Kajac Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Complexity skrev (1 time siden): Joda, men Model 3 ble lansert i 2018.. (og jeg skulle ønske jeg hadde varmepumpe på min 😛) Nå har man jo Polestar 2, ID.4, Skoda Enyaq, Model Y, EQC, XC40 osv som er gode alternativer man ikke kunne kjøpe for 2 år siden. Joda, helt klart mye mer å velge mellom nå. Men jeg har ikke inntrykk av at Mach-E er en dårligere bil. Men det vil jo salgstallene uansett avsløre etterhvert. Det positive er uansett at det begynner å bli rimelig brukbart med elbil-modeller nå. Om ikke det er noe for en hver smak enda, så er det jaggu ikke langt i fra Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 8 minutes ago, Kajac said: Joda, helt klart mye mer å velge mellom nå. Men jeg har ikke inntrykk av at Mach-E er en dårligere bil. Men det vil jo salgstallene uansett avsløre etterhvert. Det positive er uansett at det begynner å bli rimelig brukbart med elbil-modeller nå. Om ikke det er noe for en hver smak enda, så er det jaggu ikke langt i fra Nei Mach-e står høyt på listen over biler jeg kunne eid. Litt geeky tech som jeg liker. De fleste andre biler er jo litt kjedelig der. Xpeng kunne jeg og tenkt meg. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 (endret) Complexity skrev (15 minutter siden): Nei Mach-e står høyt på listen over biler jeg kunne eid. Litt geeky tech som jeg liker. De fleste andre biler er jo litt kjedelig der. Xpeng kunne jeg og tenkt meg. Om du liker litt "geeky" tech, så må jo EQS være drømmen da? Har du sett f.eks Hyperscreen presentasjonen deres? Pga eye-trackinga, så kan de gjøre veldig mye morsomt med HUD og speech-informasjon basert på hva du faktisk ser på. Vet jo at Mach-E har lignende tech med eye-tracking, så det kan være spennende hva de finner på med det etter hvert. Panasonic er jo inne på noe lignende selv, og hadde en liten presentasjon ved CES 2021 angående HUD. Endret 18. januar 2021 av oophus Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 EQS er vel i en litt annen prisklasse enn Mach-E. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå): EQS er vel i en litt annen prisklasse enn Mach-E. Hehe, helt klart. Men jeg trur nok at teknologi derifra vil "blø" nedover klassene etter hvert som at EQS har fått skinne ei lita stund først. Dog Mach-E har eye-trackinga, så det kan godt hende de kan få til noe lignende uten HUD, sånn om ikke det dukker opp senere. Men det kan godt hende man kan bruke voice og spørre om noe man kikker på og få svar slik som hos EQS f.eks Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 1 hour ago, oophus said: Om du liker litt "geeky" tech, så må jo EQS være drømmen da? Har du sett f.eks Hyperscreen presentasjonen deres? Pga eye-trackinga, så kan de gjøre veldig mye morsomt med HUD og speech-informasjon basert på hva du faktisk ser på. Vet jo at Mach-E har lignende tech med eye-tracking, så det kan være spennende hva de finner på med det etter hvert. Panasonic er jo inne på noe lignende selv, og hadde en liten presentasjon ved CES 2021 angående HUD. Som nevnt i en helt annen prisklasse, pluss at jeg ikke er helt fan av at EQC er bassert på fossil plattform. Den har og noe rare greier på gang med dørtrekket som jeg ikke liker. Men kjenner en som nylig har kjøpt seg en slik. Kansje jeg blir overbevist om jeg får tittet litt ekstra på den. Kunne og tenkt meg en Honda-e hadde det ikke vært for at rekkevidden er alt for dårlig til mitt bruk. Men kansje det blir en brukt slik en dag bare som bycruiser. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Complexity skrev (2 minutter siden): Som nevnt i en helt annen prisklasse, pluss at jeg ikke er helt fan av at EQC er bassert på fossil plattform. Jeg snakket ikke om EQC, jeg snakket om EQS. Teknologi du ser i EQS vil over tid naturlig nok havne i lavere klasser. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 1 minute ago, oophus said: Jeg snakket ikke om EQC, jeg snakket om EQS. Teknologi du ser i EQS vil over tid naturlig nok havne i lavere klasser. Aha, leste vel litt for raskt der. Ikke satt meg så mye inn i EQS eller det Mercedes styrer med, men mulig de har noe kult på gang ja. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Complexity skrev (Akkurat nå): Aha, leste vel litt for raskt der. Ikke satt meg så mye inn i EQS eller det Mercedes styrer med, men mulig de har noe kult på gang ja. Søk opp "Hyperscreen" derifra, så får du jo sett litt om du liker "tech". Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 WiiBoy skrev (3 timer siden): laaaaangt større motor enn nødvendig, laaaaangt mer lastekapasitet enn nødvendig Bare fordi man ikke tar i bruk full motorkraft eller lastekapasitet til enhver tid betyr det ikke at det ikke er nødvendig. Motorkraft gir overskudd til trygge forbikjøringer. Behov for lasteplass er dynamisk. Noen ganger er det bare meg i bilen, andre ganger er det 5 pax, en bikkje og noen bagger. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 Herr Akkar skrev (På 16.1.2021 den 0.53): SUVer er en uting - - alle vil kjøre rudt i biler med 50% høyere luftmotstand og forbruk enn nødvendig. Burde være en differensiert nybilavgift på effektivitet når avgifter blir innført. SUV betyr ikke nødvendigvis høy luftmotstand. Model X har lavere CdA enn f.eks både BMW i3 og Kia Soul. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden): SUV betyr ikke nødvendigvis høy luftmotstand. Model X har lavere CdA enn f.eks både BMW i3 og Kia Soul. Model X (og mange andre) er vel mye mer en "crossover" enn en SUV. Ja jeg vet at skribenter ELSKER å kalle ALLE biler som er litt høyere enn en Mondeo for SUV, men det er nok mest utav latskap. Raskere å skrive SUV enn crossover. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 Jeg tenker iallefall bakkeklaring og mulighet for å kjøre i skogen når jeg hører om "Suv", og der stiller vel Model X litt bedre med justerbar bakkeklaring opptil 22.5 cm mot 14.5 cm på Mach-e. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 (endret) Hvis man definerer Model X som crossover, så er det per i dag ingen elektriske SUVer på markedet, kun crossovere. I mitt syn blir ordet meningsløst snevert om man skal kun inkludere biler som Tahoe og Geländewagen. Endret 19. januar 2021 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 Hvis man er interessert i mer enn km/Joule eller hva det heter. Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (20 minutter siden): Hvis man definerer Model X som crossover, så er det per i dag ingen elektriske SUVer på markedet, kun crossovere. I mitt syn blir ordet meningsløst snevert om man skal kun inkludere biler som Tahoe og Geländewagen. Model X er per definisjon en MPV, uansett hva Tesla velger å kalle den. Essensen ligger i at MPV ikke er like sexy som SUV, slik at begrepet er blitt spist opp. Blir litt som å kalle en sedan eller en SUV/XUV for en coupe fordi den har skrånende tak tidlig. Men du har helt rett, det finnes ingen elektriske SUVer på Markedet. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 16 minutes ago, RaptorStrike said: Model X er per definisjon en MPV, uansett hva Tesla velger å kalle den. Essensen ligger i at MPV ikke er like sexy som SUV, slik at begrepet er blitt spist opp. Model X er ganske lik f.eks Volvo XC90 når det gjelder størrelse, seter, bakkeklaring, AWD, osv. Mener du XC90 også er MPV? Jeg vil kalle begge disse enten crossover eller SUV. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 1 hour ago, RaptorStrike said: Model X er per definisjon en MPV MP står for 'multi-purpose' sist jeg sjekket. Når en MPV har egenskaper som gjør det umulig å ha lang last på taket (kajak, f. eks.) er den mislykket imho. Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden): Model X er ganske lik f.eks Volvo XC90 når det gjelder størrelse, seter, bakkeklaring, AWD, osv. Mener du XC90 også er MPV? Jeg vil kalle begge disse enten crossover eller SUV. Må si meg uenig. Model X har mer til felles med en Chrysler Grand Caravan og Dodge Town & Country enn en XC90. Jeg er helt inneforstått med hvorfor den selges som en SUV, for en MPV/minivan anses som en «soccer mom car», mens en SUV er langt mer tøft og mandig, sånn rent stereotypisk. trikola skrev (43 minutter siden): MP står for 'multi-purpose' sist jeg sjekket. Når en MPV har egenskaper som gjør det umulig å ha lang last på taket (kajak, f. eks.) er den mislykket imho. Da så. SUV står da for «sports utility vehicle», hvilket den virkelig ikke oppfyller. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 1 minute ago, RaptorStrike said: Må si meg uenig. Model X har mer til felles med en Chrysler Grand Caravan og Dodge Town & Country enn en XC90. Hva mener du er vesentlige forskjeller mellom XC90 og Model X? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå