Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Må disse tennene trekkes??

Gjest bcabe...00b

Anbefalte innlegg

Gjest bcabe...00b

Hei!

Nettopp vært hos tannlegen nå. Bestod med god margin, ingen hull å finne under inspeksjon og ingenting på røntgen. Gode tenner, sa han. Han mente jekslene jeg la ved bilde av her så helt OK ut, men anbefalte å skaffe en elektrisk tannbørste for å kunne rense bedre, da jeg har ganske dype groper. De så litt "svidde ut" på utsiden, men det var ikke noe galt med dem mente han på. 

Dette var herlig, nå ble skuldrene minst 100 kg lettere. Og heretter blir det et minimalt inntak av cola og andre sure drikker for å fortsette med det... 

Anonymous poster hash: bcabe...00b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åååh, så bra! 

PS: hvis du drikker sure drikker, som juice eller brus, drikk et glass vann etterpå. Og vent med å pusse tenner. Hvis du skal drikke noe surt forsøk å ikke spre det utover dagen men heller til et tidspunkt, for det kan forebygge syreskader. 

Hvis tennene er misfarget kan du forsøke å få de behandlet med airflow:) jeg gjorde det i sammenhengen med min nylige tannlegetime selv og ble ganske fornøyd, tennene mine så merkbart penere ut (synd ingen ser det bak munnbind, heheheheheheheheh)

Lenke til kommentar
Gjest bcabe...00b
GiaMahan skrev (17 timer siden):

Åååh, så bra! 

PS: hvis du drikker sure drikker, som juice eller brus, drikk et glass vann etterpå. Og vent med å pusse tenner. Hvis du skal drikke noe surt forsøk å ikke spre det utover dagen men heller til et tidspunkt, for det kan forebygge syreskader. 

Hvis tennene er misfarget kan du forsøke å få de behandlet med airflow:) jeg gjorde det i sammenhengen med min nylige tannlegetime selv og ble ganske fornøyd, tennene mine så merkbart penere ut (synd ingen ser det bak munnbind, heheheheheheheheh)

Ja, det var helt herlig nyhet å få. Har ikke kritthvite tenner, men så lenge det ikke er hull så er jeg fornøyd. 

Jeg tror det må ha vært noe type airflow han brukte, fant ut at jeg hadde et belegg på fortennene - her pleier jeg å pusse ganske bra, men tydeligvis ikke nok 😬Var en blanding av vann og saltpartikler, en slags "sandblåsing". 

Lenke til kommentar
Gjest bcabe...00b skrev (På 1/17/2021 den 1.05):

Det var jo en stund siden ja, men de er sikkert penere enn mine 😬

Mine ser ikke annerledes ut enn andre sine. Jeg kan ikke mye om dette men jeg har inntrykk av at det er litt feiloppfatninger mhht tannstell og slitasje - iallefall når jeg ser på hvordan det har gått med mine kontra andre sine.

For det første sies det at brus skal være så skadelig for tennene. Jeg har drukket brus nesten daglig siden ungdommen. Brus er jo knapt i kontakt med tennene så den får jo ikke anledning til å ligge å tære. I arbeidslivet har jeg sett eksempler der Mattilsynet tester effekten av stoffer på en helt urealistisk måte hvor de legger tester i bad over tid for å påvise skadevirkninger og konkluderer med at det er skadelig, mens i realiteten så dusjes bare objektet lett og skylles umiddelbart med vann så testen er fullstendig feil.  Jeg lurer på om det er samme skjer når de tester brus. At det handler mer om å forsterke falske positiver ved at de f.eks legger tenner i et bad med brus i et døgn og konkluderer med at brus etser tenner når de egentlig bare har bevist at man ikke skal fylle munnen med syre og gå rundt med en munn full i en hel dag.

For det andre pusser jeg bare tenner en gang til dagen. Jeg mistenker at veldig mange i praksis bare sliper vekk beskyttelsen på tennene ved å pusse unødig. Poenget er jo bare å se til at det ikke ligger matrester på tennene som tærer. Det gjør man jo best med tanntråd og munnvann. Du hadde jo ikke gått over tennene med fint sandpapir en gang til dagen. De fleste vil vel le godt om du foreslår det da det sier seg selv at om du skraper vekk malingen på huset så råtner planken, men sett sandpapiret på en liten plastpinne og gjør sandpapiret estetisk pent så vil alle gjøre det flere ganger til dagen så de blir avhengig av det.

For det tredje så spiser jeg ikke godteri og har aldri gjort det. Med godteri, i motsetning til brus, så tygger man det og knuser det mot tennene så det er sikkert skadelig for tennene da man maler det fast i tennene. Hvis jeg biter hardt på godteri så får jeg vondt i tennene. Sånn har det vært siden jeg var barn. Og det gjelder kun godteri.  I følge tannlege har jeg bare følsomme tenner og når man presser sukker inn i tennene så kan det gjøre vondt selv om man ikke har hull.   Det indikerer for meg at godteri må være VELDIG skadelig for tennene og jeg synes det er helt greit at jeg har et naturlig "filter" som har gjort at jeg aldri har fått smaken på det.

Jeg har inntrykk av at de fleste spiser godteri flere ganger i uken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...