Gå til innhold

Asus-AX86U problemer med T-we

Anbefalte innlegg

Hei, har nettop fått fiber / T-we fra Telenor (IPTV) og har problemer med å koble opp Asusen med IPTV.
Får bare beskjed at "Nettverk ikke funnet" da jeg prøver å koble til Te-We dekoderen (T-we boks 2)
Har prøvd både med og uten Fast Leave uten forskjell da jeg ikke viste om denne funksjonen var nødvendig eller ikke.
UPnP er aktivert.

Noen som har forslag til løsning?

bilde.png.748a10a93f56684be12990b456d68176.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg husker ert standardvalget tidlgiere på disse ruterne at DHCP-route-valget stod på Microsoft. Ser ellers ut som innstillingene her er litt forskjellig fra det jeg har sett på Asus-rutere tidligere.

Uten dette aktivert, skal vel tv-dekoderen fortsatt komme på nett, men mangle tilgang til kanalene. Fungerer dekoderen hvis du kobler den rett i fibermodemet?

Lenke til kommentar

Standard på DHCP var Microsoft, er bare jeg har prøvd ut diversje.

Dekoderen fungerer hvis jeg hardreseter den og kjører oppsett mens den er koblet inn i fibermodemet.
Hvis jeg etterpå prøver å koble opp mot router istede så får jeg ikke tilgang på verken nett eller kanaler.
Hvis jeg kobler om til fiberutaket igjen så må en ny hardreset til for å få det til å fungere på nytt..

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Minimal said:

Standard på DHCP var Microsoft, er bare jeg har prøvd ut diversje.

Dekoderen fungerer hvis jeg hardreseter den og kjører oppsett mens den er koblet inn i fibermodemet.
Hvis jeg etterpå prøver å koble opp mot router istede så får jeg ikke tilgang på verken nett eller kanaler.
Hvis jeg kobler om til fiberutaket igjen så må en ny hardreset til for å få det til å fungere på nytt..

Ok. Noen forskjell om du bruker IGMPv2, da ellers kombinert med DHCP=Microsoft, samt med og uten Fast Leave?

Ikke noen svitsjer ellers inne i bildet her? Direkte kablet kobling mellom tv-dekoder og Asus-ruteren?

Lenke til kommentar

Prøvde Fast Leave med IGMPv2 uten hell. 

IGMPv3 med DHCP Microsoft funket heller ikke. 

Kablingen er som følger: Kabel fra fibermodem til Internettport på Asus Routeren så fra Lan 1-4 (Har prøvd alle 4) til T-We 2 boksen. 

Lenke til kommentar

Har man tilgang til å gjøre det? 

Ser andre plasser at iGMP Spoofing er aktivert, men kan ikke se det alternativet i oppsette på IPTV (Leste en plass at det var integrert i multicast funksjonen uten å være sikker på det) 

Routeren er oppgitt til å støtte alle 3 versjonene av IGMP så er veldig frustrerende å ikke få en så dyr router til å fungere med IPTV..... 

Lenke til kommentar
Minimal skrev (25 minutter siden):

Ser andre plasser at iGMP Spoofing er aktivert, men kan ikke se det alternativet i oppsette på IPTV (Leste en plass at det var integrert i multicast funksjonen uten å være sikker på det) 

Routeren er oppgitt til å støtte alle 3 versjonene av IGMP så er veldig frustrerende å ikke få en så dyr router til å fungere med IPTV..... 

https://www.asus.com/support/FAQ/1011723/

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Minimal said:

Har fra før grei erfaring med Asus-ruterne og T-We IPTV (RT-AC68U, RT-AC87U, RT-AC3200 - sistnevnte en erstatning for RT-AC87U-en som døde). Men da har det vært litt andre valg i IPTV-oppsettet på Asus-ruteren enn det er på den modellen du har. Har da vært to valg man måtte endre: "Eanble multicast rougin (IGMP Proxy)" og "Enable efficient multicast forwarding".

Når du sier at du fikk boksen til å fungere direkte på fibermodemet og så satt den bak Asus-ruteren, prøvde du andre tjenester på dekoderen - eksempelvis NRK-app, Netflix e.l.? Funket disse eller hadde ikke boksen nettverksforbindelse overhode? 

Lenke til kommentar

Boksen hadde ikke kontakt i det hele tatt etter jeg koblet over på router.. Gikk inn på instillinger å prøvde å koble til via kabel på nytt uten hell. Prøvde også manuell (uten at jeg vet om jeg gjorde det riktig) uten hell.

Direkte via fiber så hadde jeg både tv og nett. En mulighet kanskje har kanskje vært en switch i mellom fibermodemet og router / dekoder hvis det ikke dukker opp en løsning på routeren, men er usikker hvilken switch som er 100% funksjonabel med T-We og så sitter det litt langt inne å investere i det når jeg har allerede kjøpt en dyr router som har meget anbefalt i tester. 

Endret av Minimal
Lenke til kommentar
1 hour ago, Minimal said:

Boksen hadde ikke kontakt i det hele tatt etter jeg koblet over på router.. Gikk inn på instillinger å prøvde å koble til via kabel på nytt uten hell. Prøvde også manuell (uten at jeg vet om jeg gjorde det riktig) uten hell.

Direkte via fiber så hadde jeg både tv og nett. En mulighet kanskje har kanskje vært en switch i mellom fibermodemet og router / dekoder hvis det ikke dukker opp en løsning på routeren, men er usikker hvilken switch som er 100% funksjonabel med T-We og så sitter det litt langt inne å investere i det når jeg har allerede kjøpt en dyr router som har meget anbefalt i tester. 

I utgangspunktet bør alle rutere og svitsjer få enheten på nett. Men multicast er en annen historie. 

Om det er en svitsj inne i bildet, så vil det jo være bak Asus-ruteren - og det bør du vel vite om det er? 😉

Vær også sikker på at det ikke er noe som banalt som en ødelagt nettverkskabel e.l. der et sted.

Forsøk evt. en factory reset av ruteren og prøv på nytt...

Lenke til kommentar

Har testet nettverkskablene og ingen var defekte. 

Det jeg mente ang. switchen var om det kunne være en løsning å kjøpe inn en enkel switch som man vet funker opp mot T-We. Så koblingen blir Fiberboks - > Switch - > Så med separate kabler til ruter og Dekoder (siden problemet ser ut til å være signalet / instillingene fra ruteren) 

Er sikkert brukefeil til de grader fra min side, men skal prøve Factory Reset i morgen når jeg kommer hjem fra jobb. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Minimal said:

Har testet nettverkskablene og ingen var defekte. 

Det jeg mente ang. switchen var om det kunne være en løsning å kjøpe inn en enkel switch som man vet funker opp mot T-We. Så koblingen blir Fiberboks - > Switch - > Så med separate kabler til ruter og Dekoder (siden problemet ser ut til å være signalet / instillingene fra ruteren) 

Er sikkert brukefeil til de grader fra min side, men skal prøve Factory Reset i morgen når jeg kommer hjem fra jobb. 

Tja. Usikker på hvor mange offentlige IPer som deles ut her, så ikke sikkert du får IP-adresser nok til å sette en svitsj bak fibermodemet. Synes fortsatt at det virker merkelig at du ikke får noen som helst nettforbindelse på tv-dekoderen, etter at den først har blitt satt opp bak fibermodemet og så flyttet til ruteren i hvert fall.

Lenke til kommentar
Minimal skrev (5 timer siden):

Har du prøvd det jeg foreslo?

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 15.1.2021 den 19.18):

I utgangspunktet bør alle rutere og svitsjer få enheten på nett. Men multicast er en annen historie. 

Om det er en svitsj inne i bildet, så vil det jo være bak Asus-ruteren - og det bør du vel vite om det er? 😉

Vær også sikker på at det ikke er noe som banalt som en ødelagt nettverkskabel e.l. der et sted.

Forsøk evt. en factory reset av ruteren og prøv på nytt...

Har nå prøvd en factory reset, der det eneste jeg jeg gjorde etterpå var å aktivere IPTV med IGMPv3 og sjekke at UPnP var aktiv.
Når jeg kjører automatisk konfigurasjon (etter å ha kjørt factory reset på T-We dekoderen) så får jeg bare feilmelding E0170 (Nettverk ikke funnet).

image.thumb.png.413230ca39f30b3a41e536ffaf7b0c61.png

freddy85 skrev (På 15.1.2021 den 22.28):

Har du prøvd det jeg foreslo?

Fulgte guiden du postet, men siden jeg ikke får koblet til mot T-We boksen så kommer ikke den opp i Client List. (Bare bærbaren jeg har koblet til)
image.thumb.png.3d2e896bec949c67b8b3b7e974a5aa2b.png

Endret av Minimal
Skriveleif
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Minimal said:

Har nå prøvd en factory reset, der det eneste jeg jeg gjorde etterpå var å aktivere IPTV med IGMPv3 og sjekke at UPnP var aktiv.
Når jeg kjører automatisk konfigurasjon (etter å ha kjørt factory reset på T-We dekoderen) så får jeg bare feilmelding E0170 (Nettverk ikke funnet).

Egentlig høres det litt ut som boksen ikke har nettforbindelse overhode, og at det ikke er multicast-konfigurasjonen som er problemet.

Virker det hvis du f.eks. kobler en PC til samme kabel som du bruker til dekoderen?

Lenke til kommentar
NULL skrev (7 minutter siden):

Egentlig høres det litt ut som boksen ikke har nettforbindelse overhode, og at det ikke er multicast-konfigurasjonen som er problemet.

Virker det hvis du f.eks. kobler en PC til samme kabel som du bruker til dekoderen?

Skriver nå dette innlegget med kabelen som sto i dekoderen. (Dobbelt sjekket at wifi ikke er aktivert)
Eneste måten jeg har greid å få nettverksforbinnelse til boksen var å koble den direkte til fibermodemet.
Da fungerte alt som det skulle, eneste probleme er da selvsagt at den eneste porten på fibermodemet er tatt så da forsvant muligheten for trådløs nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...