev var et eksempel og ikke en regel. Du får ikke trekke fra det du har nytte av. Det er det som er regelen. Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 1 hour ago, BadCat said: Det de skrev var et eksempel og ikke en regel. Du får ikke trekke fra det du har nytte av. Det er det som er regelen. Så du mener det er feil å skrive fradrag for hele strømforbruket.... miningriggen kan jo sto i et rom som aldri trenger varme for den saks skyld som et kjeller rom som en aldri varmer opp men likevel har jevn temp på 12-14 grader hele året.. da nyttiggjør en seg ikke varmen fra mining riggen da denne står i et ubrukt rom Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Hvis du ikke kan nytte varmen til oppvarming kan du trekke fra. Du får nok trekke fra hvis du må ha AC for å få det levelig inne også. Lenke til kommentar
Jdyver Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Er det noe forutsigbarhet på når gas prisene er lave og høy? Tidspunkt i døgnet og dag? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 (endret) Nei, det svinger. Før har det hendt det har vært rolig på søndager, men nå er det greit trykk, så det er ingen regel. Kjære Gud, hold GAS-prisen høy og prisen på elektrisitet lav. Endret 14. mars 2021 av BadCat Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 (endret) Pakken med risere har ligget i 20 dager i samme byen (Guangzhou City) .... tar sin tid... Sigh... før stod det estimert leveringsdato 15-26 mars Oppdatert idag ser jeg -> Estimated delivery period 26.03.2021 - 15.04.2021 Endret 14. mars 2021 av idleman_2 Lenke til kommentar
Ephrus Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 idleman_2 skrev (8 minutter siden): Pakken med risere har ligget i 20 dager i samme byen (Guangzhou City) .... tar sin tid... Sigh... før stod det estimert leveringsdato 15-26 mars Oppdatert idag ser jeg -> Estimated delivery period 26.03.2021 - 15.04.2021 Hvorfor ikke bruke finn eller hurtig transport fra kina? Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 (endret) 1 hour ago, Ephrus said: Hvorfor ikke bruke finn eller hurtig transport fra kina? Jeg har forsåvidt risere liggende her, men har ikke funnet noe data på disse og det er noen forskjeller på disse fra versjon 006 - 009 Vet ikke om jeg tør å bruke disse liksom... Bilde av riser Er en chip som 'mangler' på U3 (Blå PCB) *ingen som kjenner til denne ?* Om en sammenligner med den andre Endret 14. mars 2021 av idleman_2 Lenke til kommentar
TemporalFracture Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Tenkte jeg kunne like gjerne ta å prøve ut dette med denne nye LTT videoen. Alt er oppe og går, og jeg ligger på rundt 115 MH/s på 300 W. Bruker medium optimize setting, og vram junction ligger på rundt 105 grader, til tross for at target er 94. Det eneste jeg har lyst å endre er viftehastighet, og den eneste måten å gjøre det på er å velge "fixed fan" og så hastighet i OC settings. Men da tar det ikke veldig lang tid før minne overopphetes. Så hva gjør man da? Hadde vært fint om man kunne velge maks viftehastighet slik at man slipper å høre på en jetmotor (til tross for at PCen er i naborommet), og ellers ha alt på auto slik at det ordner seg selv. Lenke til kommentar
Le_Chuck Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 (endret) TemporalFracture skrev (5 minutter siden): Tenkte jeg kunne like gjerne ta å prøve ut dette med denne nye LTT videoen. Alt er oppe og går, og jeg ligger på rundt 115 MH/s på 300 W. Bruker medium optimize setting, og vram junction ligger på rundt 105 grader, til tross for at target er 94. Det eneste jeg har lyst å endre er viftehastighet, og den eneste måten å gjøre det på er å velge "fixed fan" og så hastighet i OC settings. Men da tar det ikke veldig lang tid før minne overopphetes. Så hva gjør man da? Hadde vært fint om man kunne velge maks viftehastighet slik at man slipper å høre på en jetmotor (til tross for at PCen er i naborommet), og ellers ha alt på auto slik at det ordner seg selv. Med afterburner kan du lage en graf hvor viftehastigheten justerer seg automatisk i forhold til temperaturen. Du velger da selv hva viftehastigheten skal være ved en gitt temperatur. Endret 14. mars 2021 av Le_Chuck Lenke til kommentar
TemporalFracture Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 2 minutes ago, Le_Chuck said: Med afterburner kan du lage en graf hvor viftehastigheten justerer seg automatisk i forhold til temperaturen. Du velger da selv hva viftehastigheten skal være ved en gitt temperatur. Skjønte det slik at man ikke burde bruke Afterburner eller lignende sammen med QuickMiner, men det kan virke som "default/auto" holder viftehastighet på rundt 90%, noe som er bedre enn det som var default. Det er dog klart at jeg fremdeles ikke har noen faktisk kontroll over viftehastigheten. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 TemporalFracture skrev (13 minutter siden): *snip* Bare en sidekommentar - Nicehash er passe desperate etter fadesen med Phoenix miner, så de kjører fullt reklamestunt via Linus Tech Tips 1 Lenke til kommentar
TemporalFracture Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 (endret) 10 minutes ago, Frank Drebin said: Bare en sidekommentar - Nicehash er passe desperate etter fadesen med Phoenix miner, så de kjører fullt reklamestunt via Linus Tech Tips Kunne se en eller annen varsel om "Phoenix miner" på nettsiden deres. Rekner med det er en konkurrent? Edit: ser ut som det var noe som var brukt sammen med Nicehash? Endret 14. mars 2021 av TemporalFracture Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Ingen som kommenterer pcie riseren jeg har kjøpt på Finn (den med blå pcb) Er denne trygg å bruke ? Har versjon 009 på vei men denne kan hende ikke kommer før i midten av april mnd. Hva gjør jeg ? https://www.diskusjon.no/topic/1892737-kryptovaluta-mining-med-skjermkort-diskusjonstråd/?do=findComment&comment=25861758 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå