Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 (endret) Minimal skrev (7 minutter siden): Fant fram min gamle RT-N66U og aktiverte IPTV instillingene og da fungerte alt som det skulle. Så ser ut som det enten RT-AX86U som er feil med, eller instillingene på den. Har du oppdatert til seneste firmware? Om du har gjort det så kan du prøve å bruke en av de eldre versjonene. Kan jo være en feil introdusert i en av oppdateringene. Endret 16. januar 2021 av Kron Lenke til kommentar
Minimal Skrevet 16. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2021 Kron skrev (1 minutt siden): Har du oppdatert til seneste firmware? Ja, det er nyeste firmware. Lenke til kommentar
Minimal Skrevet 16. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2021 NULL skrev (På 15.1.2021 den 17.14): Har fra før grei erfaring med Asus-ruterne og T-We IPTV (RT-AC68U, RT-AC87U, RT-AC3200 - sistnevnte en erstatning for RT-AC87U-en som døde). Men da har det vært litt andre valg i IPTV-oppsettet på Asus-ruteren enn det er på den modellen du har. Har da vært to valg man måtte endre: "Eanble multicast rougin (IGMP Proxy)" og "Enable efficient multicast forwarding". Når du sier at du fikk boksen til å fungere direkte på fibermodemet og så satt den bak Asus-ruteren, prøvde du andre tjenester på dekoderen - eksempelvis NRK-app, Netflix e.l.? Funket disse eller hadde ikke boksen nettverksforbindelse overhode? Ser ruterne du nevner her og min RT-N66U har en fellesnevner og det er Statisk IP-ruting under rutingsprotokol. Når jeg ser igjennom speccen på min RT-AX86U så er statisk IP ruting ikke listet opp med første øyekast. Er muligens helt på villspor her, men kan det være grunnen? Evt. hvis det er problemet hvordan setter man det opp på RT-AX86U? Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 (endret) Minimal skrev (3 timer siden): Fulgte guiden du postet, men siden jeg ikke får koblet til mot T-We boksen så kommer ikke den opp i Client List. (Bare bærbaren jeg har koblet til) Ok, da har du et problem med forbindelsen. Da er det lite du får gjort i admin siden på routeren. Prøv en annen port på routeren, sjekk kablene og ta det derifra. Endret 17. januar 2021 av freddy85 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 13 hours ago, Minimal said: Ser ruterne du nevner her og min RT-N66U har en fellesnevner og det er Statisk IP-ruting under rutingsprotokol. Når jeg ser igjennom speccen på min RT-AX86U så er statisk IP ruting ikke listet opp med første øyekast. Er muligens helt på villspor her, men kan det være grunnen? Evt. hvis det er problemet hvordan setter man det opp på RT-AX86U? Du tenker på spesifikasjoner på websidene? Er vel så ofte at det er litt variasjoner i spesifikasjoner, og endring i henhold til hva man vil framheve, at det ikke er sikkert at det ut i fra spesifikasjonslistene er lett å se reelle forskjeller i en del tifleller, i hvert fall når det er noen år mellom produktlanseringene..... Statisk ruting ser jeg heller ikke at skulle være relevant her - for jeg antar du heller ikke bruker det på den gamle ruteren. På en måte litt snodig også om de skulle ha valgt å fjerne mulighetene for statisk routing i webgrensesnittet, så kan vel også sjekke bare med å se om innstillingene er der. Men normalt sett ikke en innstilling man skal trenge å røre, men mindre det ikke er noe helt spesielt man ønsker...... Lenke til kommentar
NULL Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 Du sier du ikke har gjort noen spesielle innstillinger. Noen spesiell årsak til at IP-range er satt opp til å starte på 192.168.50.2? Skulle vel normalt sett være 192.168.1.2? Du har Asus-ruteren koblet direkte i fibermodemet, og ikke bak en annen ruter? Spørsmål også: Når dekoderen er tilkoblet, får du den opp i Network Map på ruteren, evt. under System Log -> DHCP Leases? Står det noe spesielt ellers i General Log som man kan tolke til å gi noe indikasjoner på problemer? Lenke til kommentar
Minimal Skrevet 17. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2021 (endret) NULL skrev (52 minutter siden): Du sier du ikke har gjort noen spesielle innstillinger. Noen spesiell årsak til at IP-range er satt opp til å starte på 192.168.50.2? Skulle vel normalt sett være 192.168.1.2? Du har Asus-ruteren koblet direkte i fibermodemet, og ikke bak en annen ruter? Spørsmål også: Når dekoderen er tilkoblet, får du den opp i Network Map på ruteren, evt. under System Log -> DHCP Leases? Står det noe spesielt ellers i General Log som man kan tolke til å gi noe indikasjoner på problemer? Vet ikke hvorfor IP adresse var satt til 192.168.50.1. Forandret den til 192.168.1.1 å prøvde å koble til dekoderen uten hell. Asus ruteren er koblet direkte i fibermodemet ja. Er ingen annen ruter eller switch inne i bildet. Dekoderen kommer ikke opp i DHCP-Leases selv om den er koblet med kabel til ruteren. Er begrenset med kunnskap fra min side, men kan ikke se noe relevant i general log, og ingenting nytt blir registrert der under forsøkene å koble til dekoderen. På min RT-N66U kommer dekoderen opp i DHCP-Leases og fungerer uten problemer når jeg bruker den i stede for AX86U. Hvis man ser på Ethernet-postene så skulle dekoderen dukket opp på Lan 3. Ifølge ruteren er den frakoblet. Har prøvd meg fram på alle portene uten hell. Sånn som det virker for meg så ser det ut som at RT-AX86U ikke registerer koblingen til dekoderen av en eller annen grunn siden den ikke lar den koble opp, og ikke kommer opp i enhetslistene..... Endret 17. januar 2021 av Minimal Mer utfyllende svar. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 I tilfelle det er noe "snodig" med svitsjen på ruteren: Prøv å stedet å bruke dekoderen på 2,5Gbps LAN-porten, som da ikke er en del av "den vanlige svitsjen" på ruteren. (og prøv med en annen kabel også i tillegg, bare sånn "just in case"... selv om det ikke virker så sannsynlig her) Lenke til kommentar
Minimal Skrevet 17. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2021 NULL skrev (11 minutter siden): I tilfelle det er noe "snodig" med svitsjen på ruteren: Prøv å stedet å bruke dekoderen på 2,5Gbps LAN-porten, som da ikke er en del av "den vanlige svitsjen" på ruteren. (og prøv med en annen kabel også i tillegg, bare sånn "just in case"... selv om det ikke virker så sannsynlig her) Gjorde det du sa, og da kom tv bilde tilbake etter ett par minutter. Skiftet kanal så forsvant signalet igjen. Dekoderen dukket opp midlertidig opp i oversikten, men internettet forsvant plutselig så måtte restarte ruteren. Tok ett par screenshots, men rekker ikke mer for jeg må skynde meg på jobb. Sjekker dette mer opp i morgen. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 (endret) Det at den kommer opp med 100 Mbps er jo pussig, og igjen kan man lure på om det er noe problemer med nettverkskabel. Spesielt når linken går opp og ned.... Men snodig at hele forbindelsen skulle gå ned i samme slengen. Endret 17. januar 2021 av NULL Lenke til kommentar
Minimal Skrevet 17. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2021 NULL skrev (4 minutter siden): Det at den kommer opp med 100 Mbps er jo pussig, og igjen kan man lure på om det er noe problemer med nettverkskabel. Spesielt når linken går opp og ned.... Men snodig at hele forbindelsen skulle gå ned i samme slengen. På den andre ruteren (RT-N66u) så registrer den også med 100 mbps. Har testet med 4 forskjellige kabler så er rart hvis alle 4 er defekt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 Har du prøvd å slå av ai protection /network protection ? Lenke til kommentar
Minimal Skrevet 18. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2021 Da har man endelig funnet løsningen takket være dere som har kommet med forslag å innspill! Løsningen var som følger: Bruke disse innstillingene på IPTV. Bruk standard IP adresse fra ruteren (192.168.50.1) Koble dekoderen via 2,5 GBPS Porten på RT-AX86U Dobbeltsjekk at den dukker opp som 100 mbs på Lan Port 7. Kjøre Hard Reset av dekoderen Koble til med automatisk konfigurasjon på kablet tilkobling. Da fungerer alt som det skal gjøre! Kan ikke bruke noen av de andre LAN portene, er bare 2,5 GBPS porten som fungerer for IPTV ser det ut som. Det gir noen utfordringer da jeg skal trekke kabel videre til en utleie leilighet for T-We der etter hvert men tror det kan løses med en IGMP godkjent switch med spoofing bak 2,5 GBPS porten. (Hvis noen vet om det er en løsning som virker, vennligst gi tilbakemelding ) Takker så mye for all hjelp! Lenke til kommentar
NULL Skrevet 19. januar 2021 Del Skrevet 19. januar 2021 21 hours ago, Minimal said: Kan ikke bruke noen av de andre LAN portene, er bare 2,5 GBPS porten som fungerer for IPTV ser det ut som. Det gir noen utfordringer da jeg skal trekke kabel videre til en utleie leilighet for T-We der etter hvert men tror det kan løses med en IGMP godkjent switch med spoofing bak 2,5 GBPS porten. (Hvis noen vet om det er en løsning som virker, vennligst gi tilbakemelding ) Ikke spoofing, men IGMP Snooping. I praksis - se etter om switchen støtter IGMP. Selv gode erfaringer med noen ganske rimelige TP-Link-svitsjer. Husker ikke modellnummeret i utgangspunktet. Tror jeg betalte type 350 kroner for disse hos Komplett e.l. i 8-ports-variant. Lenke til kommentar
Minimal Skrevet 19. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2021 NULL skrev (2 minutter siden): Ikke spoofing, men IGMP Snooping. I praksis - se etter om switchen støtter IGMP. Selv gode erfaringer med noen ganske rimelige TP-Link-svitsjer. Husker ikke modellnummeret i utgangspunktet. Tror jeg betalte type 350 kroner for disse hos Komplett e.l. i 8-ports-variant. Takker for tipset! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå