Gjest bcabe...00b Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men for noen uker siden så jeg at det var noe rart med de to bakerste jekslene mine. Det er noen år siden jeg var hos tannlegen, ca 4-5 år. Ikke hatt hull tidligere, pusser tennene morgen og kveld. Alltid hatt fine tenner i ungdommen, men det har jeg tydeligvis ikke greid å holde over tid. Jeg fikk ikke bestilt time før jul, men har fått time nå til neste uke for å sjekke det. Kjenner at jeg gruer meg noe helt vilt - må disse trekkes tro?? Regner med at de i alle fall må borres og fylles ... Har ikke hatt noen smerte i tennene, ising etc. Men det ser jo ikke bra ut. Jeg er helt på gråten her... Har vært så mye stress i livet mitt siden jeg flytter hjemmefra for noen år siden at jeg har helt glemt bort tannlegetimene... https://imgur.com/a/CWX2wez https://imgur.com/a/KDtFKpc https://imgur.com/a/95UYEgQ https://imgur.com/a/m9ftjxA Anonymous poster hash: bcabe...00b Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 (endret) Hei, TS! Tror du får bedre svar fra tannlegen din enn her på forumet. Har forøvrig også slitt med tannlegeskrekk, men det skal nok gå bra ser du! God ide å forklare dette til tannlegen. Da kan vedkommende være enda litt mer forsiktig og kanskje forklare litt bedre hva hun/han gjør under timen. Det finnes også tannleger i dag som er spesialisert på folk som sliter med tannlegeskrekk. Endret 15. januar 2021 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Gjest bcabe...00b Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 Hei, TS her. Takk for svar. Ja, jeg har bestilt time så kommer til å få et svar, men føler meg så skamfull... Tenk at det går an å være så idiot å glemme å gå til tannlegen.... Hadde bare håpet at noen kunne gi en pekepinn på om tennene må ryke eller hvor alvorlig det kan være, men forstår selvsagt at det er vanskelig å gjøre på nett bare med et par bilder. Håpet jeg kunne dempe bekymringen litt. Anonymous poster hash: bcabe...00b Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 Gjest bcabe...00b skrev (13 minutter siden): Hei, TS her. Takk for svar. Ja, jeg har bestilt time så kommer til å få et svar, men føler meg så skamfull... Tenk at det går an å være så idiot å glemme å gå til tannlegen.... En gang glemte jeg å gå til tannlegen i 8 år, så jeg er nok en langt større idiot enn deg. Gjest bcabe...00b skrev (14 minutter siden): Hadde bare håpet at noen kunne gi en pekepinn på om tennene må ryke eller hvor alvorlig det kan være, men forstår selvsagt at det er vanskelig å gjøre på nett bare med et par bilder. Håpet jeg kunne dempe bekymringen litt. Anonymous poster hash: bcabe...00b Men hvorfor er du så bekymret? Dette er sikkert noe tannlegen din kan fikse uten problemer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 Gjest bcabe...00b skrev (19 minutter siden): Hei, TS her. Takk for svar. Ja, jeg har bestilt time så kommer til å få et svar, men føler meg så skamfull... Tenk at det går an å være så idiot å glemme å gå til tannlegen.... Hei, igjen! Det skal du ikke føle. Jeg har selv ikke gått til tannlegen på en god stund nå, selv om jeg burde det ihvertfall en gang i året. Du har et liv, husk det. Du har et liv og ting skjer. Lenke til kommentar
Gjest 598f0...c80 Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 Ganske sikker på at de ikke må trekkes. Anonymous poster hash: 598f0...c80 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 Jeg kan nesten garantere deg at dette går MYE bedre enn du selv frykter. Tannlegeteknologien er såpass velutviklet nå, at du merker knapt at de holder på. Det jeg merker er spyttsugere, og jah - thats it. De så litt slitte ut. Gnisser du tenner eller noe slikt? Ser litt plakk og misfarging også. Det er ganske vanlig, og pusses bort smertefritt av tannlegen. Du har ingen dype hull, så dersom du har hull - kjenner du knapt at det borres. Og de skal ikke trekkes.... det kan jeg også garantere deg. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 (endret) Disse må ikke trekkes, du kan ta det helt med ro. Kanskje litt dumt å være såpass bastant, men min tannlege trakk ikke min visdomstann som så verre ut enn dine bilder. Det at du hverken har ising eller andre smerter tilsier også at dette er av mindre alvorlig art. Jeg er ikke tannlege, du vil nok få gode råd hos tannlegen. Og du skal vite at visdomstenner i seg selv ikke er noe dårligere enn andre tenner rent fysiologisk. Endret 15. januar 2021 av ^fmj Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 Gjest bcabe...00b skrev (49 minutter siden): Takk for svar. Ja, jeg har bestilt time så kommer til å få et svar, men føler meg så skamfull... Tenk at det går an å være så idiot å glemme å gå til tannlegen.... Jeg hadde en periode på sånn 7-8 år jeg ikke var hos tannlegen, ingenting tannlegen bryr seg om utenom å kanskje si at du burde dra oftere. Det er fort gjort når man ikke får innkalling til time. Jeg bestilte først time når en tann knakk.. Du bør absolutt ikke føle deg skamfull Lenke til kommentar
Gjest bcabe...00b Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 Tusen takk for så mange hyggelige innlegg. Kris85: Jeg tror det henger sammen med at jeg drakk mye energidrikker og cola fra ungdommen og frem til for ca et år siden. Jeg har ikke tenkt over om eg gnisser tenner eller ikke, men jeg har alltid bit negler, så jeg regner med at det blir en viss slitasje på de bakre tennene også av "tyggebevegelsene", selv om det ikke er de tennene man biter selve neglene med. fjm: Tusen takk, nå føler jeg meg litt tryggere. Jeg håper det ikke er altfor mye som må gjøres. Jeg tror det bunner mest i at jeg tar slike ting veldig tungt, føler meg rett og slett skamfull og litt mindre verdt når slike ting skjer. Men nå tror jeg at jeg skal greie å holde bekymringene borte fram til tannlegetimen, så får vi se hvordan det går. Takk igjen til dere alle. Anonymous poster hash: bcabe...00b Lenke til kommentar
Gjest bcabe...00b Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 Kris85 skrev (2 timer siden): Jeg kan nesten garantere deg at dette går MYE bedre enn du selv frykter. Tannlegeteknologien er såpass velutviklet nå, at du merker knapt at de holder på. Det jeg merker er spyttsugere, og jah - thats it. De så litt slitte ut. Gnisser du tenner eller noe slikt? Ser litt plakk og misfarging også. Det er ganske vanlig, og pusses bort smertefritt av tannlegen. Du har ingen dype hull, så dersom du har hull - kjenner du knapt at det borres. Og de skal ikke trekkes.... det kan jeg også garantere deg. Tusen takk for svaret ditt. Jeg håper at det ikke er noe alvorlig. Kan det være at det ikke er hull, selv om tennene ser slik ut? Anonymous poster hash: bcabe...00b Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 Jeg tror ikke det blir noe borring. Sliter du med å komme ordentlig til med tannbørsten? Kan anbefale: Dr. Barman´s superbrush voksen Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 For å vite om du må borre, må det nok røntgenbilder + undersøkelse til av tannlege. Jeg borret faktisk mine to siste hull idag. Disse kunne man ikke engang se på røntgenbilde. Og den ene jeg tok idag visste seg å være ganske dyp, mer hva tannlegen trodde i utgangspunktet, så det var ganske smertefull å borre (borret alle tre hull uten bedøvelse). Hadde jeg ikke dratt til tannlege nå kunne jeg faktisk risikert å måtte rotfylle på sikt. Så svært glad jeg dro. I tillegg er jo mestringen bak å gjennomføre noe såpass ubehagelig gull verdt. Har hatt en periode på 6 år uten tannlegesjekk og jeg ikke hadde et eneste hull, så det kan jo gå bra selv om det har gått lang tid. Men da var jeg flink til å ta vare på tennene mine. I sommer slurvet jeg med tannpuss over flere uker fordi jeg var sliten og dårlig + spydde mye grunnet sykdom, så jeg antar at det har skapt alle de tre hullene, pluss at det ene hullet var i en gammel fylling, de er dessverre enklere å få hull igjen i, enn tenner uten fylling og som ikke er visdomstenner (visdomstennene ligger jo så langt bak, vanskelig å komme til) Håper du skriver om hvordan det gikk etter timen! Lenke til kommentar
Gjest bcabe...00b Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 GiaMahan skrev (21 timer siden): For å vite om du må borre, må det nok røntgenbilder + undersøkelse til av tannlege. Jeg borret faktisk mine to siste hull idag. Disse kunne man ikke engang se på røntgenbilde. Og den ene jeg tok idag visste seg å være ganske dyp, mer hva tannlegen trodde i utgangspunktet, så det var ganske smertefull å borre (borret alle tre hull uten bedøvelse). Hadde jeg ikke dratt til tannlege nå kunne jeg faktisk risikert å måtte rotfylle på sikt. Så svært glad jeg dro. I tillegg er jo mestringen bak å gjennomføre noe såpass ubehagelig gull verdt. Har hatt en periode på 6 år uten tannlegesjekk og jeg ikke hadde et eneste hull, så det kan jo gå bra selv om det har gått lang tid. Men da var jeg flink til å ta vare på tennene mine. I sommer slurvet jeg med tannpuss over flere uker fordi jeg var sliten og dårlig + spydde mye grunnet sykdom, så jeg antar at det har skapt alle de tre hullene, pluss at det ene hullet var i en gammel fylling, de er dessverre enklere å få hull igjen i, enn tenner uten fylling og som ikke er visdomstenner (visdomstennene ligger jo så langt bak, vanskelig å komme til) Håper du skriver om hvordan det gikk etter timen! Takk for info! Ja, jeg skal definitivt poste et svar her når jeg har vært der! Anonymous poster hash: bcabe...00b Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 (endret) Hei Tannlege her. Kom deg til tannlegen. Ser ut som du har / begynnende karries og noe betent tannkjøtt. Ingen andre symptomer har du heller ikke. Ikke noe annet å utsette. Dårlig bilde men hær lyser varsellampa. Kom deg i stolen for nærmere sjekk.. Endret 16. januar 2021 av Labelle Lenke til kommentar
Gjest bcabe...00b Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 Labelle skrev (17 minutter siden): Hei Tannlege her. Kom deg til tannlegen. Ser ut som du har / begynnende karries og noe betent tannkjøtt. Ingen andre symptomer har du heller ikke. Ikke noe annet å utsette. Dårlig bilde men hær lyser varsellampa. Kom deg i stolen for nærmere sjekk.. Uff, ja, det var det jeg var redd for Ja, har bestilt time til uka. Ønsker jo å få sjekket dette. Anonymous poster hash: bcabe...00b Lenke til kommentar
Gjest bcabe...00b Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 GiaMahan skrev (37 minutter siden): Ønsker deg lykke til🤞 Tusen takk 🥰 Jeg har følelsen av at dette går rett vest, men jeg får bare krysse fingrene... Anonymous poster hash: bcabe...00b Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 Nærmer seg vel 20 år siden jeg var hos tannlegen. 😲 1 Lenke til kommentar
Gjest bcabe...00b Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 Corp Por skrev (20 minutter siden): Nærmer seg vel 20 år siden jeg var hos tannlegen. 😲 Det var jo en stund siden ja, men de er sikkert penere enn mine 😬 Anonymous poster hash: bcabe...00b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå